به گزارش ایرنا، هفته پژوهش فرصتی است برای آنکه بر اهمیت پژوهش و نقش سازنده آن در پیشرفت و سعادت جامعه تاکیدی دوباره شود.
پژوهش مربوط به تنها یک هفته از سال نیست و باید در همه شئونات زندگی ما به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد و بدون پژوهش تصمیم گیری نکنیم.
پایه اصلی توسعه پایدار تاکید بر پژوهش محوری است زیرا اگر با پژوهش زندگی کنیم سعادت مند می شویم.
دانایی و تکیه بر بر دانش و پژوهش رکن استقلال و آزادی یک ملت را تشکیل می دهد لذا اقتصاد مقاومتی وقتی تبدیل به اقدام و عمل می شود که مدرسه هایمان پژوهش محور باشد.
وقتی عزت و سرافرازی مان بیش از آنچه الان هست متبلور می شود که محققان و پژوهشگران را میدان بدهیم و مدیریت خرد و کلان کشور را بر اساس شایسته سالاری و بر مدار تصمیمات کارشناسی و پژوهش شده پی ریزی کنیم دیگر لازم نیست هزینه های هفتگی را به خاطر ندانم کاری ها و کم تجربگی در لایه های پایین تر جامعه متحمل شویم.
اگر مدرسه ها را با تاکید بر پرورش و پژوهش از حالت صرف آموزشی به سوی مدرسه پژوهشگرا و معنا گرا سوق دهیم و در تربیت نیروی انسانی لایق ، مومن و متعهد جدیت بیشتری داشته باشیم چه بسا لازم نباشد هزینه های مادی و معنوی فراوانی را برای آسیب های اجتماعی و عقب ماندگی از تحصیل فرد و معرفت در دوران پسا تحصیل جوانان مان بپردازیم.
این ها همه و همه و هزاران آمال و دلیل دیگر تنها گوشه کوچکی از دغدغه ها و انگیزه های ما بود تا به عنوان مسئولان و متولیان امور پژوهشی در اداره کل آموزش و پرورش استان البرز ،گامی هر چند کوچک برای اعتلای فرهنگ پژوهش و تقدیر از جهاد گران این عرصه برداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که تولید علم و تحقیقات حیات آینده کشوراست ، به ایرنا گفت : در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهکارهایی مربوط به تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش آمده است.
خسرو ساکی افزود: در راهکار 11-7 به توسعه زمینه های پژوهشگری و افزایش توانمندی های حرفه ای به شکل فردی و گروهی میان معلمان و تبادل تجارب و دستاوردها در سطح محلی و ملی و ایجاد فرصت های باز آموزی مستمر علمی ، تحقیقاتی و مطالعاتی و برگزاری جشنواره های الگوی تدریس برتر و اختصاص اعتبارات خالص برای فعالیت های پژوهشی معلمان پرداخته شده است.
وی بیان کرد: در راهکار 22-4 به انجام مطالعات راهبردی آینده نگر در آموزش و پرورش و تدوین برنامه های آینده پژوهانه و اجرای آن با هماهنگی دستگاه های ذیربط در آموزش و پرورش اشاره شده است .
وی خاطرنشان کرد: در راهکار 23-1 استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش در بین مدیران، مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب و در راهکار 23-2 . تدوین نظام جامع حمایت از پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش و هدایت موضوعات و اهداف پژوهشی در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت رسمی مورد تاکید قرار گرفته است.
وی در ادامه به راهکار 23-3 حمایت های مادی و معنوی از طرح های موفق و نوآوری های تربیتی بومی، مستند سازی و انتشار یافته های پژوهشی در داخل و خارج از کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی فعال و کارآمد در سند تحول بنیادین اشاره و اضافه کرد: در راهکار 23-4 حمایت های نظریه پردازی در علوم تربیتی و روش های تعلیم و تربیت و فراهم آوردن زمینه کاربت یافته های جدید و نو آوری در مدارس و نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با همکاری حوزه های علمیه ، دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی مورد توجه قرا گرفته است.
ساکی گفت: بها وهزینه آموزش و پرورش یک شهر ، تربیت یک دانش آموز مستعد و نابغه است که جامعه خویش را متحول می سازد.
وی افزود: پربازده ترین سرمایه گذاری ، سرمایه گذاری روی هوش و تربیت توده مردم است لذا هر دانش آموز پژوهشگر، سرمایه انسانی ، امید آینده و مهمترین رکن توسعه ی همه جانبه و پایدار کشور می باشد.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزانی همانند طاها میران زاده که با کسب مدال نقره درالمپیاد بین المللی ریاضی 2017 برزیل پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در می آورند ، اظهار کرد: این گونه دانش آموزان محصول آموزش و پرورش و نشانگر بهره وری آن در استان و تلاش بی شایبه معلمان فرهیخته ، مدیران دلسوز ، دانش آموزان مستعد و مشارکت همه جانبه اولیاء در فراهم نمودن زمینه های رشد و شکوفایی دانش آموزان در ایران کوچک است.
وی از کسب 92 مدال طلا ، نقره و برنز کشوری و بین المللی در المپیادهای علمی ، حضور 220 طرح ، دست سازه ها و تولیدات علمی دانش آموزان در نمایشگاه هفته پژوهش استان و ده ها موفقیت علمی که تنها به بخشی از آن اشاره شد ،نشان دهنده موفقیت آموزش و پرورش البرز و حرکت این مجموعه به سمت تعالی سازمانی است.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز از ارتقاء رتبه استان در کنکور سراسری از رتبه 25 در سال 91 به رتبه 11 در سال 1396 ، کسب532 رتبه زیر 3000 کشوری در کنکور سراسری سال 1396 که شامل 4 رتبه تک رقمی ، 17 رتبه دو رقمی ، 187 رتبه سه رقمی و 315 رتبه بین 1000 تا 3000 است منجر به پذیرش دانش آموزان در رشته ها و دانشگاه های طراز اول کشور شد.
ساکی به برگزاری جشنواره ملی علوم و فناوری سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی و ارائه 31 مقاله و 72 اثر نمایشگاهی در محورهای آموزشی و ترویجی به میزبانی دبیرخانه کشوری مستقر در استان پرداخت و یاد آور شد: کسب 17 مقام کشوری توسط دانش آموزان البرز از مجموع 40 مقام کسب شده توسط دانش آموزان سراسر کشور که 5.42 درصد پذیرفته شدگان را شامل می شود.
وی تصریح کرد: کسب 7 رتبه برتر کشوری در جشنواره مهارت های هنری شاخه کاردانش و قرار گرفتن در رتبه دوم کشورو 7 رتبه برتر کشوری در پانزدهمین دوره مسابقات علمی کاربردی شاخه کاردانش و قرار گرفتن در رتبه پنجم کشور و 6 رتبه برتر کشوری در سومین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی در دوره اول متوسطه از دیگر افتخارات دانش آموزان البرزی است.
وی اضافه کرد: حضور موفق دانش آموزان البرز و راه یابی 12 طرح استان به مرحله نهایی در هشتمین دوره جشنواره دانش آموزی فناوری نانو و کسب 2 رتبه کشوری (از مجموع 5 رتبه کشوری) و 2 مقام برگزیده از دیگر افتخارات این استان است.
وی از کسب رتبه 2 کشوری درالمپیادهای علمی بعد از شهرتهران برای اولین بار درسال تحصیلی گذشته ، 2 مدال طلا و 2 برنز و 6 دیپلم افتخار در هفدهمین مسابقات ملی مهارت توسط دانش آموزان ، مقام دوم کشوری در مسابقات جشنواره زیست فناوری ، 10رتبه اول در رشته ادبی و زبان و رتبه سوم در فعالیت های آزمایشگاهی، کسب رتبه اول تیمی کشوری در رشته علوم اعصاب شناختی به عنوان دیگر افتخارات دانش آموزان البرز یاد کرد.
ساکی با بیان اینکه در سال های اخیر تحرک و پویایی دانش آموزان در نمایشگاه های هفته پژوهش و رشد کمی و کیفی دانش آموزان پژوهشگر مشهود است، افزود: این امر تحسین پژوهشگران و اهالی علم و فرهنگ را برانگیخته است.
وی یاد آور شد: اداره کل آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف هفته پژوهش برای ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری ، ترغیب و تشویق دانش آموزان و معلمان به امر پژوهش ، آشنایی دانش آموزان به روش های پیاده سازی ایده های علمی خود تا مرحله تجاری سازی ، برقراری رابطه سازنده بین پژوهشگران با صنایع و مراکز علمی و پژوهشی ، آماده شدن برای انجام پژوهش های بزرگ و تأمین نیازمندی های کشور و در نهایت پرورش روحیه پژوهشگری ، اقدام به برگزاری جشنواره دانش آموزان پژوهشگر کرد.
وی خاطر نشان کرد: امسال از بین 220 طرح ارائه شده در نمایشگاه 55 طرح برگزیده در جشنواره های ملی و بین المللی مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت تا برای سایر دانش آموزان به عنوان الگوی دانش آموز پژوهشگر شناخته شوند و موجبات خودباوری و اعتماد به نفس سایرین را فراهم آورند.
معاون پژوهش ، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: هر دستگاهی برای ارائه یافته های علمی ،پژوهشی و همچنین کاربست یافته های خود در نمایشگاه های مختلف شرکت می کند که یکی از مهمترین این نمایشگاه ها ، نمایشگاهی است که در هقته پژوهش و در سطح استان برگزار می شود.
حسین رحمانیان یادآور شد: هر ساله در هفته پژوهش دستگاه های مختلف به ارائه آخرین دست آوردهای علمی - پژوهشی خود در نمایشگاهی که به همین منظور فراهم می شود ، می پردازند.
وی بیان کرد: امسال نیز اداره کل آموزش و پرورش البرز برای معرفی دست آوردهای علمی و پژوهشی معلمان اندیشه ساز ، اندیشه ورز و دانش آموزان محقق و مخترع به نمایندگی از خیل عظیم معلمان و دانش آموزان استان در این نمایشگاه شرکت کرد.
وی خاطر نشان کرد: گروه پژوهش آموزش و پرورش البرز معتقد است که با حضور هر چه با شکوه آموز ش و پرورش در این نمایشگاه زمینه آشنایی سایر دستگاه ها با فعالیت های علمی و پژوهشی قشر فرهیخته جامعه فراهم می شود.
معاون پژوهش ، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد:حضور فعال آموزش و پرورش استان در هفته پژوهش موجب ارتقای دانش معلمان فرهیخته و دانش آموزان می شود.
رحمانیان تصریح کرد: در نمایشگاه پژوهش از سوی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل حمایت هایی 12 گانه در بخش های مختلف از جمله هزینه اجاره غرفه ها، اختصاص خود رو، تهیه میز، صندلی و روبان برای چیدن اختراعات، پذیرایی و تهیه هدایا به دانش آموزان انجام شد.
وی اضافه کرد: ستاد هفته پژوهش از شهریور ماه در اداره کل آموزش و پرورش البرز تشکیل شد که در این زمینه 12 نشست تخصصی با شورای معاونین اداره کل و روسای ادارات و مدیران پژوهش سراهای دانش آموزی مناطق برگزار شد.
رحمانیان اظهار کرد: صدور ابلاغ برای عوامل اجرایی ، تنظیم قرار داد برای اجاره غرفه، شرکت در نشست های استانی هفته پژوهش، تجلیل از 100 دانش آموز و 120 معلم پژوهنده . برکزاری 350 کارگاه آموزشی ، 20 هزار بازدید کننده دانش آموزی، برپایی غرفه سرای قلم معلم ، راه اندازی فن بازار پژوهشی دانش آموزی ، فعال کردن میز مشاوره پژوهش و گشایش 100 نمایشگاه پژوهش در مدارس از اقدامات مهم آموزش و پرورش در راستای حضوری پررنگ در نمایشگاه استانی پژوهش و فناوری البرز بود که با کیفیت بالا اجرایی شد.
مدیر کل آموزش و پرورش در ادامه این گزارش به پژوهش در کلاس درس پرداخت و گفت : پژوهش در کلاس درس نوعی از پژوهش است که معلم در کلاس درس خودش و یا در کلاس درس همکارش انجام می دهد تا از نتیجه آن برای بهبود نحوه کار خودش، همکارانش و ارتقاء سطح یادگیری دانش آموزان مدرسه استفاده شود.
ساکی با بیان اینکه انجام این نوع پژوهش در ایران تازه است ، اظهار کرد: پژوهش کلاس درس به اقتضای موضوع خاص ، مجری خاص ، شرایط اجرایی و منظور خاص از روش های خاص خود نیز بهره می گیرد که با روش معمول پژوهش های روان شناختی و علوم تربیتی تفاوت دارد.
وی یاد آور شد: سابقه پژوهش کلاس درس به سال های قبل از دهه 1970 بر می گردد که از آن به عنوان یک جنبش آموزشی یاد می شود.
وی خاطر نشان کرد: معلم در فرآیند پژوهش کلاس درس خود و به دانش آموزان خود جست و جوگرانه و منتقدانه چشم می دوزد ، مسایل و نارسایی های آن را در می یابد ،برای رفع آنها راه کارهایی را به صورت فرضیه ارایه می کند و در کلاس درس خود مورد پژوهش قرار می دهد و اگر تائید شد در کلاس درس از آن استفاده می کند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز یکی از اساسی ترین راه های رشد و توسعه آموزش و پرورش ، کوشش در جهت ارتقای کیفیت آموزش از طریق پژوهش توسط معلمان و بهبود و بالندگی عوامل آموزشی ذکر کرد و افزود: توانمند سازی و تعالی مهمترین رکن نظام آموزشی یعنی معلم است.
ساکی اظهار کرد: معلم عصر دانایی محور و دانش بنیاد باید دارای چهار مهارت که شامل آشنایی با فن آوری اطلاعات و قدرت به کارگیری آن در جریان آموزش، فنون پژوهش ، مهارت های کلاس داری و فنون تدریس می شود.
وی بیان کرد: قدرت پژوهندگی معلم از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا با کاوش در امور آموزشی و پرورشی علاوه بر حل مساله ،قدرت درک بهتر مسائل آموزشی و تعمیم نیز در او ارتقاء می یابد.
وی تصریح کرد: پژوهش ، فرآیند تولید دانش جدید است . اقدام پژوهی دانش جدید مبتنی بر کاوش هدایت شده در زمینه های خاص و عملی ایجاد می کند.
وی هدف از اقدام پژوهی را یادگیری از طریق عملی که منجر به رشد شخصی یا حرفه ای شود عنوان کرد که پژوهش در عمل دارای سه مرحله عمده است که شامل تشخیص ، تغییر و ارزیابی می شود.
ساکی با اشاره به اینکه نخستین شناسنامه پژوهش اقدام و عمل دانش آموزی ویژه هفته پژوهش در سال تحصیلی 97-96 در این استان انتشار یافت ، خاطر نشان کرد: این شناسنامه دانش آموزی با هدف معرفی طرح های برتر پژوهشی دانش آموزان در حوزه علوم نوین تدوین و انتشار یافته است.
وی گفت: در این شناسنامه به فرمایشاتی از حضرت امام خمینی(ره) ،مقام معظم رهبری ،رئیس جمهوری ایران و وزیر آموزش و پرورش در زمینه پژوهش و طرح های پژوهشی برتر دانش آموزان در نواحی 4 گانه آموزش و پرورش و شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان استان در210 صفحه 180 طرح به چاپ رسیده است.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش نیز در ادامه این گفت و گو اعلام کرد: آموزش و پرورش در چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری این استان در ردیف دستگاه های اجرایی برتر قرار گرفت و نمونه شناخته شد.
رحمانیان افزود: در آیین اختتامیه این نمایشگاه استاندار البرز از عملکرد اداره آموزش و پرورش استان البرز در امر پژوهش و فناوری تقدیر کرد.
وی با اشاره به اینکه 20 هزار دانش آموز و معلم البرزی از نمایشگاه استانی پژوهش از نواحی و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش البرز بازدید کردند، اظهارکرد: در چهارمین نمایشگاه استانی پژوهش و فناوری 19 غرفه به آموزش و پرورش البرز اختصاص یافت که در آن 700 عنوان کتاب تالیفی معلمان پژوهشگر برای بازدید کنندگان دایر شد.
وی بیان کرد: دانش آموزان البرزی به دبیرخانه استانی پژوهش 96 البرز 700 ایده ارسال کردند.
رحمانیان بیان کرد: از این تعداد 280 طرح برتر شناخته شدند که از این مجموعه 6طرح به عنوان ایده ی برتر دانش آموزی در نمایشگاه استانی پژوهش انتخاب و معرفی شدند.
وی یاد آور شد: در این نمایشگاه استانی سه پژوهش سرای دانش آموزی به نام های پژوهش سرای ملاصدرا آموزش و پرورش ناحیه 4، معلم ناحیه یک و باقرالعلوم ساوجبلاغ نیز توانستند رتبه برتر را در بین غرفه ها به خود اختصاص دهند.
وی تصریح کرد: 6 طرح دانش آموزی در بخش سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی پژوهش سرا ملاصدرا این استان موفق به دریافت حمایت مالی در چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری در البرز شد.
وی تاکید کرد: سه سال متوالی است که آموزش و پرورش البرز موفق به کسب رتبه برتر در برنامه کشوری معلم پژوهنده و در نمایشگاه پژوهش استانی پژوهش و فناوری در البرز می شود.
استان البرز 455 هزار دانش آموز و 24 هزار معلم دارد.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر** انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.