کاظم خاوازی روز شنبه در آیین رونمایی از «سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه‌های خاک شناسی» و کتاب  «روش های تجزیه کود» که در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور واقع در استان البرز برگزار شد، افزود: منابع خوبی در اختیار بهره برداران این بخش قرار داده ایم ولی آن ها با روش های قدیمی و سنتی مشغول به کار هستند و آنچه که کشور را میتواند نجات دهد تمرکز و توجه به بخش تحقیق است.

وی اظهار داشت: راه نجات این بخش تاثیرگذار برای افزایش بهره وری که  معاونت آب و خاک و  موسسه تحقیقات خاک و آب از مجریان آن هستند، موضوع تغذیه خاک است.

خاوازی گفت: متخصصان و بزرگان علمی کشور در بحث تغذیه می دانند با کوچکترین پیوند تغذیه ای در باغات، سیمای باغات کشور تغییر می کند. میزان تولیدات باغات در میانگین تولید در این اراضی و تولید کشاورزان نمونه ۹ برابر فاصله دارد یعنی کشاورزان نمونه ۹ برابر میانگین تولید کشوری، تولید محصول می کنند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تغذیه در تولید، اظهار داشت: کشورهای پیشرفته به موضوع  تغذیه توجه ویژه ای دارند. در موضوع تغذیه چند شکاف اجرایی و پژوهشی وجودد دارد که باید به سرعت اوج بگیرد و موسسه خاک و آب و معاونت آب و خاک با همین نیروها نمی توانند پاسخگوی چهار میلیون بهره بردار و این سطح زیر کشت باشند.

وی افزود: نخستین کار موضوع نسخه نویسی  به عنوان  یکی از مهمترین اقدامات یعنی تکثیر افراد همفکر علمی در سطح جامعه است که باید معاونت آموزش و ترویج کشاورزی یک برنامه آموزشی دقیق ایجاد کند تا یک موج ایجاد شود.

خاوازی در خصوص تاثیر و نقش آزمایشگاه های خاک، اظهار داشت: در کشور ترکیه حدود سه هزار آزمایشگاه سیار خاک وجود داراد که جای این گونه آزمایشگاه ها در کشور خالی است.

وی ادامه داد:‌ اگر بخواهیم کمبودهای تولید را جبران کنیم چاره ای جز راه اندازی آزمایشگاه های سیار نداریم که باید پیشنهادش را برای دولت آماده کنیم که نیازمند راه اندازی تیم های مشترک است.

وی گفت:‌ برای این کار باید کارشناسان فائو به کشور بیایند و و یک طرحی آماده و به مجلس برود ، با وجود تمام فشارها به موسسه تحقیقات خاک و آب، خیز بعدی موسسه باید این پیشنهاد باشد.

در این آیین از محققان و کارشناسان برتر موسسه تحقیقات خاک و آب طی یکسال گذشته به مناسبت هفته پژوهش تجلیل شد.

کشاورزی سنتی سبب می شود مقدار زیادی از آب سفره های زیرزمینی هدر برود که با کشاورزی نوین می توان از هدررفت آب منابع زیرزمینی جلوگیری به عمل آورد.

ایران حدود ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد و سالانه نزدیک به ۱۲۰ میلیون تن محصول از اراضی کشاورزی و باغی کشور برداشت می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.