به گزارش ایرنا، جعفر مقیمی روز سه شنبه در همایش تقدیر از منتخبان درس پژوهی البرز که در کانون شهید فهمیده کرج برگزار شد، افزود: معلمان در ایجاد موقعیت و شرایط یادگیری برای دانش آموزان نقش اساسی دارند.
وی با بیان اینکه معلمان برای ایفای این نقش حساس و مهم نیازمند کسب توانمندی های لازم در شناخت، بررسی و تحلیل شرایط آموزش و یادگیری هستند، اظهار کرد: در این صورت می توان فرآیندهای یاددهی و یادگیری را با استناد به یافته های علمی در محیط واقعی کلاس بهبود بخشید.
وی گفت: مدیریت فرآیندهای یاددهی یادگیری به عنوان یک وظیفه حرفه ای و تخصصی بر عهده معلمان است که این فرآیندها از گذشته تا کنون زمینه را برای تعامل ، هم اندیشی و پژوهش های مستمر در این حوزه را بوجود آورده است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز یاد آور شد: معلمان برای انجام مطلوب وظایف و مسئولیت های خود نیازمند اتخاذ تصمیماتی هستند که بسیاری از آنها مبتنی برویژگی ها، شرایط و اقتضائات کلاس درس است.
مقیمی تصریح کرد: از این رو برای اینکه این تصمیمات پاسخگوی نیاز معلمان در کلاس درس باشند باید ضمن بهره گیری از یافته های علمی پژوهشگران، خود نیز به عنوان پژوهشگری فکور در تولید دانش و باز اندیشی شیوه های آموزش و یادگیری تلاش کنند تا از آن طریق بطور مداوم توان حرفه ای خود را رشد و ارتقاء دهند.
وی در ادامه به اجرای مطلوب طرح درس پژوهی در مدارس البرز پرداخت و اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح مشارکت تمامی آموزگاران و دانش آموزان در امر تدریس است.
وی خاطر نشان کرد: در این طرح دانش آموزان با مشارکت دبیران مسائل و مشکلات آموزشی و تربیتی را به صورت نکته ای مرتفع می سازند.
وی یاد آور شد: در مقطع ابتدایی استان البرز 120 کلاس چند پایه ، 8 مدرسه با یک نفر دانش آموز، 27 کلاس درس که زیر 10 نفر دانش آموز دارد، مدرسه ابتدایی که در یک شیفت 960 دانش آموز دارد، کمبود فضای آموزشی ، تراکم بالای دانش آموز در کلاس درس وجود دارد که حل مشکلات آن از طریق توجه به درس پژوهی امکان پذیر است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز یاد آور شد: 82 درصد آموزگاران مدارس ابتدایی این استان خانم هستند که این مهم باید به عنوان یک فرصت یا تهدید مورد بررسی از روش درس پژوهی قرار گیرد.
مقیمی ادامه داد: 51 درصد دانش آموز ابتدایی البرز پسر هستند در حالی که اکثر معلمان آنان در دوره ابتدایی زن است که باید در قالب درس پژوهی به پیامدهای مثبت و منفی آن پرداخته شود.
وی بیان کرد: 63 درصد آموزگارن البرزی در کلاس درس تقلیل کاری دارند که این مهم را باید در قالب درس پژوهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
وی تصریح کرد: تا 10 سال آینده ، 63 درصد از آموزگاران ابتدایی البرز بازنشسته می شوند در حالی که برای نیروی جایگزین آنها نیاز به طرح و برنامه دارد.
در این آئین از 27 آموزگار منتخب درس پژوهی در البرز تجلیل شد.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.