محققان یک شرکت دانش بنیان چندسالی است که موفق به تولید کاشی های سرامیکی نانو آنتی باکتریال شده اند که قدرت بالایی تا ۹۹.۹ درصد در از بین بردن تمام میکروب ها، باکتری ها و قارچ های قرار گرفته بر روی سطوح مورد نظر در عرض مدت ۴ ساعت دارد.

این در حالی است که علیرغم ثبت این اختراع به شماره ۷۹۷۶۵ در سال ۱۳۹۴ و استفاده این کاشی ها در برخی از اتاق های عمل بیمارستان ها و تایید مسوولان این بیمارستان ها بر قدرت این کاشی ها،‌ هنوز برخی برای تجاری سازی و تبلیغات استفاده از این دستاورد اقدامی دیده نشده است.

مدیرعامل شرکت نانوپیشتاز پارس روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این شرکت نخستین شرکت تولیدی در زمینه آنتی باکتریال در کشور است که از سال ۱۳۸۸ کار تحقیقاتی خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۲ مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت و درمان برای تولیدات آنتی باکتریال دریافت کرد.

مهران سیدمعصومی با بیان اینکه تلاش زیادی برای جاانداختن فرهنگ آنتی باکتریال و میکروب کشی آن در جامعه کردیم، افزود: این کاشی و سرامیک ها خاصیت از بین بردن حتی قوی ترین میکروب های بیمارستانی را بدون استفاده از مواد ضدعفونی کننده دارد.

وی اظهار داشت: مواد ضدعفونی کننده باکتری ها و میکروب ها را خفه و در لحظه از بین می برد ولی اگر دوباره وارد محیط مستعد رشد شود، دوباره شروع به تکثیر می کند ولی زمانی که میکروب ها و باکتری ها بر روی سطح این کاشی قرار گیرند،‌ تجزیه می شوند و اجازه تکثیر به میکروب را نمی دهد و سبب می شود تا همیشه یک محیط استریل داشته باشیم.

این محقق و پژوهشگر که دارای دکترای شیمی است، ادامه داد: بر اساس آزمایش های تخصصی آزمایشگاه های مراکزی مثل علوم پزشکی ایران، انستیتو پاستور و بسیاری از مراکز تحقیقاتی و بیمارستانی، قابلیت میکروب کشی این دستاورد ۹۹.۹ درصد است.

وی گفت: در این شرایط که مردم نیاز پیدا کرده اند به صورت مرتب سطح دیوارها و کف را ضدعفونی کنند،‌استفاده از این کاشی ها و سرامیک های نانوباکتریال که در دنیا نیز منحصر به فرد است و در ایران نیز نمونه آن وجود ندارد، از تولید و همچنین فروش آن توسط مسوولان حمایت شود.

سیدمعصومی با بیان اینکه مجموعه تولیدی این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام مستقر است، افزود: هم اکنون سالانه حدود ۵۰۰ هزار متر مربع ظرفیت تولید این محصولات وجود دارد ولی امکان افزایش ظرفیت نیز وجود دارد.

وی قابلیت این محصول را در لعاب کاشی ها دانست و ادامه داد: قابلیت میکروب کشی و ضدعفونی این کاشی ها تا زمانی که لعاب کاشی بر روی سطح کاشی وجود دارد، باقی می ماند به طوریکه در یک آزمایش ۱۵۰ میلیون باکتری در مدت ۴ ساعت که بر روی این کاشی ها آزاد شده بود، به صفر رسید و این در حالی است که در هیچ محیط عفونی این تعداد میکروب وجود ندارد.

سیدمعصومی تاکید کرد که با توجه به شرایط موجود در جامعه استفاده از این محصولات در تمام ساختمان ها و مراکز از جمله رستوران ها، آشپزخانه ها، سالن های ورزشی و خانه ها و به خصوص در سرویس های بهداشتی و حمام ها ضروری است.

وی با بیان اینکه از سوی مراکز مربوطه آزمایش های لازم بر تاثیرگذاری و از بین بردن این کاشی ها بر روی ویروس در حال انجام است، گفت: ویروس کرونا نیز یک ویروس سنگین و چرب است که با توجه به سنگینی اش بر روی دیوار یا کف زمین می نشیند.

استفاده ۷۰ مرکز بیمارستانی از کاشی های نانوباکتریال

مدیرعامل شرکت نانو پیشتاز پارس اضافه کرد:‌ تاکنون با پیشنهاد ما حدود ۷۰ مرکز بیمارستانی (فقط در اتاق های عمل) از این کاشی ها استفاده کرده اند و تمام آن ها رضایت کامل را از لحاظ ضدعفونی و میکروب کشی کاشی در محیط داشته اند.

وی گفت:‌ این کاشی ها و سرامیک ها می تواند محیطی امن و سالم را بدون استفاده از مواد ضدعفونی برای مردم به ارمغان بیاورد.

سیدمعصومی استفاده از این محصولات را به خصوص برای افرادی که مشکلات ریوی و پوستی دارند و محدودیت در استفاده از مواد ضدعفونی کننده دارند، بسیار جایگزین خوبی است.

وی در خصوص قیمت تمام شده این کاشی ها و سرامیک ها، بیان داشت: قیمت این محصول ۳ تا ۴ برابر قیمت کاشی های معمولی در بازار است ولی نسبت به مواد ضدعفونی کننده مصرفی، یک بیستم هزینه مصرفی مواد ضدعفونی کننده در یک ماه است و در حالی که با استفاده از این محصول فقط یکبار برای همیشه هزینه می شود.

وی یادآور شد: اگر مردم و مسوولان از خاصیت این کاشی ها مطلع شوند، خودشان راغب بر استفاده این محصولات در تمام محیط ها می شوند و حتی بیمارستان ها باید تمام محیط خود را مجهز به این کاشی ها کنند.

سیدمعصومی با بیان اینکه خاصیت میکروب زدایی این کاشی ها تا زمانیکه لعاب بر روی کاشی وجود دارد، باقی می ماند، افزود: از نظر وزارت بهداشت این کاشی ها تنها محصولی است که از لحاظ ایمنی هیچگونه حساسیت پوستی ایجاد نمی کند و به عنوان یک محصول سبز و زیست سازگار برای محیط زیست هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

محمد یوسفی، مدیر حوزه عمران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این محصول به لحاظ کارآیی در آنتی باکتریال بودن مورد تایید ستاد قرار دارد و در سایت محصولات نانویی ایران نیز ثبت شده است.

وی افزود: بر اساس استاندارد  آنتی باکتریال بودن نباید کمتر از یک عددی باشد و خاصیت آنتی باکتریال بودن این کاشی ها را با کمک سازمان غذا و دارو تایید کرده ایم.

یوسفی با بیان اینکه باکتری با ویروس تفاوت دارد، اظهار داشت: تاثیرگذاری کارکرد این کاشی ها و سرامیک ها بر روی ویروس باید از طریق کارشناسان مربوطه مورد تایید قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.