به گزارش خبر آنلاین، اولویت اول توسعه حمل و نقل عمومی از جمله سامانه تندرو اتوبوس (BRT) و مترو می‌باشد. اجرای متروی کرج از سال 82 همزمان با شهرهای شیراز و مشهد شروع شده است ولی هنوز به در شهر ما به بهره‌برداری نرسیده است. در حالی که در دو شهر دیگر به بهره برداری رسیده است. علت این تأخیر چیست؟ چه کسی پاسخگوی تأخیر بوجود آمده است؟ علت تعطیلی مترو در دو سال گذشته چه بوده است؟
علاوه بر این سیستم‌ها، عدم کارایی سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی مزید بر علت شده است که مردم از سیستم حمل و نقل عمومی ناراضی باشند. در حال حاضر تنها در حدود کمتر از 10 درصد سفرها توسط سیستم اتوبوسرانی انجام می‌گیرد که این عدد در شهرهای با سیستم اتوبوسرانی کارآمد حدود 30 تا 40 درصد می‌باشد. توقف بیش از حد تاکسی‌ها در ایستگاه که خود موجبات اختلال جریان ترافیک را بوجود می‌آورد از یکسو و عدم دسترسی به تاکسی در ساعات اوج ترافیک از سوی دیگر، عملکرد سیستم تاکسیرانی را ناکارآمد نموده است. بنده معتقدم با مدیریت انعطاف پذیر و منسجم تر، می‌توان سیستم فعلی اتوبوسرانی و تاکسیرانی را پویاتر و کارآمدتر کرد.
به طور کلی، ترافیک یک جریان زنده است که باید به صورت شبکه‌ای مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد در غیر اینصورت با بازگشایی یک گره ترافیکی، جریان ترافیک و انسداد ترافیکی در نقطه‌ای دیگر ایجاد خواهد شد. به عنوان نمونه، اجرای پروژه زیرگذر آیت اله هاشمی رفسنجانی (ره)، باعث ایجاد محدودیت در شبکه ارتباطی چهار محله شده است که با بررسی بیشتر و طراحی دقیق‌تر امکان ایجاد بسیاری از دسترسی‌ها فراهم می‌شود
از جمله موارد دیگر که در کوتاه مدت قابل بهره‌برداری است، مرکز کنترل ترافیک شهر کرج است که بیش از یکسال از تشکیل آن سپری شده است ولی عملاً استفاده‌ای از آن نمی‌شود. یکی از برنامه‌هایی که می‌بایست در اولویت کاری قرار گیرد، توسعه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند (ITS) در کلانشهر کرج است. دیگر دوره مدیریت ترافیک به صورت سنتی به سر آمده است و ناچار به استفاده از سیستم‌های نوین مدیریت جریان ترافیک هستیم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 718313
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.