جاده چالوس، یکی از زیباترین جاده‌های ایران و جهان است، خیلی از ما در طول عمر خود برای یک بار هم که شده عبور از این جاده را تجربه کرده و از دیدن مناظر بکر و طبیعی آن لذت برده‌ایم، آبشارها، صخره‌ها، پیچ و خم‌های دلهره‌آور و تپه‌های باستانی تنها بخشی از جاذبه‌هایی است که در مسیر عبور از این جاده زیبا چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه البرز، این زیبایی‌ها اما همه روی سکه نیست، این جاده به جز رویی که ما دوست داریم روی دیگری هم دارد که چندان مورد پسند نیست. درطول سال‌های اخیرعدم توجه و سهل انگاری برخی از مسافران و رستوران‌ها باعث شده که زباله‌های زیادی در مسیر این جاده انباشته شود. تجمع این زباله‌ها تنها به اطراف جاده و کنار رستوران‌ها محدود نشده و رودخانه کرج را هم قربانی کرده است. این انباشت زباله نه تنها چهره‌ی یکی از زیباترین جاده‌های جهان یا به عبارتی چهارمین جاده زیبای جهان را زشت کرده بلکه پیامدهای زیست محیطی را نیز به دنبال داشته است. پیامدهایی که به سادگی قابل جبران نیست.

در این میان مدیرکل محیط زیست البرز معتقد است مشکل چندانی در جمع آوری زباله‌های روستاهای جاده چالوس وجود ندارد و آنچه شرایط را سخت کرده زباله‌های خارج از روستاهاست.

فردین حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد: وضعیت انباشت زباله در حواشی جاده چالوس در مقایسه با سال‌های گذشته تغییر کرده و بهتر شده ولی هنوز هم رضایت بخش نیست.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر شاهد کاهش حجم زباله در اطراف مراکز گردشگری، رستوران‌ها و سفره خانه‌های جاده چالوس بوده‌ایم که   این امر نتیجه آموزش و فرهنگسازی در خصوص خطرات انباشت زباله بوده است.

وی توضیح داد:   با توجه به اینکه اغلب مراکز خدماتی و گردشگری مستقر در حاشیه جاده چالوس با شورای بخش قرار داد منعقد کرده‌اند، زباله‌هایش از طریق شرکتی جمع آوری می‌شود و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

این مسئول تصریح کرد: عمده مشکل ما در بحث زباله‌های چاده چالوس به مناطق و فضاهای خارج از روستا مربوط است و در حال حاضر در جمع آوری زباله‌های روستایی مشکل چندانی وجود ندارد.

حکیمی افزود: به دلیل اینکه در فضاهای خارج از روستا سطل‌های زباله به تعداد کافی وجود ندارد، گردشگران اغلب زباله‌های خود را رها می‌کنند که این امر باعث زشتی چهره جاده چالوس شده است.

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: البته هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر سطل‌های زباله در فضاهای خارج از روستا نصب شود هم اقدام لازم برای تخلیه به موقع آنها صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: در تمامی نقاط جاده چالوس در ایام تعطیل شاهد حضور گردشگران هستیم که این امر مدیریت پسماند در این منطقه را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه این مشکلات باعث نمی‌شود مسئولان به وظایف خود در این حوزه عمل نکنند، افزود: جمع آوری زباله‌های داخل روستا و حریم شهر به عهده شهرداری و خارج از حریم روستا با بخشداری است که باید با اجرای طرح‌های مستمر صورت بگیرد تا کمتر شاهد انباشت زباله در جاده چالوس باشیم.

حکیمی گفت: البته مردم هم باید با مسئولان همکاری لازم را داشته باشند و از ریختن زباله در فضاهایی که دسترسی عموم به آن مشکل است خودداری کنیم چون داشتن محیطی پاک و تمیز حق همه مردم است و نباید عده‌ای با خودخواهی این حق را تضییع کنند.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.