به گزارش خبر آنلاین،اولین نشست شورای راهبردی «طرح دادگاه درمان‌مدار استان البرز» با حضور احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز، حاجی‌رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و مسئولان استانی در دادگستری کل استان البرز برگزار شد.
رئیس کل دادگستری استان البرز در این نشست پس از توجیه طرح استقرار آزمایشی دادگاه درمان‌مدار در استان البرز توسط مدیرکل بهزیستی استان گفت: این طرح که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با همکاری سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به تصویب شورای اجتماعی کشور رسیده در راستای ساماندهی و یکپارچه‌سازی نظام مدیریت معتادان بی‌سرپناه با استفاده از ظرفیت‌های قانونی ابلاغ شده است و باید در استان البرز به صورت آزمایشی اجرایی شود.
وی با انتقاد از رویه موجود در اجرای این طرح در استان البرز تصریح کرد: برای عملیاتی شدن این طرح 5 مرحله در نظر گرفته شده ولی با اینکه از ابلاغ آن 4-5 ماه می‌گذرد به غیر از مرحله نخست که توسط پایتخت و در راستای اصلاح ساختار و نیازسنجی بوده در استان البرز هیچ اقدامی نشده است.
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اشاره به تغییر نگاه به مقوله اعتیاد در جهان امروز اضافه کرد: اکنون در دنیا فرد معتاد به عنوان بیمار پذیرفته شده و در کشور ما نیز قوانین چنین رویکردی را دارند.
کاهش 40 درصدی در جرایم با حل مشکل اعتیاد
وی با بیان اینکه بیماری اعتیاد عوارض سنگینی برای جامعه دارد توضیح داد: اگر مشکل نزدیک به 4 میلیون معتاد در کشور حل شود کاهش چشمگیری در آمار ناهجنجاری‌ها در کشور خواهیم داشت؛ در استان البرز نیز اگر بحث اعتیاد حل شود حداقل 40 درصد جرایم به صورت ریشه‌ای حل خواهند شد و در زندان‌ها نیز کاهش 30 الی 40 درصدی زندانیان را خواهیم داشت چون بسیاری از جرایم دیگر مانند سرقت، ترک نفقه و... ریشه در اعتیاد دارد.
فاضلیان با تمجید از ویژگی‌های « طرح دادگاه درمان‌مدار استان البرز» بیان کرد: این طرح بسیار مترقی است و با تفکیک روش‌های درمان، برای هر یک از معتادان به تناسب شرایط مددجو راهکارهایی چون بستری، درمان سرپایی، مراکز اقامتی و اجتماعات درمان‌مدار را پیش روی مجریان طرح قرار داده است.
100 نفر تحت پوشش طرح
وی افزود: این طرح در حالت آزمایشی خود 100 نفر را در استان البرز تحت پوشش خود قرار خواهد داد و لازمه اجرای آن این است که دستگاه‌های مختلف احساس تکلیف اخلاقی بکنند و داوطلبانه برای اجرای آن پا پیش گذارند.
رئیس کل دادگستری استان البرز به اجرای موفق آموزش‌های پیش از ازدواج در استان اشاره کرد و گفت: با وجود موانع و محدودیت‌ها، دادگستری استان البرز مصمم شد این طرح را به صورت رایگان اجرایی کند که امروز با اجرای موفقیت‌آمیز آن، شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن استقبال کرده و مقرر شده مقدمات کشوری شدن اجرای طرح را فراهم کنند.
وی تصریح کرد: در استای اجرای «طرح دادگاه درمان‌مدار» نیز دادگستری استان البرز این امادگی را دارد که از همه ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند تا این طرح به شکلی موفقیت آمیز در استان اجرایی شود.
فاضلیان در تشریح جامع بودن این طرح یادآور شد: یکی از معضلات طرح های درمان و بازپروری معتادان این است که به مرحله پس از درمان اشاره‌ای نمی‌شود ولی این طرح برای دوره پس از درمان‌ نیز چاره‌اندیشی کرده است.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 702958
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.