به گزارش روز جمعه ایرنا، در روز چهارم فروردین ماه با ورود سامانه بارشی به استان البرز که اغلب استانهای کشور را درگیر کرد، عزیز اله شهبازی استاندار البرز پیرو تاکیدات معاون اول رییس جمهوری و وزیر کشور، در راس مدیریت فکری ستاد بحران، هشدارها و برنامه ریزی های لازم پیشگیرانه را به فرمانداری ها ، بخشداری ها و دهیاری های این استان اعلام کرد.
رییس جمهوری نیز در این ایام در گفت و گوی تلفنی با استاندار البرز ضمن تقدیر از تلاش مسوولان این استان بر ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه برای آرامش و آسایش مردم البرز تاکید کرد.
حضور مستمر استاندار و مسوولان ستاد مدیریت بحران در اغلب مناطق استان و در معرض آسیب و انجام تدابیر عملی، تخلیه کانون های سکونتی و صنفی حاشیه و حریم رودخانه ها و مسیلها و انجام امور اصلاحی مسیر رودخانه ها و مدیریت ورودی روان آبها و ورودی و خروجی ظرفیت سدها، البرز را از هرگونه آسیب این سامانه های پرفشار جوی مصوون نگه داشت.
نکته حایز اهمیت که با اطلاع رسانی بهنگام استاندار و مسوولان از طریق رسانه های رسمی صورت گرفت موجب گردید تا مسافران و مردم از ترددهای غیرضروری در محورهای استان البرز و اسکان در حاشیه رودخانه ها پرهیز کنند.
فراهم ساختن امکان اسکان اضطراری برای 315 هزار نفر پیش از بروز هرگونه بحران از نکات قابل توجه در مدیریت پیشگیرانه بحران در البرز بود.
تصمیم قابل توجه استاندار در مسدود کردن چند روزه جاده مهم و پرتردد کرج - چالوس برای پیشگیری از خطرات احتمالی رانش، سیلاب، بهمن و ریزش کوه از اقدامات مدیریت پیشگیرانه در استان البرز بود.
این مدیریت پیشگیرانه در شرایط احتمال بحران مجموعه مدیریت استان البرز موجب قدردانی ویژه نماینده ولی فقیه و نمایندگان مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی گردید.
*** بروز آبگرفتگی در معابر
با استقرار و آغاز فعالیت سامانه بارشی از ابتدای فروردین تاکنون حدود 90 میلی متر بارندگی در استان البرز ثبت شد که بر اثر آن آبگرفتگی های مختلفی در مرکز استان البرز (کرج) همچون روستای نجم آباد و برخی از نقاط شهری را در سایر شهرستان های این استان رخ داد.
با ادامه بارش ها علاوه بر آبگرفتگی ها در مناطق مختلف شهری و روستایی شاهد افزایش حجم آب رودخانه های جاده کرج - چالوس و شاهرود در شهرستان طالقان بودیم که بر اثر شدت این بارشها حوادث طبیعی از جمله رانش زمین در شمالی ترین شهرستان استان البرز (طالقان ) نیز بصورت پی در پی رخ داد.
*** خسارتهای سیلاب به استان البرز
بنا به اعلام معاون عمرانی استانداری البرز در مجموع خسارات ناشی از بارش های اخیر در استان هنوز جمعبندی نشده اما طبق اعلام مدیر جهاد کشاورزی کرج تنها 2 هکتار از اراضی محصول نخود فرنگی در این شهرستان بر اثر سیلاب از بین رفته است.
فرماندار شهرستان طالقان نیز اعلام کرد که خسارت های ناشی از وقوع 12 مورد رانش زمین به جاده های این شهرستان در دست بررسی است.
*** شایعات شکسته شدن سدهای امیرکبیر و طالقان در البرز
با شدت یافتن بارش ها و افزایش سطح آب رودخانه های کرج و طالقان شایعاتی درباره شکسته شدن سد های امیر کبیر و طالقان پراکنده شد که توسط استاندار در رسانه ها تکذیب و شفاف سازی لازم برای آرامش افکار عمومی صورت گرفت .
همچنین با رواج این شایعات استاندار البرز بصورت سرزده سدهای امیر کبیر و طالقان را مورد بازدید قرار داد و اعلام کرد که جای نگرانی برای مردم استان البرز نیست چرا که براساس بازدید های میدانی صورت گرفته و گزارش های آب منطقه ای سد کرج 90 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد و تمهیدات لازم برای مهار سیلاب ها اندیشیده شده است.
*** سیلابی شدن البرز و ادامه کمک های مردم به سایر استان ها
در کنار سیلابی شدن استان البرز همچنان کمک های مردم این استان به سایر مناطق سیل زده ارسال می شد و محموله های مختلف کمک های اصناف به مناطق سیل زده گلستان اعزام شده است.
بر اساس آمار منتشره در این بازه زمانی شرایط ناپایدار جوی تعطیلات نوروزی امسال میزان بارندگی در نقاط مختلف البرز 2 برابر شیراز بوده ولی خسارتی در بر نداشت.
البته بارش های شدید باران در روزهای اخیر در برخی از شهرستان ها از جمله ارتفاعات طالقان با تگرگ شدید و برف همراه بود بطوریکه این بارشها سبب رانش در برخی از راه های روستایی در این شهرستان نیز شد.

*** بحران بارش ها در البرز کشته و مجروح نداشت
طی چند روز بحران ناشی از ورود سامانه بارشی شدید به استان البرز خوشبختانه هیچ خسارت جانی به مردم این استان وارد نشد.
بیش از 100 محصول خبری و چند رسانه ای در زمینه اطلاع رسانی و هشدار بارشهای اخیر تهیه و منتشر گردید و در روز 13 فروردین ماه استاندار خروج البرز از شرایط اضطرار را با حداقل خسارت مالی و بدون خسارت جانی را اعلام کرد.
اما تلاش استان البرز برای ارسال کمک های امدادی با دیگر نقاط گرفتار در سیل کشور از جمله گلستان، خوزستان و لرستان ادامه دارد.
8029/7414/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.