دکتر مهرداد بابایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این مدت مرکز اورژانس 9 هزار و 53 تماس تلفنی پاسخگو بود افزود: 315 مورد امدادرسانی به حوادث ترافیکی و 2 هزار و559 ماموریت نیز به منظور درمان و انتقال بیماران و مصدومان حوادث غیرترافیکی صورت گرفت.

با انجام این ماموریتها تعداد یک هزار و 117 بیمار به مراکز درمانی توسط آمبولانس‌های اورژانس البرز اعزام و یک‌هزار و 249 نفر نیز از خدمات درمان سرپایی برخوردار شدند.

بابایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به با کاهش تدریجی دمای هوای استان البرز گفت: در هفته گذشته 6 نفر دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شدند که ضمن دریافت خدمات درمانی پیش بیمارستانی به مراکز درمانی البرز انتقال یافتند.

 علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خواب آلودگی، تاری دید، ضعف و بی حالی، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، سردرد همراه با احساس سنگینی، سرگیجه، تهوع، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه و کاهش سطح هوشیاری است.

نخستین و مهمترین اقدام برای نجات افرادی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده‌اند، رساندن اکسیژن یا همان هوای تازه به افراد است.

در صورت برخورد با مصدومان دچار گاز گرفتکی ابتدا باید دستمال مرطوبی را جلوی دهان و بینی خود و افراد مصدوم گرفته، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنند سپس بلافاصله با تلفن ۱۱۵ تماس بگیرند و با حفظ آرامش به پرسش‌های کارشناسان مرکز پیام اورژانس پاسخ بدهند.

از استفاده وسایل گازسوز غیراستاندارد و روباز مثل اجاق گاز برای گرم کردن فضای منزل مسکونی و محل کارخود خودداری کنند چرا که به راحتی از طریق سیستم تنفسی باعث مسمومیت و در نهایت مرگ افراد می‌شود.

گاز مونوکسید کربن بی رنگ و بی بو بوده که بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز CO می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.