به گزارش ایرنا، در این همایش اعلام شد که گیاهان دارویی در زمینه سلامت جامعه، رونق اقتصادی و ارزآوری در سطح کلان کشاورزی نقش حائز اهمیتی دارند.
به همین منظور جلسه هم اندیشی به همت مدیریت هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تحت عنوان بررسی وضعیت برداشت از طبیعت، تولید و صادرات گیاهان دارویی و محصولات فرعی در محل سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد.
این گردهمایی برای اولین بار در کشور در استان البرز و با حضور دکتر بهلول عباس زادگان محقق موسسه تحقیقات جنگل ها، مراتع و مجری پروژه ملی (بررسی وضعیت برداشت از طبیعت و تولید و صادرات گیاهان دارویی و محصولات فرعی) برگزار شد.
در این نشست دکتر عباس زادگان توضیحاتی در مورد اهمیت توسعه و کشت گیاهان دارویی ارائه کرد و گفت: برای پیشبرد بهتر اهداف در زمینه کشت گیاهان دارویی آمادگی دارند که 6 نفر محقق معین از سوی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در شهرستان ها به منظور تشکیل اکیپ بازدید های مشترک با کارشناسان پهنه حضور داشته باشند.
قبل از این نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه سالانه 550 تن گیاهان دارویی از سطح 162 هکتار از اراضی کشاورزی استان برداشت می شود، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده ارزشی حدود 20 میلیارد تومان گردش مالی گیاهان دارویی ما در استان است که تقریبا معادل 20 درصد از آن به خارج از کشور صادر می شود.
سید مجید موسوی اظهار داشت:باتوجه به اهمیت گیاهان دارویی در سطح بازارهای جهانی و همچنین در زمینه سلامت غذایی، یکی ازسیاست های اصلی وزارت جهاد کشاوری و سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، توسعه کشت در این زمینه است و به خاطر همین موضوع در مواقعی که امکان کاشت این گیاهان وجود داشته باشد ما به شکل ویژه و با اولویت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
موسوی ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که از وزارت جهاد کشاورزی به ما داده شده رقمی حدود 421 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 6 در صد برای کسانی که علاقه به کشت گیاهان دارویی دارند، اختصاص داده شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت : ما ستاد گیاهان دارویی استان را تشکیل داده ایم و یک هماهنگی و انسجام را در این موضوع بوجود آورده ایم و افرادی که فرآوری کننده این بخش هستند،آن مقدار از گیاهان دارویی که مورد نیازشان است توسط کشاورزان ما در استان کشت خواهد شد.
وی گفت: در این خصوص برنامه آموزشی برای آنها در نظر گرفته شده است و این زنجیره ای از تولید است و امیدواریم که بتوانیم در سطح استان الگوی مناسبی را ایجاد کنیم.
وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که توسط سازمان جهاد کشاورزی در استان پیگیری می شود بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی است که به شکل خاص و ویژه در نظر گرفته خواهد شد و صادرات مهمترین موضوعی است که در کشت گیاهان دارویی وجود دارد و ما باید دنبال آن باشیم که بتوانیم در بازارهای جهانی و منطقه ای سهمی داشته باشیم.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.