به گزارش ایرنا، سرهنگ دوم غلامرضا کاکی روز چهارشنبه در همایش ساماندهی عطاری های فردیس افزود: بعضی از عطاری ها اقدام به فروش داروهای غیرمجاز می کنند وافرادی بودند که از این داروها استفاده کردند و به کما رفتند.
وی اظهار داشت : اگر فردی براثر مصرف این داروها فوت کند قتل عمد محسوب می شود.
کاکی با اشاره به اینکه حرفه عطاری حساس است، بیان کرد: عطاری ها علم به تجویز دارو را ندارند بنابراین نباید دارو برای مردم تجویز کنند که در صورت هر گونه تخلف واحد صنفی پلمب خواهد شد.
وی گفت: فروش داروهای غیر مجاز و مخدر در عطاری ها جرم است که در صورت تخلف از 6 ماه تا 2 سال حبس مجازات دارد.
رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس شهرستان فردیس افزود: گشت های تلفیقی و نظارتی از عطاری ها انجام می شود در صورت مشاهده داروهای مخدر و روان گردان برخورد قانونی می شود.
کاکی بیان داشت: 74 واحد عطاری در شهرستان فردیس شناسایی و پرونده آنها به مراجع قضایی ارجاع شده است.
رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت شهرستان فردیس نیز گفت: 100 واحد عطاری در این شهرستان فعالیت می کنند که از این میزان 20 واحد عطاری دارای مجوز کسب و مابقی یا پروانه ندارندو یا در دست اقدام برای جواز هستند.
اسماعیل معمارپور افزود: عطاری هایی که فاقد مجوز کسب بودند از آنها مواد غیرمجاز مانند شربت و قرص هایی کشف شده است.
وی از عطاری ها خواست در حیطه وظایف خود فعالیت کنند بعضی از آنها در تابلوهایی سردرب مغازه مواردی عنوان کردند که غیر مجاز است یا موادی که می فروشند صلاحیت آن را ندارند خود را به مشکل می اندازند.
وی اظهار داشت: واحدهایی که نظام صنفی را رعایت نکنند با آنها برخورد قانونی می شود.
رئیس اتاق اصناف شهرستان فردیس گفت: ورود به حرفه پزشکی و تجویز داروهای غیرمجاز و مخدر سلامت مردم را به خطر می اندازد.
محمدمهرور افزود: فروش بعضی از محصولات پزشکی و تجویز دارو بدون تخصص، مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.
وی اظهار داشت: شکایت از واحدهای عطاری در این شهرستان زیاد شده است و می خواهیم با کمک اتحادیه،صنعت، معدن وتجارت و اتاق اصناف این مشکلات را رفع کنیم.
رئیس اتحادیه خواربار فروشان و لبنیات شهرستان فردیس نیز گفت: گیاهان دارویی در شفا و افزایش طول عمر دوهزار سال قبل از میلاد مسیح در هند قدمت داردتابحال صدها گونه گیاه دارویی بسیار موثر و گیاه ادویه ای مانند فلفل،سیاه دانه ،شاه دانه،زعفران و شیرین بیان موجود هستند.
زهرا یارمحمدی افزود: ایران یکی از کشورهایی که بیشترین گیاه دارویی را دارد گیاهان دارویی خشک باید در جای خشک نگهداری شود رطوبت نباشد،انبار و محل نگهداری باید تمیز و عاری از باکتری باشد،دم کردنی بیش از یکسال نگهداری نشود و روی عرقیات حتما اطلاعات لازم بر روی بر چسب نوشته شده باشد.
وی ادامه داد: استفاده مردم از داروهای گیاهی گسترش یافته چون که داروهای شیمیایی سریع اثر می کنند ولی اکثرا عوارض جانبی نامطلوب روی بدن انسان دارند در حالیکه گیاهان دارویی تاثیرات مفید و اثرات جانبی خوبی روی سلامت بدن می گذارد.
یارمحمدی بیان کرد:استفاده از گیاهان دارویی که ارزش فرهنگی و مذهبی خاصی دارد مانند گل محمدی بکارگیری گلاب در تطهیر خانه خدا،در مساجد و حرمها وسجاده ها استفاده می شود.
وی افزود: ترک اعتیاد باید تحت نظر پزشک متخصص این کار انجام شود و هر قرصی که تجویز می شود دز مخصوص خود را دارد اگر شخص عادی بخواهد این کار را انجام بدهد موجب تشدید اعتیاد شخص می شود.
وی ادامه داد: ممکن است اصلا شخص اعتیاد نداشته باشد و با مصرف این قرص ها اعتیاد پیدا کند که از نظر اخلاقی انسان دوستانه نیست و از نظر قانونی هم تخلف سنگینی که همانطور در جریان هستید برخورد شدید می شود.
یارمحمدی گفت: شغل شریف عطاری با این قدمت تاریخی و ارزش دارد نباید خود را درگیر این گونه مسایل شود.
رئیس اتحادیه خواربار فروشان و لبنیات شهرستان فردیس نیز گفت: بالاترین ساماندهی را اتحادیه در زمینه عطاری ها داشته است که اقدام به پروانه کسب کرده اند.
همایش آموزشی عطاری های فردیس روز چهارشنبه با حضور واحدهای صنفی عطاری ها،روسای اتاق اصناف،صنعت معدن و تجارت ،اماکن ،بهداشت ،خواربارفروشان ولبنیات در محل اتحادیه خواربار فروشان این شهرستان برگزارشد.
این همایش آموزشی با هدف آشنایی با گیاهان دارویی و قوانین مرتبط با صنف عطاریها در فردیس برگزارشد.
7413/ 6155خبرنگار:معصومه مهتاب** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.