پویا پارسا روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورتی که طرح های شهری پیوست های مطالعاتی نداشته باشد، بسیاری از آن ها به مشکلات اجتماعی ختم می شود.
وی، نبود پیوست مطالعاتی در طرح های مختلف شهر را نقص بزرگی دانسته و اظهار داشت: در واقع طرح های شهری زمانی ناکارآمد می شوند که پیوست های مطالعاتی وجود نداشته باشند و یا به خوبی اجرایی نشده باشد.
وی گفت: از مهم ترین پیوست های مطالعاتی که باید در اجرای طرح ها به آن پرداخت می توان به پیوست های اجتماعی، فرهنگی و انجام آن از سوی شهرداری اشاره کرد.
کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری با بیان اینکه تغییر و تحول در جامعه، به خصوص در حوزه‌های اجتماعی و رفتاری، عاملی برای پویایی و رشد جامعه است، افزود: با هر تغییری که در لایه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، سطح انتظارات شهروندان جامعه نیز تغییر می کند و حتی مباحث خدماتی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
پارسا، پیوست فرهنگی و اجتماعی را مجموعه ای برای شناسایی ضرورت ها و اولویت های اجرایی طرح ها و ارزیابی آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آنها دانسته و اظهار می کند: در پیوست ‌نگاری سه فاز قبل از انجام پروژه، حین اجرا و پس از اجرا صورت می‌گیرد، بنابراین اهتمام جدی برای طی شدن مراحل علمی پیوست ‌نگاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی ادامه داد: برخی طرح ها در حین اجرا مشکلاتی را برای محیط زیست، عرصه های شهری و شهروندان ایجاد می کنند و این مشکل به نبود آماده سازی طرح ها و پیوست های مطالعاتی باز می گردد؛ در واقع پیمانکار قبل از اجرا نسبت به بررسی جامع تر جوانب و افق های طرح اقدام نکرده و به نوعی با چشم بسته قدم به میدان گذاشته است.
کارشناس و پژوهشگر مدیریت شهری در پایان با بیان اینکه طرح هایی که پیوست های اجتماعی و فرهنگی به همراه داشته باشند موفقیت آمیز خواهند بود، گفت: در ایجاد بسترها و پیوست های اجتماعی و فرهنگی تشکل های مردم نهاد و نخبگان و دانشگاهیان نقش مهمی را می توانند ایفا کنند و در پذیرش کارهای عمرانی از سوی مردم تاثیر گذار خواهند بود.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.