به گزارش ایرنا، دکترحسین آذرنیوند عصر چهارشنبه در آئین بزرگداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: مظهر منابع طبیعی درخت و جنگل است و آب، خاک و پوشش گیاهی ارکان منابع طبیعی هستند.
وی اظهار داشت: اگر آب و خاک مناسب نباشد پوشش گیاهی وجود نخواهد داشت و اگر پوشش گیاهی نبود، خاک ها فرسایش پیدا کرده ، سیل های مخرب به راه می افتد و بنیان هستی به نابودی کشیده می شود.
آذرنیوند گفت: تمام اجزای طبیعت با همدیگر همراهی و همکاری می کنند و در هم تاثیرمی گذارند تا گیاه تولید، سپس به مصرف دام برسد ومنابع حیاتی انسان تامین شود.
وی افزود: پس غفلت نکنیم و بیندیشیم که چگونه این اجزا در کنار هم قرار می گیرند و گسستگی در یکی از اعضا تمام معادلات هستی را به هم می ریزد.
آذرنیوند اظهارداشت: آب، خاک، جنگل و طبیعت منابع تجدید شونده هستند که اگر اصولی برداشت شود دائمی است.
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: هم اکنون آگاهی عمومی نسبت به منابع طبیعی نسبت به 2 یا سه دهه قبل قابل مقایسه نیست.
وی گفت: امروزه همه از معضلات و مشکلات محیط زیست و آلودگی آن و تاثیر این معضلات در شئونات زندگی انسان ها آگاهی دارند.
آذرنیوند بیان داشت: در زمان حاضر منابع طبیعی و محیط زیست در کشور حال و روز خوبی ندارد و هرچه توجه عمومی و حساسیت عمومی بیشتر باشد این مراقبت ها از طرف دست اندرکاران بیشتر می شود.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری اهمیت زیادی برای این عرصه قائل هستند به طوریکه هرساله ضمن کاشت درخت در این روز به اهمیت مسایل طبیعی و محیط زیست و اهمیت حفاظت و حمایت از آن تاکید می کنند.
وی گفت: همچنین رهبری معظم انقلاب در ارتباط با بیابانزدایی توجه داده اند و پوشش گیاهی مناسب را توصیه کرده اند که مخرب نباشد.
آذرنیوند افزود: منابع طبیعی تامین کننده هوا و غذا برای تداوم حیات انسان و موجودات زنده است و خاک بستر رویش گیاهان است که هم منبع غذایی تمام موجودات زمین است و هم در تعادل عناصر و اجزای طبیعت برای سالم بودن نیاز دارد.
وی با بیان اینکه اکنون مساله روز تمام دنیا تغییر اقلیم است، تصریح کرد: کربن یک عنصر مهم است که پیکره بیشتر موجودات از این ماده عالی تشکیل شده است که اگر نبود کره زمین هم فاقد حیات و هوای مناسب بود.
وی ادامه داد: ولی وقتی این ماده از حدود خود می گذرد مشکلاتی ایجاد می کند که تحت گرمایش زمین عنوان می شود.
این استاد دانشگاه گفت: علت اصلی افزایش کربن فعالیت های صنعتی مخرب در کنار تخریب شدید منابع گیاهی است و بزرگترین عامل تعادل و جذب کربن گیاهان هستند.
وی افزود: وقتی تعادل گیاهان به هم می خورد و جذب کربن به هم می خورد نمی توانند آن را جذب کنند که موجب این معضل جهانی می شود.
وی تاکید کرد: بیابان زدایی سرلوحه کار دستگاه های اجرایی است که دلیل اصلی آن فعالیت اصلی انسان ها و تخریب پوشش گیاهی است.
در این همایش مقالات دانش آموزی و دانشجویی در خصوص اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست خوانده شد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.