به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر دبیرستان دخترانه حضرت مریم ناحیه 4 کرج روز چهارشنبه در حاشیه مانور زلزله در این مدرسه با ابراز همدردی با خانواده جان باختگان حادثه زلزله در استان کرمانشاه، اظهار داشت: ما باید بدانیم که مخاطرات طبیعی اجتناب ناپذیر هستند و تنها راه کاهش تلفات در آنها، آگاهی مردم و تمرین در مواقع بحرانی به خصوص دانش آموزان در قالب اجرای مانورهای زلزله است.
فریبا عزیز نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : زلزله اخیر ناامن بودن برخی مدارس استان کرمانشاه را به وضوح نشان داد ، کلاس های درسی که خانه دوم دانش آموزان هستند و باید سرپناهی ایمن برای آنها محسوب شوند.
وی با بیان اینکه مانور مقابله با پیامد های زلزله برای دانش آموزان این مدرسه با همکاری و حضور نیروهای امدادی، اورژانس و هلال احمر برگزار شده است ، افزود : با هر بار برگزاری این مانور ها ؛ مطالب و تجربه های بیشتری را دانش آموزان و حتی مدیران و متولیان امر کسب می کنند که قطعا این آمادگی ها نیاز اصلی و اساسی مواقع بحران است.
عزیز نژاد ادامه داد : دانش آموزان، چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل از جمله گروههای جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند.
مدیر دبیرستان حضرت مریم ناحیه 4 کرج گفت : آموزش و مانورهای مداوم و مستمر برای آمادگی دانش آموزان در برابر زلزله و مواقع بحرانی در کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر در کاهش مخاطرات زلزله در مدارس محسوب می شود .
'مانور مجموعه ای از راهکارهای مناسب است که قبل از وقوع زلزله به منظور بالا بردن سطح آگاهی و آموزش مهارت های عملی با تعمیم به کل جامعه طراحی شده است'.
'در واقع مانور شبیه سازی شرایط بحرانی است و مجموعه ای از تمرین ها و ممارست هاست که برای ارزیابی برنامه های تدوین شده جهت مقابله و مواجهه با حوادث و بلایا به خصوص زلزله در تمامی مکانها از جمله در مدارس به کار می رود'.
مدیر دبیرستان دخترانه حضرت مریم ناحیه 4 کرج در ادامه گفت : در مانور ها دانش آموزان در شرایط حادثه قرار می گیرند و همین امر باعث می شود که شیوه رویارویی با زلزله را که از پیش با استفاده از روش های علمی و نتیجه بخش تدوین شده و مورد ارزیابی نیز قرار گرفته را بیاموزند .
عزیز نژاد اظهار داشت : دانش آموزان می توانند با اتکا به این آموزش ها و آموخته ها با آرامش و اطمینان خاطر به استقبال حادثه بروند و همین آرامش نسبی روانی می تواند تا حد بسیار زیادی از تلفات و آسیب های روحی و روانی در هنگام و بعد از زلزله را کاهش دهد .
وی اظهار داشت : برگزاری مانور زلزله در مدارس باید به صورت برنامه ای همیشگی ،مستمر و مداوم بوده و بطور واقعی و جدی اجرا شود و در واقع شبیه سازی زلزله های گذشته باشد و مهم این است که هدفمند و واقعی بوده و بطور مستمر در طول سال انجام گیرد.
عزیز نژاد تاکید کرد : با تکرار و استمرار مانور زلزله ؛ ترس ناشی از ناگهانی بودن زلزله و پیامدهای آن در بین دانش آموزان از بین رفته و در واقع ضمن مقابله و عکس العمل درست در هنگام زلزله، امدادگر خود و دیگران نیز میباشند.
وی به دانش آموزان توصیه کرد که در هنگام وقوع زلزله ؛ خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند ؛ به‌سمت درب‌ خروج هجوم نبرند ؛ از دستورات معلم و والدین اطاعت کنند و در مواقعی که داخل کلاس هستند به زیر میز رفته و با دو دست محکم پایه‌های میز را بگیرند ؛در چهارچوب در، گوشه کلاس(اتاق) و زیر ستون‌های اصلی نیز می‌توانید پناه بگیرید؛اگر در طبقات زیرزمین هستید، در مکانی امن جای گرفته و تا پایان لرزش آنجا بمانید.
1535/6155خبرنگار:خبرنگار:اصغر رضاخانی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.