طبق بررسی های آماری ، اجرای پروژه های گازرسانی به مناطق شهری و روستایی استان البرز اگر چه پیش از انقلاب کلید خورد اما پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون در این بخش اهتمام ویژه داشته شده است.

قبل از پیروزی انقلاب کمتر از پنج درصد جمعیت شهری و روستایی البرز از نعمت گاز طبیعی بهره مند بودند، مضاف اینکه جمعیت پیش از پیروزی انقلاب در حوزه جغرافیایی استان البرز کمتر از ۳۰۰ هزار نفر بوده است اما پس از پیروزی انقلاب تاکنون با وجود چند برابر شدن جمعیت البرز، آمارها بیانگر تلاش موفقیت آمیز مسوولان در این بخش است .

حسین تقی نژاد مدیرعامل شرکت گاز استان البرز در مصاحبه با ایرنا به تشریح فعالیت های گازرسانی در این استان پرداخت که متن آن به شرح زیر آمده است.

ایرنا: چند درصد جمعیت البرز زیر پوشش شبکه گاز طبیعی قرار دارند ؟

تقی نژاد: حدود ۸۰۰ هزار مشترک شهری داریم و ۷۶ هزار مشترک روستایی داریم یعنی ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری  و  ۸۵ درصد  جمعیت روستایی البرز از نعمت گاز برخوردار هستند.

اکنون استان البرز حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد.

در ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید سال ۹۲ جمعیت شهری تحت پوشش شبکه گاز البرز  ۶۹ درصد بود که اکنون به  ۹۹.۹  درصد رسیده و سهم روستائیان البرز از ۶۳ درصد به ۸۵ درصد افزایش یافته است.

ایرنا : با توجه به رشد جمعیت، سالانه چه تعداد اشتراک جدید دارید؟

تقی نژاد: رشد جمعیت سه درصدی استان از ویژگی‌هایی است که در سایر استان ها وجود ندارد و سالانه چه بخواهیم و چه نخواهیم مهاجرانی در این استان اسکان می یابند برهمین اساس هر سال حدود ۴۰ هزار اشتراک جدید به مشترکان البرزی اضافه می شود در حالی که در سایر استان ها مانند همدان،‌ قزوین و سمنان سالانه کمتر از ۱۰ هزار اشتراک پذیری دارند.

اشتراک های جدید هر سال مشکلات برای خدمات گازرسانی البرز به وجود می آورد.

ایرنا:  میزان مصرف گاز و مقایسه آن با سال گذشته و علت کم یا زیاد شدن آن ؟

 تقی نژاد: طی ۱۰ ماه گذشته نسبت به سال قبل کاهش هفت درصدی  در مصرف گاز داریم ،امسال شرایط آب و هوایی نسبت به سال گذشته گرم تر است و مصرف گاز را کاهش داده است .

به ازای هر یک درجه افزایش یا کاهش دما حدودا ۲ درصد در مصرف گاز تغییر شاهد هستیم.

ایرنا: طول شبکه گاز البرز و میزان فرسودگی آن چقدر است ؟

تقی نژاد:   حدود ۶ هزار ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه در استان  البرز داریم، اکنون بخشی از شبکه های اصلی و فرعی استان  ۳۰ سال قدمت دارد  که برهمین اساس  نگهداشت آنها را به صورت مستمر انجام می شود .

اکنون  شبکه فرسوده گاز در استان نداریم اما طرح های نگهداشت شبکه های قدیمی به صورت مستمر در حال انجام است.

ایرنا: شبکه  کنونی گاز البرز چند سال آینده جوابگوی رشد جمعیت  خواهد بود؟

تقی نژاد: ما در این بخش پیش بینی خوبی کرده ایم ، برنامه راهبردی داریم که در حال اجرا است ، اجرای  خط بویین زهرا به کرج به طول ۶۵ کیلومتر در دست اقدام قرار گرفته که این شبکه برای تقویت گاز شهرستان های ساوجبلاغ و طالقان احداث می شود ، چشم انداز  این خط ۵۰ ساله است که در بخش صنعت،‌ کشاورزی و خدمات به صورت ایمن و پایدار گاز  به دست مشترکان و مصرف کنندگان خواهد رسید .

اکنون با روند سه درصد جمعیتی که داریم تا ۵۰ سال آینده برای تامین گاز مشکلی نخواهیم داشت ضمن آنکه مزیت رقابتی که البرز دارد کنار تهران است  و مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار دارد.

شهرک های صنعتی استان البرز از جمله شهرک  صنعتی اشتهارد یک و ۲ و شهرک کوثر  از نعمت گاز بهره مند هستند ، اکنون  ۲۵ شهرک گلخانه‌ای در البرز در حال احداث است  که زیر چتر گازرسانی قرار می گیرند.

 امسال بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی داشتیم که تقاضای اشتراک پذیری گاز داشته‌اند که اگر به توسعه توجه نمی‌کردیم باید به آنها جواب منفی می‌دادیم.

ایرنا: مصرف سالانه گاز مشترکان البرز چه مقدار است؟

تقی نژاد: در سال ۶ میلیارد متر مکعب مصرف گاز در استان البرز داریم که ازاین مقدار ۵۰ درصد مصرف مربوط به بخش صنعت و نیروگاه و ۵۰ درصد مابقی مربوط به مصارف خانگی، تجاری، اداری و مسکونی است.

برخی استان‌ها تا ۹۰ درصد مصارف گاز آنها خانگی است اما استان البرز در این بخش هم ویژه است.

البرز به لحاظ تعداد مشترکان چهاردهمین  استان  کشوراست  اما به لحاظ مصارف صنعتی و نیروگاهی دهمین استان به شمار می رود.

ایرنا: پروژه های در دست اقدام شرکت گاز البرز کدامند؟

تقی نژاد:   تکمیل خط راهبردی بویین زهرا -  کرج  به طول ۶۵ کیلومتر  که تاکنون  ۴۰ کیلومترآن جاده‌سازی شده و ۱۲ کیلومتر آماده لوله‌گذاری است، ‌۶۵ لوله ۳۶ اینچ خریداری شده،‌ تمام آن پوشش عایقی شده و پنج کیلومتر به محل حمل شده و آماده جوشکاری است.

در مورد گازرسانی به شهرستان طالقان از ۷۷ روستای طالقان ۱۴روستا گاز دار است ، ۳۸ روستا در حال انجام است و ۲۵ روستای باقی مانده در حال طراحی و انتخاب پیمانکار برای سال آینده است.

گازرسانی به حاشیه جاده  کرج - چالوس در بخش توسعه‌ای به ۲ بخش تقسیم شده است که در بخش پایین سد ۱۵ روستا شامل می شود و بخش بالای سد ۳۸ روستا و شهر آسار است .

در ارتباط با ۱۵ روستای پایین سد فاز یک روستای کندر انجام شده و اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

فاز ۲ منتظر مجوز اداره کل راهداری  استان هستیم که به محض دریافت مجوز کار شروع می‌شود .

بالای سد  کرج از  شهرستان طالقان گازرسانی می شود که  از محور جوستان تا گچسر پیمانکار شروع به کار کرده  و ۱۲ درصد پیشرفت فیزکی دارد و سه فاز باقیمانده بالای سد به تدریج برای مجوز اقدام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.