به گزارش ایرنا، اصغر نصیری روز یکشنبه به مناسبت روز حمل و نقل گفت: با توجه به مشکلات ترافیکی و برای ترغیب مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، راه اندازی قطار شهری و توسعه حمل و نقل را اولویت قرار داده ایم .
وی بیان کرد: شهرداری کرج در این مسیر با بانک شهر خط اعتباری ویژه ای تدارک دیده است تا با کمک این اعتبار هم راه اندازی قطار شهری سرعت بگیرد و هم پایانی بر ترافیک آزاردهنده شهر باشد.
شهردار کرج ادامه داد: در کنار این اقدام شهرداری تلاش می کند تا اعتباری را که وزارت کشور برای توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده جذب کند تا اتفاق مبارک نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر کرج رخ دهد.
وی اظهار داشت:26 آذر به عنوان روز حمل و نقل فرصتی است تا این واقعیت را بپذیریم که انسان، وسیله نقلیه و راه، مثلث شکل دهی حمل و نقلی محسوب می شوند که چنانچه هر کدام به شایستگی نتوانند نقش و کارکرد خود را ایفا کنند، صنعت حمل و نقل به عنوان یک صنعت در آمد زا نخواهد توانست در توسعه مدنظر مدیریت کشور نقش آفرین شود.
شهردار کرج گفت : امروز صنعت حمل و نقل، صنعت توانمندی است که به مدد مدیریت صحیح و درایت اقتصادی می تواند به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار، جایگزین مناسبی برای درآمد نفت، در اقتصاد کشور شود.
وی اظهار داشت: به همین دلیل و با رصد تاریخ تمدن های بزرگ این واقعیت آشکار می شود که برخورداری از شبکه حمل و نقل کارآمد یکی از عوامل زمینه ساز توفیق تمدن ها درعرصه تولید و بازرگانی داخلی و خارجی بوده و تمدن باستانی و پرافتخار ایران نیز، بخشی از موقعیت و اقتدار تاریخی خود را مدیون موقعیت جغرافیایی خاص و نظام توانمند و انعطاف پذیر حمل و نقل و ارتباطات بوده است.
نصیری گفت: در جهان امروز، بخش حمل و نقل از جمله بخش‏های زیر بنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن فرایند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‏شود. وی افزود: امروزه بر کسی پوشیده نیست که راه رسیدن به فرایند توسعه اقتصادی تنها با عبور از پل مستحکمی به نام حمل و نقل امکان پذیر است؛ از این رو می‌توان با اطمینان گفت که حمل و نقل یکی از اصلی ترین ارکان زیر بنایی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: در اقتصاد ایران با وجود پیشرفت ‌های چشمگیری که در توسعه زیر ساخت ‌های حمل‌ و نقل صورت گرفته است، هنوز این بخش یکی از تنگناهای رشد اقتصادی محسوب می‌شود که به عنوان مثال در حمل ‌و نقل هوایی، مشکل اصلی فرسودگی ناوگان و کمبود هواپیما است.
این مسئول گفت: در حمل‌ و نقل زمینی، مشکل اصلی فرسودگی ناوگان مسافری و همچنین پوشش ناکافی شبکه بزرگراه ‌های کشور است و در حمل‌ و نقل ریلی هم مشکلات اصلی فرسودگی شدید ناوگان و تأسیسات، کیفیت پایین خدمات و نا کافی بودن پوشش خطوط ریلی در مناطق مختلف کشور است.
وی اظهار داشت : این همه در حالی است که کشورن مزیت ‌ها و فرصت ‌های منحصر به ‌فردی در زمینه ترانزیت کالا و مسافر و انرژی، گردشگری، صنایع معدنی و حوزه انرژی دارد که فعال شدن این ظرفیت‌ها و استفاده از این مزیت‌ها، مستلزم توسعه همه‌ جانبه زیر ساخت‌های حمل‌ و نقل است.
وی افزود: حمل و نقل درون شهری در ایران بیش و پیش از آنکه از ناحیه سه عنصر جاده، وسیله نقلیه و انسان منتفع شود و سود ببرد، بیشتر در رنج است، چرا که جاده به جای آنکه راهگشا باشد دامن گشوده است تا خودروها بی اندازه و بی شمار در آن جولان دهند، شماری از انسانها فارغ از آنکه به قوانین احترام بگذارند راه را بر دیگران می بندند تا خود گلیم از مخمصه ترافیک بیرون بکشند، خودروها به جای آنکه گره گشا باشند و وسیله ای باشند تا شهروندان را از نقطه ای به نقطه ای دیگر برسانند، بیشتر کارکرد سرمایه ای یافته اند و بعد اقتصادی را به رخ می کشند.
وی گفت: در چنین شرایطی برای آنکه عناصر تشکیل دهنده صنعت حمل و نقل درون شهرها به جای نقمت، نعمت تلقی شوند، بایستی برای رفت و آمد، خودروهای عمومی را جایگزین خودروهای شخصی کنیم، قطار زیر زمینی را میدان دار حمل و نقل و جابجایی مسافر در شهر سازیم و این باور را تبدیل به فرهنگ کنیم که راه برون رفت از ترافیک آزاردهنده و سرسام آور رویکرد مدیران شهری به سوی حمل و نقل عمومی است.
7410/ 6155خبرنگار: مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.