مسعود مهران نیا روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: زباله‌های به جای مانده از روز طبیعت یا روز سیزده بدر یکی از مشکلات هر ساله شهرها و روستاها بعد از پایان این روز محسوب می‌شود و امسال به منظور جمع‌آوری این زباله‌ها و پاکسازی مناطق دانش آموزان البرزی پویش ' نه به زباله ' با شعار ' طبیعت پاک ' را فعال کردند.
وی اظهار کرد: اعضای این پویش در نظر دارند در روز 13 فروردین 1396 در خروجی‌های شهر ها و بوستان‌های البرز با مشارکت شهرداری ها ، سازمان های مردم نهاد و محیط زیست اقدام به توزیع کیسه زباله و توصیه های زیست محیطی برای جمع‌آوری زباله‌ها در مناطق گردشگری و تفریحی این استان کنند.
وی در ادامه به چرایی شکل گیری این پویش پرداخت و خاطر نشان کرد: اگر طبیعت ما با کیسه‌های پلاستیکی یا بطری‌های آب معدنی یا قوطی‌های نوشیدنی‌ها، زشت و نازیبا شده آیا ایراد از پلاستیک‌هاست یا فرهنگ استفاده شهروندان است .
وی بیان کرد: نکته مهم در استفاده از پلاستیک‌ها، توجه به بازیافت آنهاست که در ایران تا کنون، ضرورت آن برای شهروندان مشخص نشده و پلاستیک‌ها را زباله تلقی کرده و آن را دور ریخته یا در طبیعت رها می‌کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز یاد آور شد: زباله‌هایی که در طبیعت رها می‌شوند تا 500 سال دیگر هر چشمی را آزار خواهند داد، پس چاره کار در تولید کمتر زباله، تفکیک زباله‌ها، جمع آوری زباله‌های رها شده و تسهیل کار بازیافت و بازگرداندن آن به چرخه مجدد تولید است.
مهران نیا گفت:در تقویم ما ایرانیان روز 13 فروردین به نام روز طبیعت نامگذاری شده است در حالی که این روز را به دلیل بی توجهی شهروندان به محیط زیست اطرافمان می توان نام روز تخریب طبیعت بر آن گذاشت.
وی تصریح کرد: امیدواریم این اقدام زیست محیطی از سوی دانش آموزان البرزی زمینه توجه و نگهداری از طبیعت و محیط زیست را در بین افراد جامعه به ویژه در این استان که از نظر مسائل زیست محیطی با مشکلات مختلفی روبرو است بوجود آورد.
وی استفاده از ظرفیت های مختلف برای آگاهی بخشی مردم به خصوص رسانه ها را در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست مهم دانست و یاد آور شد: نسل‌های آینده نیز نسبت به این زمین و پاکی آن حق دارند همان‌طور که ما نیز انتظاراتی از گذشتگان داشتیم و اگر برآورده نمی‌شد جفا در حق ما بود.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز از پویش ' نه به زباله' بعنوان راهی برای افزایش سلامت جامعه یاد کرد و افزود: استان البرز از جمله استان هایی است که دارای طبیعت بکر در کنار آثار میراثی و تاریخی است که نگهداری و حفظ این طبیعت امری لازم و ضروری است.
مهران نیا با اعلام اینکه آیندگان هم همچون ما نیازمند این طبیعت بکر و زندگی سالم هستند، ادامه داد: ما برای یک بار زندگی می‌کنیم و در طول عمر خود باید با نگهداری درست طبیعت و محیط اطراف خود، جامعه‌ای سالم برای فرزندان و بازماندگان خود فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: پویش ' نه به زباله ' در البرز در واقع آموزش و تمرینی برای احترام به طبیعت از سوی دانش آموزان حامی محیط زیست در این استان است.
وی یادآور شد: حفظ طبیعت همانند حفظ میراث فرهنگی و صنایع دستی برای آیندگان ضرورتی است که باید مورد توجه همه اقشار جامعه قرار گیرد.
مهران نیا نخستین قدم برای حفاظت از محیط زیست را تغییر ازخودمان ذکر کرد و ادامه داد: کمترین نقش ما در حفظ طبیعت کم کردن زباله‌های خانه‌های خودمان است که باید این کار ابتدا در منازل مدیریت شود و بعد این فرهنگ به جامعه سرایت کند.
وی اظهار کرد: ریختن زباله در فضای عمومی نوعی خیانت به سلامت عموم مردم و توهین به آنها محسوب‌ می‌‌شود و همه ما مسئول هستیم که محیط خود را پاکیزه نگاه داریم لذا ما در مقابل فرزندان و کودکان این سرزمین، برای حق داشتن محیط زیست پاکیزه مسئول هستیم و باید، این مسئولیت را با توجه و دلسوزی هر چه تمام‌تر به یکدیگر گوشزد کنیم.
مهران نیا تصریح کرد: از همه مردم درخواست می کنیم تا با پیوستن به این پویش ارزشمند، زمینه حفاظت از محیط زیست پاک و سالم را در چهار گوشه ایران اسلامی بوجود آورند.
وی افزود: ترویج فرهنگ زیست محیطی از جمله در فضای مجازی که کاربران زیادی دارد نیز می تواند نقش موثری داشته باشد.
البرز 440 هزار دانش آموز دارد.
2819/1535خبرنگار: مهین مالمیر** انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.