دکتر رضا شیرزادی روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که قدرت های خارجی در شکل گیری این گروه افراطی نقش آفرینی کردند.
وی ادامه داد: داعش یکی از گرایش هایی بود که در سال های گذشته و درسایه تحولات منطقه به ویژه کشورعراق بوجود آمد و گزارش هایی متعددی وجود دارد که قدرت های خارجی در شکل گیری این گروه افراطی نقش داشتند.
وی بیان کرد: زمینه داخلی عراق مانند بی ثباتی، اختلاف قومی و مذهبی در شکل گیری داعش بی تاثیر نبود اما حمایت های مالی و سیاستمداران برخی کشورهای خارجی را نمی شود در این بین نادیده گرفت.
شیرزادی گفت: مجموعه شرایط باعث پیدایش داعش شد و این گروه فعالیت خود را در مناطق مرزی عراق و سوریه با محوریت منطقه رقه سوریه آغاز کرد که به تدریج خود را به مناطق بیشتری درعراق و سوریه رساند.
این استاد دانشگاه بیان کرد که به وجود آمدن داعش موجب شد تا در کشورهای اسلامی مانند لبنان، افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه با محوریت ایران جبهه ای برای مقابله با آن شکل بگیرد.
وی افزود: هرچند کمک های هوایی و زمینی برخی کشورها درمبارزه با داعش تاثیرگذار بود اما مدیریت عملیات با ایران بود.
دکتر شیرزادی اظهار داشت: امروز داعش مراکز اصلی خود را از دست داده اما ممکن است فعالیت زیر زمینی آن در قالب های دیگری شکل بگیرد.
وی افزود: به احتمال گروه هایی جایگزین داعش شود و با شیوه های دیگری فعالیت خود را ادامه دهد.
7410/6155خبرنگار: مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.