به گزارش ایرنا، نظرآباد با داشتن بیش از ۱۰ هزار هکتار اراضی زراعی در تولید محصولاتی همچون گندم، جو آبی، ذرت علوفه ای، زعفران، یونجه و... در استان البرز پیشتاز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد در آیین تجلیل از خبرنگاران استان البرز که در مجموعه کشت و صنعت بستان این شهرستان برگزار شد، افزود: این شهرستان در سال زراعی گذشته با تولید ۱۳.۵ تن گندم در واحد سطح رکوردار تولید این محصول استراتژیک در کل کشور شد.

ایرج الماسی افزود: در سال زراعی جاری نیز با وجود سرمازدگی محصولات ، تولید گندم در واحد سطح را با استفاده از نوار تیپ به  ۱۱ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار رساندیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۸ درصد سطح زیر کشت گندم استان در نظرآباد است، اضافه کرد: همچنین ۶۴ درصد سطح زیر کشت جو آبی و ۶۰ درصد سطح زیر کشت ذرت علوفه ای استان  مربوط به نظرآباد است.

۸۵ درصد زعفران استان در نظرآباد تولید می شود

الماسی همچنین به تولید زعفران در  نظرآباد اشاره کرد و افزود: بیش از ۸۵ درصد زعفران استان  البرز در نظرآباد  تولید می شود.

 سطح زیر کشت زعفران در کل استان ۴۰ هکتار است که ۳۰ هکتار آن  در نظرآباد می باشد.

 در کنار تولید این محصولات ، نظرآباد سالانه با تولید ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم قارچ خوراکی رتبه اول استان را به خود اختصاص داده  و  ۷۰ درصد  گیاهان دارویی البرز  در این  شهرستان تولید می شود.

تولید بیش از ۳۰۰ میلیون اصله نشاء سبزی و صیفی در نظرآباد

 یکی دیگر از ظرفیت های  بالای این شهرستان ، تولید نشاء سبزی و صیفی است  که سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون اصله نشاء سبزی و صیفی در گلخانه های این شهرستان تولید می شود.

 این تولیدات با استفاده از ارقام پایه کوتاه و نوار تیپ انجام می شود.

 تولید توت فرنگی، گل های شاخه بریده و به خصوص گل ارکیده را یکی دیگر از موفقیت های این شهرستان در بخش کشاورزی است که  صادرات پنج گلدان گل ارکیده  با یک بشکه نفت برابری می کند.

 شهرستان نظرآباد در زمینه توسعه کشت گلخانه ای البرز نیز پیشگام بوده به طوریکه نخستین شهرک گلخانه ای استان در این شهرستان کلنگ زنی شده است.

 بر اساس  دستورالعمل بایستی تا پایان سال جاری ۳۰۰ هکتار به سطح گلخانه های این شهرستان افزوده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد گفت: با توجه به نیاز آبی بخش کشاورزی و کمبود آب، استفاده از روش های نوین آبیاری در دستور کار قرار دارد که بایستی تا پایان سال جاری یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان به روش های مختلف آبیاری کم فشار اختصاص یابد.

مجموعه تولیدی نظرآباد نمونه خوداتکایی 

شرکت کشت و صنعت بستان نظرآباد  به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت استان البرز با سطحی بالغ بر یک هزار هکتار نمونه خود اتکایی در این استان به شمار می رود.

این شرکت مجموعه فعالیت های کشاورزی همچون زراعت انواع محصولات اعم از ذرت علوفه ای، یونجه، کلزا، زعفران، قارچ، گندم، جو، زیره و... و همچنین فعالیت های دامپروری همچون پرورش گوسفند، گاو و آبزی پروری را در خود جای داده است .

 گاوداری شیری بستان در سه استان خراسان رضوی، البرز و قزوین  در مجموع ۲۲۰ تن شیر  تولید می کند.

محمد صفایی، مدیر شرکت کشت و صنعت بستان گفت: ما به دنبال آن هستیم تا زنجیره تولید را در این شرکت با راه اندازی کارخانه تولید محصولات لبنی کامل کنیم

به طوریکه ابتدای زنجیره از تولید خوراک دام که همان ذرت علوفه ای است آغاز و به تولید محصولات لبنی پایان می یابد.

وی  با بیان اینکه بستان نخستین شرکت خصوصی در کشور است که این زنجیره را به طور کامل راه اندازی می کند، گفت: آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه از یک ماه دیگر آغاز و تا ۲ سال آغاز به کار خواهد کرد.

همچنین این شرکت درصدد است تا نخستین گوسفندداری صنعتی کشور را با پرورش گوسفندی از نژاد رومانف روسی راه اندازی کند.

این شرکت از ۲ سال پیش اقدام به تلقیح مصنوعی این نژاد که علامت بارز آن دوقلو یا چندقلوزایی و گوشت با کیفیت بدون چربی و دنبه است، کرده است.

تا پایان سال جاری تعداد گوسفندهای نژاد رومانف در این شرکت به ۲ هزار و ۵۰۰ راس می رسد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، بستان در نظر دارد تا سال ۱۴۰۰ تعداد این گوسفندان  را به پنج هزار راس و تا سال ۱۴۰۵ به ۲۵ هزار راس برساند که در آن صورت نه تنها استان البرز را در تولید گوشت دام سبک خودکفا می کند بلکه دیگر استان های کشور را نیز می تواند پوشش دهد.

شرکت کشت و صنعت بستان نظرآباد بزرگترین شرکت کشت و صنعت استان البرز با سطحی بالغ بر هزار هکتار می باشد.

این شرکت مجموعه فعالیت های کشاورزی همچون زراعت انواع محصولات اعم از ذرت علوفه ای، یونجه، کلزا، زعفران، قارچ، گندم، جو، زیره و... و همچنین فعالیت های دامپروری همچون پرورش گوسفند، گاو و آبزی پروری را در خود جای داده و همچون یک پکیج کامل در بخش کشاورزی فعالیت می کند.

 گاوداری شیری بستان در سه استان خراسان رضوی، البرز و قزوین فعالیت می کند که روزانه در مجموع ۲۲۰ تن شیر را تولید می کند.

 تا پایان سال جاری گاوداری مشهد به البرز منتقل می شود و این در حالی است که در مجموع ۱۷ هزار راس گاو شیری در این مجموعه وجود دارد.

محمد صفایی، مدیر شرکت کشت و صنعت بستان گفت: ما به دنبال آن هستیم تا زنجیره تولید را در این شرکت با راه اندازی کارخانه تولید محصولات لبنی کامل کنیم به طوریکه ابتدای زنجیره از تولید خوراک دام که همان ذرت علوفه ای است آغاز و به تولید محصولات لبنی پایان می یابد.

صفایی با بیان اینکه بستان نخستین شرکت خصوصی در کشور است که این زنجیره را به طور کامل راه اندازی می کند، گفت: آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه از یک ماه دیگر آغاز و تا ۲ سال آغاز به کار خواهد کرد.

همچنین این شرکت درصدد است تا نخستین گوسفندداری صنعتی در کشور را با پرورش گوسفندی از نژاد رومانف روسی راه اندازی کند.

این شرکت از ۲ سال پیش اقدام به تلقیح مصنوعی این نژاد که علامت بارز آن دوقلو یا چندقلوزایی و گوشت با کیفیت بدون چربی و دنبه است، کرده است.

تا پایان سال جاری تعداد گوسفندهای نژاد رومانف در این شرکت به ۲ هزار و ۵۰۰ راس می رسد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، بستان در نظر دارد تا سال ۱۴۰۰ تعداد این گوسفندها را به پنج هزار راس و تا سال ۱۴۰۵ به ۲۵ هزار راس برساند که در آن صورت نه تنها استان البرز را در تولید گوشت دام سبک خودکفا می کند بلکه دیگر استان های کشور را نیز می تواند پوشش دهد.

یکی دیگر از پتانسیل های این شرکت پرورش ماهی قزل می باشد به طوریکه در سال گذشته حدود ۲۰ هزار قطعه ماهی پرورش داد که با توجه به تولید مناسب این ماهی، تعداد آن را در سال جاری به ۶۰ هزار قطعه افزایش داد.

ساخت نخستین و بزرگترین تصفیه خانه دامداری کشور از دیگر قابلیت های این شرکت می باشد.

استان البرز دارای ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.