بقا و تداوم فعالیت رسانه‌ها در گرو تامین هزینه‌های تولید محتوا و انتشار آنهاست؛ این موضوع به خصوص در برهه کنونی که رسانه‌ها با مشکلاتی از جمله گرانی امکانات و تجهیزات انتشار مواجه هستند اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ در این بین یکی از مهمترین راه‌های تامین هزینه ها درآمد حاصل از آگهی‌های دولتی محسوب می شود.‌

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی توزیع آگهی‌های دولتی دستگاه‌های مختلف بین رسانه‌ها است و از چندی پیش گام‌هایی از جمله تدوین آیین‌نامه و بارگذاری اطلاعات آگهی‌های دولتی به طور شفاف در سامانه جامع رسانه‌ها (www.e-rasaneh.ir) برداشته شده، اما همچنان در مواردی اعتراض‌ مدیران برخی رسانه‌های فعال مشاهده می شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای و به استناد مصوبه نشست ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ کمیته بازنگری سیاست‌های حمایتی از نشریات و شیوه نامه های مرتبط و همچنین بند سه از ماده سه دستورالعمل اجرایی توزیع و انتشار آگهی های دولتی موارد برای اطلاع رسانی و اجرا به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ابلاغ کرده است.

بر این پایه، روزنامه هایی که دارای گستره سراسری هستند اما به طور صرف فعالیت استانی دارند  یا کمتر از ١٧ استان توزیع می شوند تا ابتدای مهرماه سال جاری فرصت دارند وضعیت خود را به این حد نصاب برسانند و یا با ارسال درخواست به هیأت نظارت بر مطبوعات، گستره خود را کاهش دهند؛ در غیر این صورت تخصیص آگهی دولتی برای آنها متوقف می شود.

روزنامه‌ها و هفته نامه‌های متقاضی دریافت آگهی دولتی نیز که نظم در انتشار آنها کمتر از ٥٠ درصد و یا کمتر از هشت صفحه چاپ می شوند، تا پایان شهریور مهلت دارند حد نصاب لازم را کسب کنند، در غیر این صورت تخصیص آگهی دولتی و یارانه حمایتی برای آنها متوقف خواهد شد.

در این نامه همچنین آمده است: از ابتدای شهریور ٩٨ ارسال هر یک از انواع آگهی های دولتی، شامل ارگانی، ثبتی و دادگستری به نشریاتی که نظم در انتشار کمتر از ٥٠ درصد دارند کاملا متوقف می شود و نشریاتی که متقاضی دریافت سهیمه از انواع آگهی های دولتی هستند، می بایست دارای نظم در انتشار بالای ۸۰ درصد باشند.

از مجموع ۲۱۹ رسانه دارای مجوز که دفتر مرکزی آنها در استان البرز واقع شده، ۱۴۵ رسانه شامل هفت روزنامه، ۳۲ هفته نامه، ۱۹ دوهفته نامه، ۴۵ ماهنامه، هشت دوماهنامه، ۲۹ فصلنامه و پنج دوفصلنامه به صورت چاپی منتشر می‌شوند.

این استان دارای ۶۰ پایگاه خبری الکترونیک - برخط است و ۲ هفته نامه، پنج ماهنامه، ۶ فصلنامه و یک دوفصلنامه الکترونیک - غیربرخط نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

۷۵۳۲/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.