مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: با افزایش ظرفیت منابع آبی استان، زمینه مناسبی برای افزایش پرورش ماهی ایجاد شده است.

لاله ضیائیان در گفت و گو با  خبرنگار ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال، ظرفیت منابع آبی استان افزایش یافته که این امر زمینه مناسبی برای توسعه پرورش ماهی به وجود آورده است.

وی ادامه داد: نتایج شناسایی منابع آبی استان نشان می‌دهد، بخش عمده‌ای از آب‌های موجود در استان برای پرورش ماهی مناسب است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی افزود: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی افزایش بهره‌وری آب در این بخش است که پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی اقدامی برای تحقق این هدف است.

ضیائیان گفت: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی با افزایش تولید محصول بیشتر به ازای حجم آب مصرفی در کشاورزی تاثیر بسیار مثبتی در بهره‌وری فیزیکی اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: این کار باعث غنی شدن آب خروجی استخر شده و تاثیر مستقیمی در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی آبیاری شده با آب خروجی این استخرها دارد.

وی اظهار کرد: نتیجه این اقدام کاهش مصرف کود و تولید محصول ارگانیک در بخش کشاورزی بوده که از نظر زیست محیطی نتایج مثبتی به دنبال دارد.

وی افزود: پرورش ماهی با آب کشاورزی می‌تواند از جنبه‌های اقتصادی و افزایش درآمد خانوار روستای بسیار تاثیر گذار باشد و مهم‌تر از آن گوشت ماهی نیز به   عنوان غذای سلامتی در سبد غذایی خانوار روستایی و شهری قرار می‌گیرد.

این مسئول گفت: این امرمی‌تواند درحفظ و ارتقاء شرایط کسب و کار کشاورزان به ویژه زنان روستایی به عنوان قشر مولد کشور و ایجاد و تثبیت اشتغال بخش کشاورزی بسیار تاثیر گذار باشد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی البرز اظهار داشت: در حال حاضر دو هزار و 467 تن ماهی در استان تولید و 70   درصد فعالیت آبزی پروری استان در استخرهای دو منظوره کشاورزی انجام می‌شود .

وی توضیح داد: طبق بررسی انجام شده می‌توان با بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود استخرهای دو منظوره کشاورزی که وارد چرخه تولید ماهی نشده اند،   نسبت به افزایش تولید شیلات و بهره برداری بهینه از منابع آبی استان برنامه ریزی کرد.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.