رمضان ماه نزول قرآن است و به همین سبب نیز بر ماه های دیگر فضیلت یافته و اعمال در این ماه بهتر از هزار ماه است. نزول قرآن در این ماه نشان دهنده ظرفیت رمضان است و این ماه فرصتی برای درک بیشتر قرآن است.
رمضان، ماه قرآن است، ماهی که در آن پاداش ها چند برابر است، پس سزاوار است که مسلمان اوقات خود را بیهوده تلف نکند و با قرائت قرآن به خانه خود نور ببخشد.
ماه مبارک رمضان جایگاه بزرگی در نزد مسلمانان دارد و هدف از روزه ماه رمضان همان تقوی وتکمیل بندگی برای خداوند متعال است که آن به منزله ی ایستگاهی است که بنده ی مؤمن در آن اعمال صالحه و آنچه که برای دنیا وآخرتش سودمند است است توشه می گیرد.
ماه مبارک رمضان، ماه فرود آمدن قرآن، فرا رسیده‌است؛ ماهی که می‌توان آن را سفره‌ی گشوده ایمان و معنویت، موسم آزمودن نیرومندی عقل ایمانی و شکست‌پذیری نفس شیطانی نامید؛ ماهی که با گستراندن فضای روحانی و عبادی و تقدیم مهیاترین فرصت برای تأمل در معنای زندگی و پر گشودن در فضای عطرآگین عبودیت و معنویت، دارای فرخندگی و ارزندگی ویژه است.
رمضان، ماهی است که در آن قرآن نازل شد. بنابراین، رابطه ویژه ای میان قرآن و ماه رمضان وجود دارد؛ یعنی همان گونه که در فصل بهار، عالم طبیعت و انسان، شادابی خاص و حیاتی دوباره پیدا می کند، رمضان نیز بهار قرآن است.
دوستداران قرآن در این ماه بیش از پیش به قرآن نزدیک می شوند و با خواندن و یادگیری و فهمیدن معارف آن، به دل هایشان حیات مجددی می بخشند.
حضرت علی(ع) می فرمایند: 'کتاب خداوند تعالی را یاد بگیرید؛ زیرا قرآن، بهار دل هاست'.
در رمضان، ماه انس با قرآن، باید ویژگی همدم بودن با قرآن را در خود ایجاد کنیم و رابطه تنگاتنگ و جدی با آن داشته باشیم؛ زیرا قرآن، کتاب کامل انسان سازی است، به گونه ای که همه برنامه ها و رموز تکامل را دربردارد.
قرآن، سخن خدا است و عمل به آن، سبب پیروزی و رستگاری در دنیا و آخرت است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز در خصوص توجه به قرآن در ماه مبارک رمضان به خبرنگار ایرنا گفت: ماه مبارک رمضان به استناد آیه شریفه ی قرآن که می فرماید 'شهرالرمضان الذی انزل فیه القران' ماهی است که در آن قرآن نازل شده است و شاید به نوعی معروفیت ماه رمضان با قرآن کریم است.
حجت الاسلام والمسلمین سید عباس مسعودی افزود: در روایات هم آمده که 'برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است'؛ یکی از توصیه هایی که در ارتباط با توجه به قرآن و انس و الفت با قرآن در ماه مبارک رمضان شده این است که حتما در این ماه بیش از دیگر ایام با این کتاب آسمانی مانوس شویم.
وی اظهار داشت: در روایات هم برای تشویق و ترغیب آحاد مردم و مومنین برای توجه و انس با قرآن آمده اگر یک مومن در ماه مبارک رمضان یک آیه از قرآن بخواند ثواب آن برابری می کند با خواندن قرآن کامل در دیگر ماه ها و اگر کسی یک ختم قرآن کامل در این ماه داشته باشد انگار بیش از 6 هزار جلد قرآن را ختم کرده است.
مسعودی گفت: یکی از دلایل عمده ی اینکه به ما سفارش شده در این ماه انس بیشتری با قرآن داشته باشیم این است که دل ها چون در ماه مبارک رمضان الهی است و دست و پای شیطان بسته است، الفت با قرآن می تواند ما را در بهره مندی از این کتاب آسمانی بیشتر و بهتر مورد توجه قرار دهد.
وی اضافه کرد: به فرمایش امام صادق (ع) کتاب آسمانی قرآن دستور العمل زندگی ماست و در طول سال روزانه باید 50 آیه از این دستورالعمل الهی را بخوانیم تا به شرح وظایف خود به عنوان بنده ای از بندگان خدا به نحو مطلوب آشنا شویم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز ادامه داد: همچنین با قرائت روزانه این کتاب آسمانی دریچه های امید و رحمت الهی را به روی خود به وسیله قرآن باز کنیم و دستوراتی که در قرآن برای ما معین شده را بشناسیم و آن ها را عمل کنیم و بین اهم و مهم که در فرمایشات حضرت باریتعالی در قرآن آمده، اهم را به مهم ترجیح دهیم و آن را انجام دهیم.
وی تاکید کرد که در یک کلام می توان گفت انس با قرآن در ماه مبارک رمضان هم باعث پیشرفت علمی ما خواهد شد و هم درک و فهم ما را نسبت به آیات نورانی قرآن ارتقاء خواهد بخشید و هم سبب خواهد شد در طول سال بتوانیم با قرآن انس و الفت بیشتری داشته باشیم.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز نیز گفت: ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است، ماه اطاعت و بندگی خداست، قرآن هدیه ی بزرگ آسمانی است برای نسل بشر و کاملترین و جامع ترین کلام خدا برای هدایت بشر است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد موحد افزود: قرآن کریم بیش از 40 اسم دارد که یکی از اسامی قرآن کریم هدایت است، هدایت به تعالی، به تکامل، به انسانیت، به اخلاق انسانی، به بهترین روش و با مستحکم ترین روش؛ خدای متعال از طریق قرآن بشر را هدایت می کند.
وی اظهار داشت: اگر کسی در ماه مبارک رمضان از این هدیه ی بزرگ الهی استفاده کند خدای متعال فرمودند 'که ما قرآن را در ماه رمضان نازل کردیم در یکی از شب های قدر که آن شب قدر از هزار ماه فضیلتش بیشتر است' و در حدیثی آمده که اگر کسی یک آیه از قرآن را در ماه رمضان قرائت کند انگار که ختم قرآن کرده است.
وی گفت: این لطف و کرم واسعه ی خدای متعال است و هرکس بتوانم زیرکی کند از این رحمت واسعه الهی استفاده کند و هر کس بتواند بیشتر قرائت قرآن کند پاداش بیشتری از طرف خدای متعال دریافت می کند.
موحد ادامه داد: قرآن باید را حتما با تدبر خواند و به جای اینکه روزی 10 جزء یا 5 جزء قرآن بخوانیم با برنامه ریزی بتوانیم ترجمه، تفسیر و نکات قرآنی را مطالعه کنیم تا بدانیم قرآن را برای چه می خوانیم و درس ها و پیام های قرآنی برای زندگی چیست.
وی با بیان اینکه قرائت قرآن به تنهایی نیز ثواب خود را دارد و همچون خوردن غذا آثار وضعی خود را در وجودمان می گذرد، افزود: قرائت قرآن به تنهایی آثار وضعی خود را برای تربیت ما می گذارد ولیکن با ترجمه و نکته برداری باشد قطعا تاثیر بیشتری می گذارد.
وی تاکید کرد که قرآن را حتما با وضو بخوانند و رو به قبله و دربهترین ساعت خوانده شود که در رشد اخلاقی انسان تاثیر بسیاری دارد.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.