به گزارش ایرنا، یونس جاوید نسب روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی ساخت و تحول هویت پیروز موفق در کودکان که در کانون امام علی (ع) برگزارشد، اظهارداشت: هویت به مجموعه نگرش ‌ها، ویژگی ‌ها و روحیات فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز می‌کند، گفته می‌شود.
وی بیان داشت : فرهنگ غنی، آیین ها و آداب رسوم کهن هر جامعه تشکیل دهنده هویت فردی و اجتماعی افراد آن جامعه است.
وی با اشاره به اینکه هویت تا حد زیادی تحت تاثیر مراودات بیرونی است و امری اکتسابی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: کودکان در دوره پیش دبستانی به تدریج وارد محیط اجتماعی می شوند تا زندگی اجتماعی و باهم بودن را تجربه کنند.
وی تصریح کرد: باید آموزش ها به گونه ای بوده که محیط اجتماعی و فرهنگی را به شکلی صحیح بشناسند و واکنش های مناسب و منطقی در قبال این مولفه ها داشته باشند.
وی با بیان اینکه یادگیری و آموزش هویت به کودکان درزمینه های مختلف اجتماعی، زبانی، قومی و دینی انجام می شود، یادآورشد: مربیان و دست اندرکاران دوره پیش دبستانی آموزش های لازم را درخصوص فرایند آموزش و یادگیری هویت ملی واجتماعی به کودکان پیش دبستانی بگذرانند و مراقبت نمایند که مفاهیم و موضوعات مربوط به هویت ملی و اجتماعی را کودکان به درستی یادبگیرند.
وی این آموزش ها را شامل برنامه هویت ملی و نحوه تربیت اجتماعی کودکان، تقویت هویت دینی و مذهبی و برنامه های تربیت دینی کودکان، هویت زبانی کودکان وآشنایی با نحوه آموزش زبان فارسی، شناخت هویت قومی و محلی و توجه به میراث فرهنگی ذکر کرد.
جاوید نسب عنوان کرد: به منظور توجه هرچه بیشتر کودکان به فرهنگ غنی ایران اسلامی، جشنواره‌های شاد و متنوع در چارچوب فعالیت‌های پیش‌دبستانی با تأکید بر بازی، شعر، قصه، کار دستی و نمایش خلاق با همراهی خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: مقوله فرهنگ، عامل سازنده هویت فردی و اجتماعی یک جامعه و یک ملت در سیر تکاملی و تاریخی محسوب می شود و ایران نیز با داشتن سابقه طولانی و هویت واقعی، لازم است به تمامی نسل ها معرفی شود.
وی تاکید کرد: این کارگاه با هدف آشنایی نوآموزان با فرهنگ غنی ایران اسلامی و حفظ این فرهنگ که شامل پرچم، رنگ های پرچم، زبان فارسی و زبان مادری و توجه به قومیت های مختلف ایران همچون لباس های محلی است تشکیل شده است.
وی دوره پیش دبستانی را بسترساز رشد همه جانبه و متوازن کودکان دانست و ادامه داد: باید تلاش کنیم در مدارس و مراکز پیش دبستانی هویت ایرانی و اسلامی را برای دانش آموزان نهادینه کنیم.
در این کارگاه آموزشی 900 مربی ومدیر موسس پیش دبستانی شرکت کردند.
بیش از 20 هزار پیش دبستانی در البرز تحت پوشش برنامه های آموزشی و مهارتی قراردارند.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.