دکتر کامبیز عباسی روز دوشنبه در نشست ستاد برداشت غلات و کلزای کشور که در مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی واقع در کرج برگزار شد، افزود: در ابتدای کار دولت در سال ۱۳۹۲ میزان ریزش گندم و ضایعات با برداشت کمباین حدود ۷.۵ درصد بود که به گذر زمان حدود سه تا چهار درصد کاهش یافته است.

وی ، نیاز کشور برای کاهش ضایعات برداشت گندم را تامین به موقع کمباین، نظارت بیشتر و استانداردسازی کمباین ها، اصلاح بعضی از ارقام که ریزیش دارند و بهبود شرایط مزرعه دانست و گفت : تلاش می شود تا میزان ضایعات گندم تا پایان برنامه ششم به بین ۲ تا ۲.۵ درصد برسد.

البرز کمترین ریزش گندم را دارد

عباسی در ادامه به بررسی وضعیت ریزش و ضایعات برداشت گندم پرداخت و گفت: استان های قم، کردستان، مازندران، لرستان و بوشهر بیشترین ضایعات را از ۷.۶ درصد تا حدود ۶ درصد دارند و البرز با ۲.۸ درصد ضایعات در سال زراعی گذشته کمترین ریزش را داشته است.

وی اضافه کرد: بیش از ۶۵ درصد استان های کشور ضایعات کمتر از پنج درصد دارند، افزود: استان های قزوین، همدان،‌اردبیل و گلستان علاوه بر استان البرز کمترین ضایعات گندم با برداشت کمباین را علیرغم تولید بالا و اثرگذاری که در تولید دارند، در کشور داشته اند.

معاون وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به سطح زیر کشت گندم و جو در کشور، گفت: از مجموع هفت میلیون و ۴۷۸ هزار و ۱۸۲ هکتار سطح زیر کشت گندم و جو آبی و دیم کشور، هفت میلیون و ۲۴۲ هزار و ۱۸ هکتار برداشت شده است.

وی ادامه داد: بین ۹۰ تا ۹۲ درصد گندم آبی و دیم و همچنین بین ۸۰ تا ۸۹ درصد جو آبی و دیم کشور نیز با کمباین برداشت می شود.

عباسی تعداد کمباین های بومی فعال در کشور را ۱۵ هزار و ۳۲۱ دستگاه و کمباین های مهاجر را ۱۰ هزار و ۳۹۲ دستگاه عنوان کرد و افزود: همچنین ۱۱ هزار و ۱۰۶ دستگاه دروگر در کشور وجود دارد.

وی یکی از نیازهای کشور در برداشت گندم و جو را حذف کمباین های مهاجر دانست و اظهار داشت: نیاز است تا مهاجرت کمباین ها کاهش یابد و هر استانی با کمباین های بومی خود کار کند زیرا جابجایی کمباین عوارض خاص خود را دارد که مشکلات راهنمایی و رانندگی، حمل و نقل، انتقال آفات و بیماری ها از جمله این مشکلات است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کمباین های فعال نسبت به ۲ سال زراعی گذشته افزایش یافته به طوریکه حدود یک هزار و ۲۰۰ دستگاه رشد داشته که کارخانه کمباین سازی زحمات زیادی را برای ارتقای این عدد کشیده است.

وی یادآور شد که در سال زراعی گذشته سهم هر کمباین در برداشت ۴۲۲.۵ هکتار بوده که به دنبال کاهش این عدد هستیم که با افزایش موجودی و جابجایی بهینه این ماشین ها امکان کاهش این عدد وجود دارد.

وی گفت: همچنین سهم هر دستگاه دروگر در برداشت ۴۶.۵ هکتار است.

عباسی ادامه داد: ۶۰ درصد استان های کشور کمبود کمباین ندارند، ۲۵ درصد استان ها در محدوده استاندارد بوده و ۱۶ درصد استان ها با کمبود کمباین روبرو هستند.

وی به فعالیت گروه های ناظر فعال در زمان برداشت بر کمباین ها اشاره کرد و افزود: یک هزار و ۵۴۵ گروه ناظر نظارت فنی بر فعالیت کمباین ها دارند که در مجموع این گروه ها ۳۹ هزار بازدید از کمباین ها داشته اند.

عباسی تصریح کرد: برای کمباین های موجود در کشور در سال زراعی گذشته ۱۱ هزار و ۵۴۹ جابجایی مصوب داشتیم که ۱۰ هزار و ۲۲۱ مورد آن محقق شد که مسایلی همچون سیل، هزینه جابجایی و قیمت سوخت از دلایل این عدم تحقق ۱۰ درصدی بوده است.

وی اظهار داشت: برای سال زراعی جاری نیز نیازمند ۱۲ هزار جابجایی کمباین در بین استان های کشور هستیم که در این میان البرز به ۶۴ کمباین نیاز دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به موضوع کشت کلزا در کشور اشاره کرد و گفت: در سال زراعی گذشته در مجموع ۲۳۰ هزار هکتار کلزای آبی و دیم کشت شده که ۲۲۴ هزار هکتار آن برداشت شد که نشان دهنده برداشت ۹۹ درصدی این محصول بوده است.

وی مسایلی همچون سیل و سرما را دلیل عدم تحقق برداشت یک درصدی این محصول عنوان کرد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تعداد کمباین های فعال بومی و مهاجر مجهز به هد مخصوص کلزا را ۲۶۰۰ دستگاه عنوان کرد و افزود: برای برداشت کلزا کمبود هد کلزا در کشور نداریم ضمن اینکه ۷۶۶ دستگاه کمباین مجهز به هد غلات بومی و مهاجر فعال در کشور داریم.

وی با بیان اینکه ضایعات برداشت کلزا در سال زراعی گذشته ۶.۵ درصد و غلات ۷.۹ درصد بوده، اظهار داشت: در سال زراعی گذشته ضایعات کلزا ۸.۲ درصد بوده که با مدیریت خوب کمباین داران فارس و مازندران و تامین بهترین هدهای کشور در حوزه برداشت کلزا حدود ۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش ضایعات کلزا را داشته ایم.

عباسی گفت: روند کاهش ضایعات محصول کلزا نیاز است تا بیشتر شود که علاوه بر ماشین آلات مناسبت به مدیریت مناسب در زمان کاشت، داشت و برداشت نیاز است.

وی افزود: سالانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ دستگاه کمباین در کشور در حال افزایش است و امیدواریم با تکیه بر تولید داخل فضای داخلی کشور را به صورت کیفی ارتقا دهیم.

پلاک گذاری تمام تراکتورها و کمباین ها تا پایان سال ۹۹/ رشد ۱۱برابری پلاک گذاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به مسایل مربوط به ماشین آلات برداشت غلات و کلزا اشاره کرد و گفت: برای سوخت این ماشین آلات مشکلی نداریم و در پلاک گذاری نیز از ابتدای دولت (سال ۹۲) به خوبی عمل شده است.

وی افزود: تاکنون حدود ۲۷۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین پلاک گذاری شده اند که قبل از سال ۹۲ این عدد کمتر از ۲۰ هزار دستگاه بود که نشان دهنده رشد ۱۱ برابری این روند است.

عباسی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال ۱۳۹۹ تمام تراکتورها و کمباین های موجود در کشور پلاک گذاری شوند و دیگر کمباین بدون هویت نداشته باشیم.

وی یکی از نیازهای اصلی برای پلاک گذاری را انجام بیمه شخص ثالث ماشین های کشاورزی عنوان کرد و گفت: با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی در ۲ سال گذشته نرخ تعرفه این بیمه ۳۰ درصد کاهش یافت و بیمه ماشین آلات کشاورزی از سایر بیمه ها جدا شد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: بر اساس این توافقات مقرر شد که ۶ سال جریمه بیمه این ماشین آلات بخشیده شود ولی به شرط آنکه برای پلاک گذاری ماشین را یکسال بیمه کنند.

در این نشست در خصوص مسایل و مشکلات مربوط به سوخت، معاینه فنی و میزان ضایعات کمباین های فعال در امر برداشت، نرخ برداشت غلات و کلزا در سال زراعی جاری و برنامه ریزی جابجایی کمباین های برداشت غلات و کلزای کشور در سال زراعی جاری بحث و بررسی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.