رضا رحمانی  روز سه شنبه در آیین رونمایی از پایلوت فناوری و استحصال عناصر نادر خاکی و دیگر عناصر استراتژیک در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز افزود: ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی در کشور ما ۲۲ میلیارد دلار است که حدود ۱۰ میلیارد دلار از این عدد ارزش صادرات است.

وی با ابراز خوشحالی از اینکه صادرات غیرنفتی در کشور با وجود برخی  مشکلات کاهش نیافته، اظهار داشت: صادرات این بخش بیشتر حالت سنتی دارد که این روند در حال تغییر بوده و تحول جدیدی در آن ایجاد می شود.

رحمانی با اشاره به ظرفیت معادن و نقش آن در اقتصاد کشورمان، گفت: یکی از هفت محور فعالیت های امسال ما انقلاب معدنی است تا معادن را به جایگاه حقیقی اش برسانیم.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار برای معادن نقشه راه اجرا کرده ایم، ادامه داد: در اجرای این طرح ۵۶ درصد پیشرفت داشته ایم ضمن اینکه در کنار آن فعال سازی معادن کوچک را که بیشتر به نفع مناطق محروم است را داریم.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت  اکتشافات را از دیگر طرح ها برشمرد و گفت: اکتشافات از عرصه هایی است که از شرکت های دانش بنیان در اجرای آن کمک می خواهیم.

رحمانی  یکی دیگر از اقدامات را اکتشافات عمقی دانست و افزود: ایمیدرو در سال جاری به اندازه کل فعالیت هایمان اکتشافات در عمق داشته ضمن اینکه سازمان های زمین شناسی، انرژی اتمی، شرکت نفت نیز در این طرح مشارکت دارند و  مانند گذشته دیگر هر کدام برای خودشان کار نمی کنند و از اطلاعات هم استفاده می کنیم و اطلاعات در اختیار عموم و بخش خصوصی هم قرار می دهیم.

کار در حوزه معدن جایگزین نفت می شود

وزیر صنعت ، معدن وتجارت  بیان داشت:   همانطور که امام (ره) و مقام معظم رهبری بارها بر جایگزینی نفت تاکید داشته اند، اکنون یکی از جایگزین ها حوزه معدن است و امسال پیگیر این بخش هستیم . بر این مبنا امسال کارهایی شروع کرده ایم که یکی از آن ها نوسازی معادن و تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی است.

وی افزود: امروز صادرات مواد خام معدنی را کاهش داده ایم به طوریکه دیگر خام فروشی نکرده و آن را پس از فرآوری تبدیل به محصول کرده و در قالب صنایع معدنی صادرات داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد:‌در سال های اخیر ۲۳ میلیون تن سنگ آهن صادر می کردیم ولی سال گذشته رسیدیم به کمتر از هشت میلیون تن ضمن اینکه تولید افزایش یافته که نتیجه ی جلوگیری از خام فروشی و تبدیل به محصولات مختلف است که این روند در سال جاری و سال آینده با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

جذب نخبگان در صنایع معدنی

رحمانی در ادامه یکی دیگر از برنامه های پیش رو را موظف کردن واحدهای صنایع معدنی به جذب نیروهای نخبه دانست و گفت: در گذشته جذب نیروها خیلی در این مسیر نبوده و بعضی جاها کاستی داریم به طوریکه در شهرستان ها گلایه از جذب نکردن نیروی بومی می کنند و فامیلی بازی در جذب دارند و اکنون این افراد باید احساس ناامنی کنند. حتی با مدیر مجموعه برخورد می کنند و آن ها را جابجا می کنیم زیرا این معادن ملک شخصی ما نیست و رسالتی است که باید انجام دهیم. اکنون  شرکت های بزرگ معدنی را مکلف کرده ایم که حداقل ۵۰۰ نیروی نخبه و تحصیل کرده را جذب کنند که معاونت آموزش وزارت نیز مسوول این کار است.

وی تاکید کرد که شرکت های فولادی و آلومینیوم و خودروسازی موظف هستند در رشته های خودشان نفرات برتر کنکور و نخبه دانشگاهی حتی دانشگاه های بومی مناطق را جذب کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد که مجوزهای لازم را برای جذب با حقوق مکفی و مناسب داده ایم زیرا این نیروها باید جذب شوند و در این شرکت ها بمانند که بهترین سرمایه ما این جوانان هستند و مهم تر از چاه های نفت مان مغز جوانمان است.

وی گفت: امسال طرح تاپ را نیز مشترک با وزارت علوم اجرا کرده ایم که به خوبی پیش می رود به طوریکه در این طرح پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا را فراخوان داده اند حتی برای سربازان مجوز گرفته ایم.

وزیر صنعت ،معدن وتجارت  خاطرنشان کرد:‌ از معدود وزارتخانه هایی هستیم که مجوز جذب سربازان را داده ایم و مقام معظم رهبری این موضوع را تائید کرده اند که به جای رفتن به پادگان ها به واحدهای صنعتی می آیند و امسال مجوز آن را گرفته ایم.

رحمانی افزود:‌در نهایت در حوزه تولید اعم از صنعتی، معدنی و در حوزه تجارت به خصوص حوزه توزیع و بازرگانی داخلی اعلام می کنم دست یاری به سوی شرکت های دانش بنیان و استارتاپی دراز می کنیم و در این حوزه ها راهکار حل مشکلات ورود این شرکت ها است.

وی با بیان اینکه حوزه تجارت نمودش کمتر از حوزه صنعت نیست، اظهار داشت: هیچ کالایی کم نداریم و امسال واردات کالاهای اساسی بیشتر از سال قبل بوده که با  ارز ۴۲۰۰ تومان انجام شده است.

رحمانی گفت: در حوزه توزیع با وجود  محدودیت ها دولت منابع را تامین می کند ولی باید نظام توزیع لجستیک آن اصلاح شود که استارتاپ ها  یکی از محل های ورودشان می تواند این موضوع باشد تا جوانان ما را کمک کنند و ما از آن استقبال می کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه های تجارت، افزود:‌ ۶ سامانه گروه تجارت را راه اندازی کرده ایم که از شناسه کالا تا سامانه جامع انبارها برای مبارزه با قاچاق را در آن طراحی کرده ایم.

وی به بهره برداری از پایلوت فناوری و استحصال عناصر نادر خاکی و دیگر عناصر استراتژیک اشاره کرد و گفت:‌ افتتاح این مرکز یکی از افتخارات است.

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تبدیل به ساخت داخل شده است

رحمانی با تاکید بر اینکه امسال برنامه نهضت ساخت داخل داریم، افزود: ‌از اول سال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تبدیل به ساخت داخل شده است یعنی کالاهایی پیش از این وارداتی بوده و ارز کشور خارج می شده است.

وی اظهار داشت: واردات این کالاها  بر اشتغال کشور ما تاثیر زیادی می گذاشت به طوریکه  واردات حداقل  یک میلیارد دلار در دنیا با از  بین رفتن ۵۰ تا ۱۰۰ هزار فرصت شغلی همراه است و  باید این نهضت را که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست و زیرساخت های آن فراهم شده را ادامه دهیم.

وزیرصنعت، معدن و تجارت یادآور شد:‌سامانه مربوطه ایجاد شده و همه می توانند مراجعه کنند به طوریکه در حوزه  دانشی سامانه آن را هم ایجاد کرده ایم و برای محصولات دانش بنیان بارگذاری می شود و عرضه می شود ضمن اینکه سامانه ساخت داخل با نام سامانه توان ایران را نیز ایجاد کرده ایم.

وی گفت: قانون ساخت داخل در مجلس تصویب شد و ظرفیت خوبی ایجاد کرده است.

رحمانی با اشاره به اهمیت این کار از جهات مختلف، افزود:‌ مهمترین اثر آن اراده ما و قطع وابستگی است که در حوزه معدن جدی گرفته ایم به طوریکه در برخی موارد مثل الکترود متاسفانه یک  کیلو هم تولید نداشتیم و اکنون واحد آن در حال ایجاد است و در آلامینا علیرغم اینکه کشور پرپتانسیل معدنی هستیم ولی اکسید که آلامینا از آن استحصال می شود کم داریم.

وی تصریح کرد: ایمیدرو برای اولین بار آن را جدی گرفته و کار  اجرایی آن شروع شده و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است و ا میدواریم نتیجه آن این باشد که در توسعه معادن و ایجاد اشتغال به خصوص برای جوانان تحصیل کرده قرار بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.