این کرسی های آزاد اندیشی با موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی و با حضور مسئولان، اساتید دانشگاه، فعالان سیاسی ،کارشناسان و مربیان مدارس برگزار می شود که دانش آموزان در قالب این طرح روش‌های صحیح مطالبه گری را فرا می گیرند.

 دانش آموزان در طرح کرسی های آزاد اندیشی دغدغه های شخصی، اجتماعی و مدارس استان را بیان می کنند و جواب خود را بطور واضح دریافت می کنند.

 کرسی های آزاد اندیشی، فرهنگ مشارکت اجتماعی و مطالبه گری صحیح را در بین دانش آموزان ترویج می دهد و موجب می شود تا نسل آینده کشور مطالبات خود را به روش های صحیح بیان کند و بین اغتشاش و مطالبه گری تفاوت قائل شود.

برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، ارتباط بین دانش آموزان و مسئولان را برقرار می‌کند.

 ارتباط مستقیم مسئولان با دانش آموزان، منجر به شناخت نیازها و اتخاذ راهکارهای مناسب برای برطرف شدن این نیازها می شود.

طرح کرسی آزاد اندیشی در مدارس البرز با هدف بصیرت افزایی دانش آموزان در قالب تشکلات دانش آموزی در طول سال تحصیلی ۹۸-۹۷ اجرایی شد.

اجرای این طرح نقش مهمی در ایجاد فضای پرسشگری، نقادی،  منصفانه ، آگاهانه و مطالبه گری در بین دانش آموزان متناسب با گروه سنی آنان دارد.

دانش آموزان باید علاوه بر محفوظات علمی که برای رشد و توسعه علمی کشور ضروری است، هوش اجتماعی نیز باید داشته باشند  چرا که کرسی های آزاد اندیشی دانش آموزی هم در راستای افزیش بصیرت و روشنگری دانش آموزان عملیاتی شده است.

این گفت و گو های دانش آموزی با رویکرد افزایش آگاهی و اعتماد به نفس در بین دانش آموزان ، ارتقاء سطح قدرت تجزیه و تحلیل مسائل روزدر بین آنان و همچنین بیان دیدگاه و تحمل نظر دیگران و احترام گذاشتن به دیگران در دستور کاری حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش قرار گرفته است.

مهارت تاب آوری

مدیر کل آموزش و پرورش البرز روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در این زمینه اظهار داشت: کسب تجربه و تبادل اطلاعات در زمینه های فرهنگی ، مذهبی ، تربیتی  ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی  به ویژه در بین دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوره اول و دوم  از اهداف مهم این طرح در مدارس البرز است.

در این طرح دانش آموزان نظر و دیدگاه خود را در زمینه های مختلف در حضور مسئولان ، کارشناسان و مربیان مدارس مطرح می کنند تا از نظردیگر دانش آموزان شرکت کننده نیز د این نشست ها مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه  یکی از اهداف طرح کرسی آزاد اندیشی در مدارس روشنگری است ، خاطرنشان کرد: دانش آموزان با اهداف تخریبی، ضد دینی و انقلابی  دشمنان علیه ایرن اسلامی نیز آشنا می شوند.

 در این نشست ها دانش آموزان با مهارت تاب آوری در مقابل دیدگاه ها و نظرهای مخالف یکدیگر نیز به عنوان یک مهارت مهم در زندگی فردی و اجتماعی نیز آشنا می شوند.

قاسمی از دانش آموزان برای رسیدن به یک زندگی هدفمند و تعامل همه جانبه در مشارکت های جامعه با نگاهی آگاهانه و کارشناسی نیاز به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مدارس دارند.

 این طرح تخصصی در مدارس متوسطه البرز در قالب ۱۰۰ کرسی آزاد اندیشی اجرایی شد .

مدیر کل آموزش و پرورش البرز یادآور شد: : در این طرح از سوی کارشناسان نکات مهم آموزشی - تربیتی در زمینه های مختلف مهارت های زندگی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی  برای دانش آموزان عنوان شد.

 بصیرت افزایی و ارتقاء سطح آگاهی در دانش آموزان موجب می شود تا دانش آموزان در مقابله آسیب های اجتماعی و فرهنگی آگاهانه تصمیم بگیرند وعمل کنند.

قاسمی گفت: برای دانش افزایی باید فضای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مدارس متوسطه فراهم آید تا دانش آموزان در معرض اندیشه‌ها قرار گیرند.

او با بیان اینکه کرسی ها ی آزاد اندیشی باید در دوره کودکی  و نوجوانی در محیط خانه ایجاد شود، عنوان کرد: این اقدام موجب می شود تا فرزندان ایران ازانجماد فکری، تعصب ، استبدادپذیری، سلطه‌پذیری و سلطه‌گری نجات پیدا کنند و یاد بگیرند با هم گفت‌وگو و در حل مشکلات به هم کمک کنند، کار گروهی انجام دهند و انتقادپذیر باشند.

وی تاکید کرد: در کرسی های آزاداندیشی فقط دنبال راه‌اندازی کرسی نیستیم ، بلکه  یکی از کارهایمان آن است که دانش آموزان  در یک فضای سالم نگه داریم تا با هم گفت‌وگو کنند.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1223291
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.