به گزارش ایرنا، فتح الله حقیقی در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر سه شنبه در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه دو تا انتخابات مهم و سرنوشت ساز در پیش داریم، افزود: بخش اجرایی انتخابات ریاست جمهوری از 22 فرودین 96 با دستور وزیر کشور به فرمانداران آغاز شده و 22 تا 24 فروردین ماه به مدت 3 روز تشکیل هیات اجرایی ریاست جمهوری است.
وی با بیان اینکه ثبت نام و رسیدگی به این امور به استان ها مربوط نمی شود ادامه داد: 6 تا 7 اردیبهشت 96 انتشار اسامی نامزد ها و 8 تا 27 اردیبهشت فرصت تبلیغات برای کاندیداها در نظر گرفته شده است.
حقیقی گفت: از 28 اردیبهشت ممنوعیت تبلیغات و در نهایت 29 این ماه انتخابات و اخذ رای برگزار می شود.
وی در خصوص پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: دستور شروع انتخابات از 25 اسفند 95 آغاز شده و علاوه بر این صدور آگهی ثبت نام از داوطلبان نیز از 25 همین ماه اطلاع رسانی می شود.
این مسئول با اشاره به اینکه از 25 اسفند امسال تشکیل هیات اجرایی شهرستان صورت می گیرد اضافه کرد: از 25 تا 29 اسفند به مدت 5 روز فرمانداران و بخشداران زمان دارند 30 نفر معتمد اعلام کنند و بر این اساس هیات نظارت تشکیل شود.
وی گفت: از 30 اسفند امسال تا 6 فرودین 96 اقداماتی صورت می گیرد که در ابتدا ثبت نام از داوطلبان و ارسال اسامی و مشخصات داوطلبان به 4 مرجع قانونی و رسمی شامل اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال اعلام می شود که در نهایت این مراجع 10 روز فرصت دارند پاسخ دهند.
معاون استاندار افزود: از 7 تا 16 فروردین 96 جواب استعلام فرمانداران و بخشداران را بدهند و در نهایت در 17 فروردین تا 23 همین ماه به استناد جواب مراجع 4 گانه 7 روز هیات اجرایی وقت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان دارد و در 24 فروردین نظر مبنی بر تایید و یا رد صلاحیت صورت جلسه و در تحویل هیات نظارت های بخش و شهرستان ها می دهد.
وی خاطر نشان کرد: در تاریخ 2 اردیبهشت 96 بخشدار و فرماندار مراتب رد یا تایید صلاحیت داوطلبان را به صورت کتبی به اطلاع آنها می رسد که در تاریخ 3 تا 6 اردیبهشت 96 می توانند شکایت خود را به صورت مکتوب به هیات نظارت استان اعلام کنند.
حقیقی گفت: در نهایت در 17 اردیبشهت 96 هیات نظارت نظر خود را اعلام می کند و در تاریخ 18 تا تا 20 اردیبهشت فرماندار و بخشدار فرصت تهیه و انتشار اسامی نامزدها را دارند و از 21 تا 27 اردیبشهت تبلیغات انتخابات به مدت 7 روز شروع می شود و 28 همین ماه ممنوعیت تبلیغات است.
وی افزود: 254 روستا در استان داریم که بر اساس قانون باید در 247 روستا باید انتخابات برگزار شود که در مجموع تعداد شوراهای روستاها اصلی و علی البدل هزار و 307 نفر خواهد بود که 789 نفر اصلی و 518 نفر علی البدل هستند.
این مسئول ادامه داد: در شوراهای شهر نیز در مجموع 180 است که 109 نفر اصلی و 71 نفر علی البدل هستند.
وی گفت: سال 94 یک میلیون و 480 هزار و 131 نفر واجدین شرایط برای رای دادن بودند که 800 هزارو 519 نفر رای دادند که درصد مشارکتمردم در این استان 54 درصد بوده که امید است در این دوره انتخابات افزایش چشمگیری داشته باشد.
حقیقی افزود: در مجموع هزار و 137 شعبه داشتیم که از این تعداد 935 شعبه شهری و 202 مورد روستایی بوده است از سوی دیگر تمام روستاهای واجد الشرایط باید شعبه ثابت داشته باشند حتی درصد افزایش شعبه هم منظور نکنیم باید بالای هزار و 182 شعبه باید داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه شرایط عمومی داوطلبان و مدارک تحصیلی آنها نیز مشخص است ادامه داد: جمعیت بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن محاسبه می شود و همچنین کسانی که در دوره قبل عضو شورا بودند از داشتن مدارک معاف هستند و از سوی دیگر هیات اجرایی و نظارت می توانند مدرک اصلی را در زمان معین درخواست کنند.
این مسئول با بیان اینکه اعضای شوراها باید سکونت در محل ثبت نام داشته باشند و ارائه گواهی سو پیشینه الزامی است گفت: اعضای هیات اجرایی و نظارت شوراها از داوطلب شدن در حوزه هایی که مسئولیت دارند محروم هستند و کسانی که جرم و یا وابسته به گروه های منحله دارند نمی توانند داوطلب شوند همچنین یک سری اشخاص دارای جایگاه حقوقی هستند که باید استعفا دهند چراکه در هیچ جای کشور نمی توانند کاندید شوند.
1535/6155خبرنگار:حکیمه کشاورز**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.