هزاران سال است که نام زیبای خلیج فارس در سطوح جهانی جای گرفته و با عبارت معادلی Persian Gulf شناخته و ثبت شده است، آبراهی که گرچه  منبع درآمدی  و پل ارتباطی مهمترین تجارت نفتی با کشورهای مختلف جهان است اما نقشه سیاسی و جغرافیایی جهانی بر نام تاریخی آن تکیه و تاکید دارد.

امروز دهم اردیبهشت ماه است ، روز ملی خلیج فارس، روزی که نگاه ایرانیان به جنوب کشور می برد و شور و حال خاصی در دل مردمان این سرزمین به وجود می آورد، از مردم کوچه وبازارف کشاورزان ، کارگران ، اصناف  تا دریادلانی که سال ها در این منطقه آبی کشور حماسه آفریده و زخم ها بر تن دارند و  در دفاع از این آبراه حیاتی موها را سفید کرده اند. 

گاهی گفتن واژه های خبیثانه و جعلی توسط دشمنان طمع ورز، سبب آزردگی خاطر و جریحه دار شدن احساسات پاک مردم ایران زمین می شود و عزم ایرانیان را برای دفاع از نام و مرزهای آبی کشور را دوچندان می کند. 

پهنه نیلگون خلیج فارس در این قرن ها به واسطه تجارت نفتی و منابع خدادادی بیش از گذشته مورد طمع سلطه گران جهانی است  که البته قدرت های سلطه گر شکست های بزرگی در این منطقه آبی از جهان تجربه کرده و راه فرار را برگزیده اند.

تاریخ از شکست های پرتغالی ها ، انگلیسی ها و به تازگی آمریکایی ها در خلیج فارس خاطرات و مستندات فراوانی دارد، تاریخ دلاورمردی ها و رشادت های مردان ایران زمین در دفاع از این کرانه آبی را به خوبی ثبت کرده و به جهانیان عرضه داشته است، تاریخ از رشادت های ریسعلی دلوار و تفنگدارانش تا سبز و سفید پوشان امروز خلیج فارس کتاب ها نگاشته و در قفسه های مکتوب جهان قرار داده است.

تاریخ از حماسه بزرگ ناوچه همیشه پیروز پیکان تصاویر ارزشمندی به دنیا ارسال کرده، همان ناوچه ای که پای تجاوزگر  را برای همیشه به عرصه دریاییکشورمان قطع کرد وخود و دریادلانشان در آسمان ها درخشیدند.

امروز هم همرزمان ناوچه پیکان بی قرار نگاه های خبیثانه را رصد و زیر نظر دارند تا کوچکترین خطایی از دشمن سر نزند.

تاریخچه طمع ورزی بیگانگان به خلیج فارس     

امیردریادار بازنشسته احمد عابدیان از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و پژوهشگر در امور خلیج فارس ساکن استان البرز به تاریخچه طمع ورزی بیگانگان در قرن های اخیر تاکنون اشاره می کند و می گوید: از اوایل قرن پانزدهم و بخصوص ازقرن شانزدهم میلادی ، خلیج فارس با منابع عظیم و ذخایر سرشار از انرژی و اقتصادی خود ، همواره مورد توجه قدرت های بزرگ و استعمارگران زیاده طلب دراین منطقه ی استراتژیک بوده است که دراین راستا ابتدا پرتغالی ها و در ادامه نیروهای متجاوز از کشور های اسپانیا، عثمانی ، هلند ، فرانسه ، آلمان ، انگلیس استعمار پیر وازاواخر قرن بیستم تاکنون آمریکایی ها با اعزام رزم ناو های خود و استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین ، همواره تسلط بر این آبراه و منطقه ی زرخیز را جزواهداف نظامی سیاسی و اقتصادی خودبه شمار آورده اند، اهدافی که هیچیک ازاستعمارگران تسلط دائمی بر آن را پیدا نکرده اند.
درسال ۱۵۰۶ میلادی دریاسالار پرتغالی آلفونسوآلبوکرک به عنوان اولین کسی که پای سیاست مستعمراتی  اروپا را در آسیا گشود با ناوگانی متشکل از ۱۶ کشتی جنگی با نیروهای متجاوز خود ، ابتدا رهسپار اقیانوس هند شده و در ادامه ی اهداف جاه طلبانه ای که داشتند تعدادی  از جزایرو بنادر سواحل خلیج فارس و دریای عمان ازجمله مسقط را متصرف ومتعاقبا با به توپ بستن جزیره ی هرمز ، این جزیره را که یکی از مهم ترین مراکز تجاری جهان به شمار می رفت اشغال نمود.

  آلبوکرک با تصرف جزیره ی هرمز، دژبسیار مستحکم و ظاهراً غیر قابل تسخیری ساخت با ساختمان های متعدد با گنجایش ۲۰۰۰ تن از نیروهای پرتغالی با چندین انبار مهمات  ، پرتغالی هادرپناه این قلعه به مدت ۱۱۵ سال تسلط خود ا درخلیج فارس وسواحل و بنادر آن حفظ کرده و هرگونه تردد یا رفت و آمد واحدهای شناور، حتی  کشتی های ایرانی را در تنگه ی هرمز تحت کنترل درآورده بودند.

 از وقایع مهم وشاخص دوره ی صفوی جنگ با استعمارگران پرتغالی بود که این مسوولیت به امام قلی خان والی فارس که پسر الله وردی خان از فرماندهان ارشد صفوی بود محول شد .                      امام قلی خان با نیروهای کار آزموده ی تحت امر خودپس از آزاد ساختن جزایربحرین و گامبرون ، در۹ فوریه ۱۶۲۲ میلادی با ۲۰۰ قایق حامل زبده ترین رزمندگان ایرانی از گامبرون حرکت و جزیره ی  را به محاصره درآورد.                        

محاصره ی قلعه ی پرتغالی ها ودرگیری های شبانه روزی ایرانی ها با پرتغالی ها به مدت ۷۵ رو ادامه یافت ، سرانجام بارشادت واز خودگذشتگی نیروهای ایرانی در ۲۳ آوریل قلعه ی پرتغالی ها سقوط کرد و پرچم تجاوزگران کهبیش از یک قرن برفراز قلعه برافراشته شده بود به پایین کشیده شد و بجای آن پرچم پر افتخار ایران به اهتزاز در آمد.                                                               باتسلیم پرتغالی ها و بازپس گیری جزیره ی هرمز ، نام گامبرون به بندرعباس تغییر یافت و کلیه پرتغالی ها تا محدوده ی پایان آوریل ۱۶۲۲ میلادی مطابق با ۱۰ اردیبهشت ۱۰۰۱ خورشیدی ازخلیج فارس اخراج شدند

آمریکایی ها نباید به حریم آب های سرزمینی ایران نزدیک شوند

امیر دریادار عابدیان به رفتارهای خارج عرف بین المللیآمریکایی ها در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین حقوقی دریاها از ساحل هر کشوری به سمت دریا تا ۱۲ مایل دریایی یا به عبارتی تا حدود ۲۲ کیلومتر جزو آب های سرزمینی آن کشور محسوب می شود، ورود هر واحد شناوری به این محدوده و بدون اطلاع قبلی  ورود غیر مجاز و غیر قانونی تلقی می شود. (  هر مایل دریایی ۱۸۵۲ متر می باشد). 
وی ادامه داد : بنابراین از ساحل دریا تا محدوده ی ۲۲ کیلومتر به سمت دریا آب های سرزمینی یا داخلی است ، ۲۲ کیلومتر بعد از آن یعنی فراتر از ۲۲ کیلومتر اولیه جزو آب های سرزمینی نیست ولی می تواند جزو منطقه ی نظارتی باشد، بنابراین آمریکایی و یا هر نیروی بیگانه دیگر باید از نزدیک شدن به حریم آب های سرزمینی ایران پرهیز کنند.

عابدیان گفت : اقدام  اخیر قایق های تندرو نیروی دریایی سپاه ، حرکتی قانونی و کنترلی بوده و مغایرتی با قوانین بین المللی ندارد.

وی تاکید کرد که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران مدافع حریم سرزمینی و آبی کشور بوده و به طور قطع هر حرکت غیرقانونی را پاسخ کوبنده خواهد داد.

هیات دولت در۲۲ تیرماه ۱۳۸۴ مصوبه ای را تایید کرد که مستند به آن دهم اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گرفت.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.