حجت الاسلام و المسلمین علی ارجمند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا که در حاشیه نشست مسئولین حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان های جهاد کشاورزی منطقه یک کشوری که در آموزشکده امام خمینی (ره) البرز برگزار شد، افزود: به طور معمول در سطح دنیا حاکمیت ها مراکز مطالعات استراتژیک دارند و اندیشکده هایی دارند که اتاق فکر حاکمیت است ولی در کشور ما این اتفاق نیافتاده و بار این کار بر دوش مقام معظم رهبری است و مقام معظم رهبری به عنوان پدر ایران معاصر هم استراتژی های یکساله و هم برنامه توسعه پنج ساله و هم اینکه نامگذاری 10 ساله را انجام می دهند.
وی اظهار داشت: نام هایی که ایشان انتخاب می کنند در واقع استراتژی یکساله نظام را مطرح می کنند که چندین سال است به موضوع اقتصاد می پردازند که اینکار در عین اینکه یک کار استراتژیک است باید عملیاتی و کاربردی شود که یکی از وظایف مسئولین حوزه نمایندگی ولی فقیه عملیاتی کردن شعار سال از لحاظ فرهنگی در سازمان های مرتبط است.
وی گفت: مسئولین حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان های جهاد کشاورزی رئیس شورای فرهنگی سازمان های خود هستند که در این شورا ستادهایی شامل ستاد زکات، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ستاد عفاف، حجاب و اقامه نماز و بزرگداشت دهه فجر است.
ارجمند افزود: مسئولین حوزه نمایندگی ولی فقیه در استان های جهاد کشاورزی به 4 ناحیه تقسیم می شوند که البرز جزو ناحیه یک همراه حدود 8 استان دیگر است که اکنون در این نشست برای اجرایی کردن شعار سال و فعالیت ستادهای شورا برنامه ریزی می کنند.
وی اظهار داشت: البرز استانی بسیار کوچکی است که از 9 زکات واجب فقط به گندم و جو تعلق می گیرد و با توجه به اینکه در تولید گندم و جو در کشور رکوردار هستیم ولی سطح زیر کشت این 2 محصول در استان بسیار کم است.
وی گفت: به همین دلیل جمع آوری زکات واجب بسیار کم است که به دنبال ترویج زکات مستحب از طریق باغات هستیم.
ارجمند استفاده از زکات برای حفظ قنوات را از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست دانست و افزود: در کشور ما که سالانه 250 میلی متر بارندگی و 2100 میلی متر تبخیر آب دارد و زمانیکه بر روی 11 رودخانه اصلی کشور 99 سد زده می شود کاری عقلانی نیست.
وی ادامه داد: ولی از صدها سال پیش روشی که در کشور خشک و نیمه خشک ما جواب داده بود بحث ایجاد قنوات بود که اکنون با توجه به اهمیت قنات و سرمایه گذاری کم در این بخش، اجازه های لازم از سوی مسئولین در خصوص استفاده از زکات برای حفظ و احیای قنوات داده شده است.
وی افزود: در استان البرز در شهرستان های اشتهارد و نظرآباد قنوات خوبی داریم که در نظر است این قنوات با استفاده از زکات احیاء و حفظ شود ولی از آنجا که استفاده از زکات بیشتر برای فقرا است تصمیم گرفته شد که 60 درصد از زکات به فقرا و 40 درصد آن به موضوع قنوات، ساخت خانه عالم و... اختصاص داده شود.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.