امروز خلیج فارس برخود می بالد که دلاورمردان سرزمین کهن پارس آنچنان محکم واستوار حریمش را حفظ کرده اند که هیچ دشمنی جرات هجوم به این سرزمین پاک به خود راه ندهد.
مردان شجاع و دریادل این دیار درابتدای سال های جنگ 8 ساله چنان درسی به دشمن آموختند که برای دیگران درس عبرت شد.
تاریخ به خوبی یاد می کند از دلاورمردی های ناوچه همیشه پیروز پیکان که سکاندارنش برای حفاظت از آبهای نیلگون خلیج فارس، سرزمین پاک و دلارپرور ایران و اندیشه های آسمانی در آمیخته با اسلام ناب ، چگونه رشادت ها به خرج دادند و دشمن را زمین گیر کردند.
تاریخ فراموش نمی کند که راد مردان دریا دل ارتش جمهوری اسلامی ایران، محکم و استوار دشمنان را به خاک مذلت نشاندند و امروز قهرمانانه در آبهای بین المللی سکاندار امنیت و اقتدار جهانی اند.
با این حال اگر امروز قهرمانان دریادل ارتش جمهوری اسلامی پایش دریاها را برای گردش اقتصاد دریایی جهان عهده دار شده اند ، ریشه در حماسه هایی دارد که ناوچه پیکان و شهدای سرافرازش برای این سرزمین آفریدند.
اینک به لطف اندیشه های پاک و رشادت های قهرمانانه فرزندان ایران زمین درارتش اسلام، نیروی راهبردی جمهوری اسلامی ایران ، سرافراز و پیروزمندانه تکیه گاه امنیت اقتصاد جهانی در اقیانوس ها و دریا است و خلیج فارس و ایران به وجود این دلاورمردان افتخار می کنند.
امروز رشادت های این عزیزان دراقیانوس و دریا موجب شده تا در همایش بین المللی کشور ایتالیا، تجارب دریادلان ارتش جمهوری اسلامی مورد توجه و تحسین جهانیان قرار گیرد.
امروز ایران به فرزندانش در دریا ، زمین و آسمان می بالد ، فرزندانی که در نیروهای مسلح اعم از ارتش ، سپاه ، بسیج و نیروی انتظامی هریک برای این سرزمین افتخارآفرین و امید بخش هستند، فرزندانی که صدام و اربابانش را ناکام گذاشتند و بساط تکفیری های مورد حمایت جبهه استکبار را در منطقه برچیدند.
امروز ایران و ایرانی برخود می بالد که فرزندان این سرزمین در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تا دورترین نقطه دریاها و اقیانوس ها امین امنیت جهانی است و این افتخار به دست نیامده مگر با خون ستارگان دفاع مقدس که شهدای ناوچه پیکان نمونه های این ستارگانند.
امروز به برکت خون شهدای ناوچه پیکان و نیروی دریایی، ساخت تجهیزات مدرن مانند ناوچه جماران و صدها نمونه تجهیزات نظامی پیشرفته به دست متخصصان داخلی، غیرت علمی و عملی فرزندان این مرزبوم را به نمایش گذاشته است.
امروز مجد و عظمت ایران و ایرانی در رزمایش های دریایی و هوشیاری ها به نمایش درآمده و نیروی دریایی فرامنطقه ای را در بند خود می کند و سربازان متجاوز آمریکایی را به اسارت می برد تا دشمن فرامنطقه ای هم به خود جرات نگاه بداندیشانه به سرزمین مقدس و پاک ایران ندهد.
امیر دریابان احمد عابدیان از دریادلان هشت سال دفاع مقدس نبردهای متعددی با دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای تجربه کرده است.
این دریادل بازنشسته که استان البرزافتخار میزبانش دارد و به مناسبت های مختلف برای ارج نهادن به فرهنگی ایرانی اسلامی و دفاع می نگارد که در مقاله ای به اهمیت موضوع دریا و رشادت های دریالان ارتش اسلام در دفاع مقدس پرداخته است .
احمد عابدیان در این مقاله آورده است:اقتدار و تسلط بر دریا ها علاوه بر این که در تامین صلح و ثبات و بر قراریِ امنیٓت نقشِ مهمی ایفا می نماید ٬ در تحکیم پایه های سیاسی نظامی و اقتصادیِ هر ملتی فوق العاده اثر گذار است.
در تاریخ پر افتخار ما ایرانی ها ٬ پارسیانِ دریانورد و از جان گذشته در ادوار مختلفِ تاریخی همواره در صیانت واستواریِ سر زمینِ خود شجاعانه کوشیده اند تا نام ایران و ایرانی را با پیروزی هایشان جاودان سازند.
نیروی دریاییِ ایران که در طولِ 8 سال دفاع مقدس مسئولیت حفاظت و حراست از سواحل ٬ بنادر ٬ جزایر ٬ سکوهای نفتی و تاسیسات دریایی و آب های سرزمینی و همچنین تامین امنیٓتِ خطوطِ مواصلاتی صادرات و واردات کشور را بر عهده داشته و دارد در 7 آذر 1359 با انجامِ عملیاتِ غرور آفرین ' مروارید ' توانست آنچنان ضرباتِ مهلکی بر پیکره ی نیروی دریایی عراق و تاسیسات نفتی رژیم بعثی در اسکله های البکر و الامیه وارد نماید که نه تنها صدور نفت از اسکله های مذکور که بیش از دو سومِ آن ها آسیب دیده بود مدت ها به حالت تعلیق در آید ٬ بلکه عملیاتِ نیروی دریایی عراق تا پایان جنگ عمدتا با ناکامی و شکست مواجه شود.
در عملیات مروارید که با پشتیبانی و هماهنگی با نیروی هوایی ارتش شروع شده بود در ششم آذر 1359 و متعاقبِ انهدامِ تعدادی از ناوچه های موشک اندازِ عراقی از نوع ' اوزا ' توسط خلبانانِ تیز پروازِ این نیرو ٬ تیم عملیاتی نیروی دریایی در شامگاه ششم آذرماه سال 59 با استفاده از یک فروند از بالگرد نیروی دریایی بر روی اسکله ی سکو های البکر و الامیه فرود و پس از تسخیر این سکو ها ٬ تعدادی از نیرو های عراقی را دستگیرو به ناوچه ی پیکان منتقل نمودند.
ناوچه ی موشک اندازِ پیکان که در مصاف با واحد های دریایی دشمن موفق شده بود چند فروند از ناوچه های موشک انداز عراقی را به قعر دریا بفرستد ٬ در حوالی ظهر 7 آذر 1359 بر اساس دستوراتِ صادره از پستِ فرماندهی و در شرایطی که ظاهرا هیچگونه هدف سطحی در روی صفحه ی رادار مشخص نبود با تعدادی از پرسنلِ عملیاتی نیروی دریایی که اسکله البکر را پاکسازی کرده بودند و شماری از اسرای عراقی ٬ منطقه را به قصد عزیمت به منطقه ی دوم دریایی بوشهر ترک کرد.

ِبا حرکتِ ناوچه ی پیکان به سمت بوشهر و محدوده ی ساعت 1400 ( 2 بعد از ظهر ) یک فروند ناوچه ی موشک انداز عراقی که در اسکله ی الامیه کمین کرده بود از مخفیگاه خود خارج و مبادرت به شلیک سه فروند موشک در جهتِ حرکتِ ناوچه ی پیکان کرد.
با شلیکِ موشک سوم که به بدنه ی اصلیِ ناوچه بر خورد کرد ٬ ناوچه ی پیکان با تعدادی از پرسنل قهرمانِ خود بتدریج در دل آب های نیلگونِ خلیجِ فارس جای گرفت.
اندکی بعد از حملاتِ مذبوحانه ی بعثی ها به ناوچه ی پیکان ٬ بالگردهای ایرانی تمام نفراتی را که بر اثرموج انفجار موشک در دریا شناورشده بودند اعم از نیرو های ایرانی یا عراقی از آب گرفته و به بیمارستانِ بوشهر منتقل کردند.
به پاسِ عملیاتِ قهرمانانه ی پرسنل ناوچه ی پیکان در 7 آذر 1359 ٬ چنین روزی به نام روز نیروی دریایی نام گرفته شده است.
7410/ 6155خبرنگار: مژگان السادات سجادی ** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.