به گزارش ایرنا، این روزها که با اعلام آمار نهایی تایید صلاحیت های انتخابات شوراها از سوی هیات های نظارت همراه است، تب و تاب بیشتری برای بالا رفتن مشارکت عمومی و ایجاد نشاط در عرصه تصمیم گیری انتخابات شاهد هستیم.
تبلیغات انتخابات داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نیمه شب گذشته آغاز شده و شور و اشتیاق برگزیدن مدیران شهری استان را فرا گرفته است.
نایب رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهرو روستا کشور گفت: داوطلبان انتخاباتی باید مراقب باشند برای تبلیغات سراغ کارهایی نروند که هم تخلفند و هم باید مجازاتش را تحمل کنند.
محمد جواد کولیوند افزود: الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تاسیسات دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنما ممنوع است .
وی ادامه داد:ماموران انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات تحویل می‌دهند. شهرداری‌ها موظفند با استفاده از امکانات، نسبت به امحای چنین اوراقی اقدام کنند.
کولیوند گفت: تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان، پاره یا معدوم کردن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق و یا نصب شده باشد، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات نیزاز دیگر تخلفات تبلیغاتی به شمارمی رود .
وی اضافه کرد: همچنین درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیت‌های مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیات اجرایی، ارئه آنها امکان‌پذیر باشد.
کولیوند خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با استفاده از امکانات محلی، محل‌های مناسبی را برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین
کنند، استفاده از امکانات تبلیغی موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام می‌دهند (مثل نشریات وابسته به دولت)، در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است.
وی اضافه کرد: استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنها بلامانع است، استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداری از آنان اعم از کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 50 در 70 سانتی‌متر ممنوع است وشرکت پست در چارچوب اساسنامه خود می‌تواند در امر توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها اقدام کند.
رییس ستاد انتخابات استان البرز نیزگفت: شاهد تبلیغات زود هنگام از سوی برخی کاندیداهای شوراهای شهر و روستا هستیم که این امر خلاف قانون بوده و از سوی مسئولان مربوطه به جد رصد می شود بنابراین از شهرداران انتظار می رود پیرامون این موضوع دقت نظر بیشتری داشته و تابع قانون باشند.
فتح الله حقیقی وی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی ما پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی است افزود: از کاندیداها انتظار می رود همکاری های لازم را داشته و از تخلف خودداری کنند چراکه در صورت تکرار این موارد مکلف به برخورد جدی و قانونی با آنها هستیم.
وی ادامه داد: فعالیت تبلیغاتی از هر میزی و هر وسیله ای که جنبه دولتی و یا رسمی داشته باشد علیه یا له هر نامزدی ممنوع است و تمام فرمانداران مکلف به رصد این موضوعات هستند همچنین فعالیت های کارمندان و مدیران دولتی برای نامزد خاص در ساعات اداری ممنوع است.
وی با بیان اینکه همه فرمانداران مکلف به اختصاص مکان هایی به کاندیداها برای ایجاد ستاد تبلیغات هستند گفت: هر گونه تبلیغات خارج از موعد مقرر از سوی رسانه ها خلاف قانون بوده و در صورت تخلف پیگیری های لازم صورت خواهد گرفت.
این مسئول افزود: هر گونه دیوار نویسی و راه اندازی کاروان های تبلیغاتی همچنین استفاده از بلند گوهای سیار خارج از ستاد ممنوع بوده و جرم است و تمامی تبلیغات و فعالیت های کاندیداها رصد می شود.
وی اضافه کرد: اعلام نظر اشخاص در خصوص تایید یا رد صلاحیت کاندیداها وجاهت قانونی ندارد و این امر به صورت کتبی به نامزدها اعلام خواهد شد.
حقیقی گفت: برگزاری هر گونه راهپیمایی و تشکیل اجتماعات در پارک ها و مکان های عمومی بدون مجوز های لازم ممنوع است همچنین سمن ها و تشکل های غیردولتی توسط افراد علاقمند به اجتماع تشکیل شده و نمی تواند از جایگاه حقوقی خود وارد انتخابات شود و در خصوص داوطلب خاص تبلیغات انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه تبلیغات برای شخص با تبلیغات برای بستر سازی مشارکت عمومی متفاوت است افزود: سال 92 تعداد کل شعب در انتخابات ریاست جمهوری هزار و 161 شعبه بوده و در این دوره به هزار و 283 شعبه رسیده که از این تعداد هزار و 235 شعبه ثابت و 48 شعبه سیار است.
8029/1535خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.