به گزارش ایرنا، رحیم بنامولائی روز چهارشنبه در نشستی افزود: لازم است واردات مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید از محل ارز صادراتی تامین شود.
وی با ذکر این نکته که مواد اولیه موجود در بیشتر کارخانه ها تنها برای مدت 2 ماه نیاز آنها جوابگو است، گفت: اگر برای رفع این مشکل حاد چاره اندیشی نشود، به تدریج خطوط محصولاتی که با مواد اولیه وارداتی تولید می شود تعطیل خواهد شد.
بنا مولایی گفت: با اعلام دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص ارز نیما و نیز برگشت ارز صادرات به کشور، در واردات مواد اولیه دست انداز ایجاد شد، چرا که در این دستورالعمل برای واردات مواد اولیه برنامه منطقی پیش بینی نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی البرز به راهکار پیشنهادی اتاق بازرگانی ایران در 6 ماده به بانک مرکزی برای رفع مشکلات ارز واردات و صادرات اشاره کرد و گفت: متاسفانه این راهکار که درخواست به حق تولیدکنندگان است، مورد توجه بانک مرکزی قرار نگرفت.
وی تاکید کرد که باید اجازه داده شود کسانی که صادرات انجام می دهند با ارز صادراتی مواد اولیه وارد کنند.
بنامولایی افزود: البته در ظاهر بخشی از مشکل واردات مواد اولیه با ارز حاصل از صادرات برطرف شده است، با این حال بانک مرکزی همچنان ضرورت برگشت ارز حاصل از صادرات را مورد تاکید قرار داده و در بخشنامه ای عنوان شده است کسانی که ارز صادراتی خود را بر نگردانند از معافیت مالیاتی و معافیت ٩ درصد ارزش افزوده محروم خواهند شد.
وی در ادامه به چالش تامین سوخت کانتینر های یخچال دار حامل محصولات کشاورری‌ صادراتی استان اشاره کرد و گفت: سوخت با نرخ دولتی برای مخازن این یخچال ها درنظر گرفته نشده که این مشکل سبب کاهش کیفیت و گاهی فاسد شدن محصولات زراعی صادراتی می شود.
رئیس اتاق بازرگانی البرز بیان داشت: صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان البرز روزانه 50 کانتینر محصولات صیفی به کشورهای عربی و آسیای میانه صادر می کنند.
بنامولایی از برنامه ریزی برای تشکیل کمیته راهبردی در اتاق بازرگانی و ارایه نقشه راه‌ با هدف رفع مشکلات تولید خبر داد و اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی تشکیل این کمیته راهگشای رفع پاره ای از مشکلات خواهد بود.
وی اظهار امیدواری کرد: با همدلی و هم افزایی بین مسولان دولتی و بخش خصوصی تنگناها و موانع موجود در مسیر رونق تولید و کسب و کار برطرف شود.
7411/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.