مدیرکل محیط زیست البرز گفت: آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب خام مغایر اصول بهداشتی و زیست محیطی است و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

فردین حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد: آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی با فاضلاب خام مغایر اصول بهداشتی است و تهدیدی برای سلامت مردم به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: بر اساس ضوابط، جهاد کشاورزی و دانشکاه علوم پزشکی باید به طور مستقیم بر وضعیت آبیاری مزارع با فاضلاب خام نظارت داشته باشند چون محصولاتی که با این فاضلاب پرورش داده می‌شوند، آلودگی هایی دارند که مصرف آنها سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

وی توضیح داد: در مرحله اول متولیان امر باید آموزش‌های لازم در خصوص عدم آبیاری مزارع با فاضلاب خام را به کشاورزان بدهند و بعد اگر به هشدارها توجه نشد، اقدامات قانونی لازم برای برخورد با متخلفان را صورت دهند.

وی گفت: در واقع باید کاری کرد که فاضلاب خام به اراضی کشاورزی هدایت نشود تا از ابتدا شرایط آبیاری محصولات کشاورزی با این این آب آلوده فراهم نشود.

این مسئول خاطر نشان کرد: چرا باید فاضلاب و روان آب‌های سطحی وارد انهار کشاورزی شود؟ کشاورزان از قدیم حق آبه داشتند و از کانال آب برای آبیاری محصولات خود استفاده می‌کردند و حالا از این کانال فاضلاب عبور می‌کند و گاه چاره‌ای جز آبیاری زمین با این فاضلاب ندارند.

مدیرکل محیط   زیست البرز گفت: برای حل این معضل باید ابتدا فکری به حال ساماندهی روان آبهای سطحی و عدم ایجاد سیستم فاضلاب شهری کنیم .

حکیمی ابراز کرد: علاوه براین، در شرایط کم آبی فعلی که کشاورزان برای آبیاری زمین‌های خود با مشکل مواجه هستند باید تدابیر ویژه‌ای اندیشید که کشاورزان ناچار نشوند به خاطر نبود آب محصولات را با فاضلاب آبیاری کنند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.