با انتشار خبر مبتلا شدن این افراد به ویروس کرونا و احتمال انتشارآن، یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک و شستن مرتب دست ها بود.

شاید تا قبل از این نیاز به خرید مواد ضدعفونی خیلی احساس نمی شد و در بیشتر مواقع مردم به شستن دست ها اکتفا می کردند، اما با توجه به اینکه این ویروس قابلیت انتقال بسیاربالایی دارد و بایستی به صورت مرتب از این مواد استفاده شود، شاهد افزایش درخواست از سوی مردم برای خرید این وسایل بودیم.

سوداگری کاسبان کرونا

افزایش تقاضا آن هم در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری نیازمند همراهی بودیم سبب شد که عده ای این بار به عنوان کاسبان کرونا به میدان بیایند و با زدن نان در خون و نفس هموطنانشان سوداگری کنند.

اگر چه بارها عنوان شد که افراد سالم نیاز به استفاده از وسایلی چون ماسک را ندارند، اما باز هم تقاضا برای خرید ماسک در بازار خیلی زیاد بود و بسیاری نتوانستند آن را تهیه کنند.

یکی از مواردی که به وفور دیده شد این بود که ماسکی که دیروز به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان فروخته می شد به یکباره رشد نجومی پیدا کرد، رقمی که از توان خیلی از خانواده ها خارج بود و به منبع درآمدی برای برخی سودجویان و محتکران تبدیل شد.

دستکش های یک بار مصرف، ماسک، ژل ضدعفونی از جمله ارقامی بودند که توسط برخی سواستفاده گران احتکار شد، این در حالی بود که همشهریانشان به این کالاها نیاز داشتند.

دلالان بازار سیاه به راه انداختند

برخی برای تهیه این کالاها به بازار سیاه روی می آوردند، که البته توان خرید در این بازار از عهده هر کسی خارج است.

دخترک مبتلا به آسمی که برای بیرون آمدن از خانه و کشیدن یک نفس راحت باید ماسک استفاده کند، چندین ساعت در کوچه پس کوچه های کلانشهر بزرگی مانند کرج را جستجو کرد  و در نهایت با دست خالی برگشت.

کمبود مواد ضدعفونی و دسترسی نداشتن زیاد به این کالاها امروز تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی مردم این شهر و دیگر شهرستان های استان البرز شده است.

به یکدیگر می گویند که اگر جایی پیدا کردی که می فروشند به من نیز خبر بده، این در حالی است که طی چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر کشف این کالاها که توسط عده ای فرصت طلب احتکار شدند، منتشر شده است.

دیده شد که  برخی فروشگاه های غیر مرتبط نیز در حال فروش اقلام ضدعفونی هستند آن هم به قیمت گزاف، بازار پلیدی بوجود آمد برای از خدا بی خبرانی که روزی شان را با بازی کردن با جان مردم می خواهند که به دست بیاوردند.

کاسبان کرونا، از آب گل آلود برای خاموش کردن حرص و طمع های خود سود می جویند بی آنکه بدانند و یا مهم باشد که با این دور انداختن وجدانشان، چه پدرانی را که شرمنده نکردند، چه بیمارانی که خانه نشین نشدند و شاید هم مبتلا.

۳۸هزار جفت دستکش بیمارستانی روز قبل در یکی از آرایشگاه های کرج کشف شد، خبری که روز گذشته در خروجی برخی خبرگزاری ها قرار گرفت، در حالی کادر درمان ما به صورت شبانه روزی و از روی اخلاص با کمترین امکانات در حال فعالیت هستند تا جان همشهریان و مردم را نجات بدهند، کشف این تعداد دستکش که امروز یک نیاز ضروری است گویای چه واقعیتی می تواند باشد؟.

خانم ۳۶ ساله کرجی که به همراه فرزند و همسرش به یکی از فروشگاه های کرج برای خرید مواد ضدعفونی مراجعه کرده در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: داروخانه ای نبود که سر نزده باشم، در هیچ کدام خبری از ژل، الکل و مواد ضدعفونی خبری نبود، حتی می پرسیدیم که چه زمانی مراجعه کنیم گاهی با عصبانیت پاسخ مان را می دادند.

شیما عسگری افزود: بعد از ناامید شدن از این داروخانه ها، به یک سری از مغازه ها برای خرید این لوازم مراجعه کردیم که اجناس بیش از حد گران بود، حتی وایتکس هم نداشتن، این در حالی بود که یک سری اقلام خارجی وجود داشت که نسبت به قبل گران تر شده بودند.

وقتی اعتراض کردیم که دلیل این بالا رفتن قیمت چیست، بیان می کردند که ما خودمان نیز خیلی گران خرید می کنیم و پاسخ شان در جواب این سوال ما که احتمال اینکه اجناس را تهیه و به فروشگاه بباورید خیر بود.

این شهروند کرجی ادامه داد: مایع برای شست وشوی سطوح و کف که قابلیت ضدعفونی داشته باشند کم و یا وجود نداشت و بیشتر خوشبو کننده بودند، حتی یک سری اقلامی که ربطی به وسایل ضدعفونی کننده نیز ندارند، مانند قرص ماشین ظرفشویی قیمت ها به ۲ برابر رسیده بود.

افزایش چند برابری قیمت مواد ضدعفونی

کارمند ۴۰ ساله یکی از ادارات دولتی استان البرز نیز در پاسخ به سوال خبرنگار که چه مشکلی برای تهیه اقلام ضدعفونی دارید گفت: برای خرید این کالاها ناچار شدیم که به سراغ واسطه ها برویم چون داروخانه ها موجودی ندارند، قیمت ها چندین برابر شده حتی تا ۲۰ برابر قیمت افزایش پیدا کرده که از توان ما به عنوان کارمند خارج است.

وی که خودش را امیر معرفی کرد افزود: الکل که الان در داروخانه ها و بازار وجود دارد بیشتر صنعتی بوده و برای مصارف مختلف کاراآیی ندارد، این در حالی است که الکل برای تهیه ضدعفونی کننده که باید بالای ۷۰ درصد باشد را باید از دلال ها تهیه کرد.

عنوان می کنند که داروخانه ها موجودی ندارند و یا کمبود داریم اما در عمل شاهد هستیم که طی چند روز گذشته چندین انبار احتکار اقلام مصرفی مردم شامل پدبهداشتی، الکل، ژل ضدعفونی و ماسک کشف شده است.

تهیه محلول های ضدعفونی خانگی

فاطمه خلیلی دیگر شهروند کرجی نیز ضمن انتقاد از کمبود و نبود مواد ضدعفونی کننده گفت: مجبور شدیم که محلول های ضدعفونی را در خانه و به روش های مختلف خودمان درست کنیم، که آن هم اصولی نیست.

وی اضافه کرد: یکی از توزیع کننده های الکل وقتی از ایشان پرسیدم که اصل هست یا خیر پاسخ داد که الکل های بهداشتی ۹۶ درصد را تعدادی از توزیع کننده ها با آب مخلوط می کنند و با درصدهای ۶۰ تا ۸۰ درصد در ظروفی که از فروشگاه های پلاسکو تهیه می کنند پر و بادرب های مخصوص پلمپ و به فروش می رسانند.

هر شیشه یک لیتری الکل ۹۶ درصد قبل از گران شدن آن، حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می رسید، که پس از شیوع ویروس کرونا، به مبالغی از جمله ۴۸، ۶۰ و ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

قدرت احمدزاده دیگر شهروند کرجی که برای فرزندش که مبتلا به آنفولانزا شده به دنبال تهیه ماسک بود نیز عنوان کرد: از روزی که اعلام کردن که کرونا به کشور ما نیز آمده است به یکباره همه چیز نایاب شده، اگر در جایی هم بتوانی ماسک و یا ژل پیدا کنی به قیمت ۱۰ برابر می فروشند.

ماسک ۵۰۰ تومانی را ۱۰ هزار تومان می فروشند، مگر ما چقدر توان پرداخت هزینه داریم برای ماسکی که باید هر ۲ ساعت نیز تعویض بشود.

پیرمرد ۷۰ ساله ای با عصبانیت می گوید آقایان معلوم هست که چکار می کنند، مردم به زحمت افتادند چرا جلوی این کاسبی های سیاه گرفته نمی شد و یا اگر هم گرفته می شود کم است و باید بیشتر تلاش کنند.

با تندی پاسخ می دهد با جان مردم این کاسب ها بازی می کنند، بایستی برخوردهای بیشتری با آنها گرفته شود تا بدانند که کسی با آنها شوخی ندارد.

اینها تنها گوشه ای از صحبت ها و درددل های مردمی بود که در وضعیت کنونی خواستار این هستند که نظارت بیشتری از سوی مسوولان برای جلوگیری از سوءاستفاده صورت گیرد.

از شب گذشته تاکنون پس از انتشار اخبار مبنی بر توزیع اقلام بهداشتی در داروخانه های استان البرز، شاهد صف های طولانی در ورودی این داروخانه هستیم، مردمی که در صف می ایستند تا بتوانند اقلام مورد نیاز خود را حتی در مقدار کم تهیه کنند.

با وجود دست های کثیفی که به دنبال سوداگری هستند اما مسوولان استانی دست از کار نکشیدند و خبرها نشان از تلاش های شبانه روزی مسوولان البرز برای مبارزه با این کاسبان، مقابله با احتکار و رونق بازار مواد ضدعفونی کننده دارد.

البته نگاه تنها استانی نیست و با توجه به اینکه البرز استانی صنعتی است ،۴۲ تولید کننده مواد ضدعفونی، آرایشی و بهداشتی در شهرک های صنعتی البرز به صورت سه شیفته در حال فعالیت هستند تا علاوه بر تامین نیاز استان بخش زیادی از نیاز دیگر استان های کشور را نیز تامین کنند.

کمبود مواد ضدعفونی کننده نداریم

استاندار البرز در بازدید از چندین واحد تولید کننده اقلام بهداشتی عنوان کرد که ماسک ومواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی در استان داریم و کمبود نیست.

عزیزاله شهبازی افزود: از دانشگاه علوم پزشکی البرز انتظار می رود بر توزیع این اقلام نظارت بیشتر کند.

وی با بیان اینکه بیدار و هوشیاریم و با هر گونه کوتاهی در مسیر مبارزه با کرونا ویروس، به جد برخورد قانونی می کنیم، افزود:  دانشگاه علوم پزشکی استان مامور و مسوول نظارت و رصد شبکه توزیع مواد ضد عفونی کننده و ماسک است.

نماینده عالی دولت در استان البرز گفت: کار ما شبانه روزی است و ما فرماندهانی هستیم که افتخار پیدا کردیم در این برهه از زمان در خدمت مردم باشیم ، از این رو تمام مدیران استان پای کار هستند و اساس قراردادی که بین مردم و دولت ها است تامین سلامتی و امنیت آنها می باشد.

شهبازی افزود: امروز به اتفاق مسوولان مربوطه پس از تشکیل کمیته مبارزه با کرونا ویروس برای بررسی میدانی روند تولید و توزیع اقلام ضد عفونی کننده و ماسک به شهرک های صنعتی سیمین دشت و بهارستان آمدیم.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد ظرف چند روز آینده نیاز مردم به این  اقلام به طور کامل تامین شود و دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز مامور به نظارت و رصد بر شبکه توزیع است.

شهبازی گفت: دستگاه قضایی، امنیتی، اطلاعاتی و تمامی نیروهای مسلح پای کار آمده اند که آرامش مردم استان مستمر و مداوم باشد.

وی افزود: براساس گزارش رییس دانشگاه علوم پزشکی استان، در این ۲ روز اخیر شیوع بیماران مبتلا به کرونا ویروس رشد چشمگیری نداشته و تعداد زیادی از کسانی که در بیمارستان های استان بستری بودند ترخیص شدند.

استاندار البرز اضافه کرد: در بیمارستان امام علی (ع) کار تست کرونا  دنبال می شود و نتیجه تا حداکثر پنج ساعت اعلام می شود.

وی گفت: چند دارو برای درمان کرونا اکنون مورد استفاده قرار می گیرد که بر اساس گزارش ارائه شده از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خوشبختانه موثر بوده است.

شهبازی افزود: توصیه های زیادی صورت گرفته و مقرر شد که از اجتماعات و جلسات غیر ضرور جلوگیری شود و به فرمانداران ماموریت داده شد که دستگاه هایی که مرتبط هستند با قرارگاه ساماندهی مقابله با کرونا استان که همه به رصد و نظارت بپردازند و نیازهای مردم به وفور در بازار یافت شود.

مردم نگران کمبود کالای بهداشتی نباشند

علی اکبر مختاری مدیر کل تعزیرات حکومتی البرز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: مردم به هیج عنوان نگران کمبود کالای بهداشتی و ضد عفونی کننده نباشند چرا که با تدابیر اندیشیده شده به حد کافی در بازار موجود خواهد بود.

مختاری افزود: بیش از ۴۶۰ داروخانه در استان البرز اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده را به مردم ارائه می دهند.

طی چند روز گذشته نیز در اجرای طرح ضربتی در استان البرز ۱۰ هزار عدد ماسک، ۶۰۰ لیتر الکل و ۱۴تن محلول ژل ضدعفونی کننده کشف و سه واحد  صنفی متخلف پلمب شد.

آغاز طرح ویژه نظارت بر تامین و توزیع اقلام سلامت محور

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز در گفت وگویی با خبرنگاران با اشاره به آغار طرح ویژه نظارت بر تامین و توزیع اقلام سلامت محور در این استان گفت: در طرح ویژه نظارت بر تامین و توزیع اقلام سلامت محور از تولید تا توزیع شوینده ها، ضدعفونی ها کننده ها، دستکش های نظارتی و ماسک نظارت می شود

رامین ربیعی افزود:این سازمان و دیگر نهادهای مرتبط به دقت وضعیت تولید و توزیع اقلام بهداشتی را رصد کرده و با اخلالگران در این حوزه به شدت برخورد می شود.

وی با اشاره به تشکیل ۲۰ پرونده در راستای طرح ویژه نظارت بر تامین و توزیع اقلام سلامت محور عنوان کرد: بیشترین پرونده های تشکیل شده مربوط به احتکار، امتناع از فروش و گرانفروشی مواد شوینده و ضدعفونی کننده بوده است.

این پرونده ها پس از تحقیقات اولیه برای بررسی نهایی و صدور رای به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

نیاز واحدهای ضدعفونی کننده البرز تامین شد

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز گفت: مواد اولیه شامل الکل و ژل واحدهای تولید کننده مواد ضدعفونی استان تامین و به این واحدها تزریق شد.

محمد امین فرشی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش مصرف چند برابری مواد ضدعفونی در کشور با هدف پیشگیری  از ویروس کرونا اظهار داشت: به همین منظور، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولید کننده مواد ضدعفونی در استان تامین و تزریق و همچنان نیز در حال تهیه هستیم.

وی گفت: همچنین با هدف توسعه فعالیت هر چه بیشتر در این بخش، تعدادی از واحدهای همگن پس از اخذ مجوزهای لازم نسبت به تولید مواد ضدعفونی برای تامین نیاز استان و کشور اقدام کردند.

وی ادامه داد: واحدهای تولید کننده مواد ضدعفونی در استان البرز به صورت سه شیفت در حال فعالیت و تولید بوده و زنجیره تولید و توزیع مواد ضدعفونی نیز به صورت مرتب در حال رصد و پایش است.

با تزریق این مواد به واحدهای تولیدکنتده مواد ضدعفونی، آرایشی و بهداشتی حجم زیادی از نیاز بازار البرز و دیگر استان های کشور توسط واحدهای تولید کننده مستقر در شهرک های صنعتی البرز برطرف می شود.

۲مورد مرگ قطعی براثر کرونا و ۶ مورد مرگ مشکوک در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت : تاکنون ۱۲۰ مورد مشکوک و ۱۲ مورد مثبت ابتلا به بیماری کرونا در استان شناسایی شده که تحت درمان قرار گرفته اند، تعدادی بهبودی یافته اند و ۲ نفر جان باختند.

حسین کریم اظهار داشت :  علاوه بر این ها ، ۶ مورد مرگ مشکوک در استان البرز رخ داده که در حال بررسی  علت این تعداد مرگ و میر انسانی هستیم .

 بیماری کرونا از حدود ۲۰ روز پیش در استان البرز گزارش شده است.

استان البرز دارای حدود ۸۵ شرکت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.