به گزارش ایرنا، در این بین استان البرز به واسطه واقع شدن در مسیر مواصلاتی 14 استان به ویژه استان های شمالی کشور سهم قابل توجهی در ترافیک جاده ای را به خود اختصاص می دهد.
استان البرز دارای یک هزار و 450 کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است که با داشتن سهم 3 درصدی جاده های کشور، 18 درصد ترافیک ایران مربوط به راه های این استان است.
راه های استان البرز اگر چه در روزهای عادی به واسطه قرار گرفتن در مسیر 14 استان کشور و همجواری با پایتخت پرازدحام و پرترافیک هستند، اما در روزهای تعطیل و ایام گردشگری ، تردد در این جاده ها آزار دهنده و نفسگیر است.
با اینکه در تابستان امسال روزهای پرترافیک تر از گذشته در جاده های استان از جمله آزادراه تهران - کرج - قزوین و جاده کرج - چالوس تجربه شد، اما در روزهای پایانی تابستان و در آستانه فصل پائیز و سال تحصیلی جدید، ترافیک جاده های استان شبانه روزی شده است.
این روزها و شب ها حجم ترافیک در راه های البرز کیلومترها طول دارد و مسافران خسته ساعت ها در ترافیک سنگین می مانند.
با این حال مسئولان اجرایی استان البرز به مردم توصیه می کنند که سفرهای آخر تابستان را تقسیم بندی و با برنامه ریزی صیحیح خود را از دام ترافیک سنگین برهانند.
تقسیم سفرها و برنامه ریزی برای رفت و برگشت از مواردی است که باید مسافران به آن توجه کنند.
کاهش سفرها به شمال کشور و رفتن به دیگر مناطق ایران پهناور از مهمترین توصیه ها برای دوری از گرفتاری ترافیک است.
سید یعقوب میر کتولی مدیر کل سازمان حمل و نقل و راهداری البرز در این خصوص گفت: با توجه به اجرای طرح تابستان که این اداره کل اجرایی کرده است از 15 شهریور تا ابتدای مهرسال جاری تمام گروه ها در بحث راهداری و راهداری محوری به صورت آماده باش هستند.
وی ادامه داد: اکیپ های راهداری آمادگی کامل را دارند که در صورت احتمال خدمات دهی مناسبی را در راه های این استان داشته باشند.
میرکتولی خاطر نشان کرد: در استان البرز 22 شرکت حمل و نقل مسافری فعال هستند و به مسافرانی که قصد عزیمت به استان های کشور را دارند خدمات مناسب ارائه می دهند.
دکتر مهرداد بابایی رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان البرز گفت: مسافرانی که در روزهای پایانی سفرهای تابستانی قصد مسافرت دارند می بایست قوانین رانندگی را جدی بگیرند و مسافرت ها را به لحظات آخر موکول نکنند.
وی ادامه داد: در ساعات پایان سفر ، گردشگران باید طوری برنامه ریزی کنند که پس از صرف ناهار یا در ساعت اولیه صبح نباشد، چرا که در این زمان ها خواب آلودگی رانندگان بیشتر می شود و همین امر سبب بروز تصادفات و واژگونی خودرو خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد:مسافران می بایست با سرعت مطمئنه حرکت کنند تا سفری ایمنی را تجربه کنند.
وی ادامه داد: در مواقعی که جاده کرج- چالوس یکطرفه می شود فضا برای سرعت زیاد می شود و برخی از رانندگان نمی توانند سرعت خودرو خود را کنترل کنند و منجر به تصادف می شود.
بابایی اظهار داشت: تصادف های جرحی به خصوص در جاده کرج- چالوس زمانی رخ می دهد که این جاده از سمت مرزن آباد به کرج یکطرفه می شود .
رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان البرز گفت: در صورت تصادف و یا واژگونی خودرو که منجر به مصدومیت مسافران می شود با شماره تلفن 115 تماس بگیرند و ضمن دادن آگاهی از وضعیت دقیق مصدوم و مکان حادثه به مشاوره و توصیه های نیروهای اورژانس نیز توجه داشته باشند .
مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز با اشاره به حجم بالای سفرها در راه های مواصلاتی این استان از مسافران و گردشگران خواست ضمن تقسیم بندی زمان رفت و برگشت از مسیرهای کم ازدحام برای مسافرت استفاده کنند.
عباس صفری افزود: استان البرز که در مسیر 14 استان و پایتخت قرار دارد، در روزهای تعطیلی تعداد تردد ها در جاده های این استان به مرز 2 میلیون تردد می رسد.
وی ادامه داد: این امر سبب شده تا مسافران ساعت ها در ترافیک سنگین گرفتار شوند ضمن آنکه در محدوده کلانشهر کرج به علت ورودی و خروجی های فراوان برمیزان ترافیک در آزاد راه تهران - کرج- قزوین افزوده می شود.
این مسئول اظهار داشت: هرچند برای کوتاه مدت از مسئولان مدیریت شهری کرج انتظار می رود مسیرهای جدید در حاشیه آزاد راه تهران- کرج- قزوین احداث کنند، اما گردشگران نیز تا فراهم شدن زیر ساخت ها باید با برنامه ریزی در این گونه مسیر ها حرکت کنند.
صفری خاطر نشان کرد: برخی مواقع زمان برگشت مسافران به ساعت های پایانی تعطیلات موکول می شود و این امر سبب شده تا مسافران ساعت ها در ترافیک جاده کرج- چالوس و آزاد راه تهران- کرج- قزوین گرفتار شوند.
این مسئول گفت: جاده کرج- چالوس به علت عرض کم و موقعیت خاص جغرافیایی در زمان ترافیک امداد رسانی را برای حادثه دیدگان احتمالی با مشکل مواجه می سازد و در این گونه مواقع باید به امداد هوایی متوسل شد.
وی افزود: گرفتاری مردم در تونل های پیاپی جاده کرج- چالوس از مواردی است که بر مشکلات راهداران و تیم های امدادی و انتظامی افزوده است، ضمن آنکه مردم نیز در این تونل ها گرفتار مشکلات مضاعف می شوند.
صفری بیان داشت: بر این اساس تا آماده شدن آزاد راه تهران- شمال و دیگر مسیرها لازم است مردم با دست اندرکاران انتظامی ، امدادی و راهداران همکاری بیشتری کنند و برای سفرها و پرهیز از گرفتاری در ترافیک به آسانترین مسیرها روی بیاورند.
این مسئول ادامه داد: اکنون 2 بزرگراه شمالی و جنوبی کرج در امتداد آزاد راه همت در دست ساخت هستند که با احداث این آزاد راه ها و بزرگراه تهران- شمال بخش عظیمی از ترافیک استان البرز کاهش می یابد.
وی گفت: علاوه بر راه های موجود و طرح های در دست احداث استان البرز به مسیرهای جدید نیاز دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به اهتمام دولت یازدهم در امر توسعه و ایمن سازی راه های پرترافیک این استان گفت: 648کیلومترآزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و روستایی در سال های 92 تا 95 در این استان احداث، بهسازی و روکش آسفالت شده است.
تقی رضایی اظهارداشت: در این مدت 6.5 کیلومتربزرگراه ، 32 کیلومتر راه فرعی ، 6 کیلومتر راه اصلی، 121 کیلومتر راه روستایی، 46 کیلومتر آزاد راه در این استان احداث شده است.
وی ادامه داد: بهسازی و آسفالت 250 کیلومتر راه روستایی، بهسازی و آسفالت 70 کیلومتر راه اصلی ، روکش آسفالت 105 کیلومتر بزرگراه و روکش آسفالت 48 کیلومتر آزاد راه مهمترین اقدامات در دولت یازدهم بوده است.
رضایی اظهار داشت: در این مدت 14 کیلومتر مسیر حادثه خیر اصلاح و تعریض شده است ضمن آنکه یک دهنه پل ارتباطی در محورهای مواصلاتی احداث شد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز بیان داشت: در مجموع 303 کیلومتر از محورهای مواصلاتی آسفالت شد.
وی درخصوص ایمن سازی راه های استان گفت: احداث 3 هزارو 870 متر دیوار در نقاط حادثه خیز، تعمیر 17 دهنه پل، نصب و مرمت 1504 شاخه گاردیل ، تعمیر و مرمت 3 هزار و 313 متر گالری، احداث و بهسازی 11 راهدارخانه ، تعمیر و نگهداری 164کیلومتر سیستم روشنایی جاده ، تعمیر و نگهداری سیستم روشنایی 11.55 کیلومتر تونل، احداث 10 کیلومتر روشنایی تقاطع ،تهیه ونصب انواع تابلو هشداری و راهنمایی به تعداد 36 هزارو 800 عددو آشکار سازی دهانه تونل ها به تعداد 58 مورد از اقدامات صورت گرفته در البرز است.
رضایی گفت: ساماندهی ورودی ها و خروجی های شهرهای استان ، تعمیر و نگهداری 92 دستگاه خودرو سنگین و سبک راهداری ، خرید 16 دستگاه خودرو سبک و سنگین راهداری و 5 هزارو305 کیلومتر خط کشی جاده از دیگر کارهای انجام شده طی سال های 92 تا 95 در این استان است.
وی بیان داشت: اکنون احداث 32 کیلومتر آزاد راه در استان البرز در دست اقدام است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با بیان اینکه میزان طرح های اجرایی در بخش توسعه راه های طی 4 سال گذشته به نسبت چهارسال ماقبل از افزایش چشمگیری برخوردار است ، گفت: تلاش ها براین است تا برای کاستن از حجم ترافیک استان البرز، طرح های اجرایی در بخش توسعه راهها با سرعت بیشتری انجام شود.
این مسئول در خصوص مشکلات ترافیکی استان اظهار داشت: البرز در مسیر استان های مختلف کشور قرار دارد و باید تا زمان تکمیل پروژه ها مانند آزاد راه تهران شمال و بزرگراه های شمالی و جنوبی کرج با همکاری و همراهی مردم سفرها و ترافیک ساماندهی شود.
سرهنگ رضا گودرزی فرمانده پلیس راه استان البرز در این خصوص با اشاره به آمار سفرهای تابستانی، گفت: آمار تردد خودرویی طی این مدت زمان در جاده های البرز به اوج خود رسید به طوری که طی 24 ساعت گذشته یک میلیون و 700 هزار تردد به ثبت رسید که بیشترین تردد سال حساب می شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه آخرین روزهای سفرهای تابستانی است نیروهای پلیس راه استان البرز بیشترین فشارکاری را متحمل می شوند.
گودرزی افزود: اکنون 80 تیم خودرویی، 5 تیم موتور سوار پلیس راه و 20 تیم کمکی نیز از فرمانده انتظامی استان ،40 نفر نیروی کمکی از پادگان شهید چمران برای این ایام به کار گرفته شده تا مدیریت سفرهای تابستانی انجام شود.
این مسئول با اشاره به اینکه آمادر تصادفات جاده ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44 درصد کاهش داشته، افزود:حضور شبانه روزی ماموران پلیس راه البرز در جاده های این استان ، جابه جایی مدیران پاسگاه ها، به کار گیری خودروهای کمک دار برای جاده های کوهستانی و فعالیت خودرو های تیز روز در آزاد راه کرج- قزوین از جمله عواملی است که در کاهش تصادفات تاثیر گذار بوده است .
وی بیان داشت: گسترش تیم ها در جاده های تفرجگاهی استان از دیگر عواملی است که تصادفات را کاهش داد.
گودرزی با بیان اینکه فرهنگ رانندگی نیز افزایش یافته ، گفت: رانندگان نیز مراعات می کنند و این امر نیز در کاهش تصادفات جاده ای موثر است.
فرمانده پلیس راه استان البرز اطلاع رسانی به موقع رسانه ها در خصوص وضعیت ترافیکی و جاده های استان البرز را از دیگر اقداماتی دانست که در کاهش تصادفات و آمار تلفات جاده ای تاثیر گذار بوده است.
7410/1535خبرنگار: مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.