به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در حاشیه آزاد سازی اراضی محوطه تاریخی موشه لان تپه اظهار داشت: افراد سودجو در سال های گذشته حدود یک هکتار از اراضی این محوطه باستانی را تصرف کرده بودند که هشت هزار متر مربع آن به این محوطه بازگشت.
حجت الاسلام فخرالدین صابری افزود: عملیات آزاد سازی این اراضی با حکم دادستان شهرستان ساوجبلاغ و با حضور مسئولان قضایی، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و فرمانداری ساوجبلاغ اجرا شد.
وی گفت: یکی از رسالت‌های مهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور حفاظت و حراست از مجموعه ابنیه ها و محوطه‌های تاریخی است و به همین دلیل برای آزاد سازی اراضی موشه لان تپه اقدام لازم صورت گرفت.
صابری بابیان اینکه این گونه محوطه‌ها متعلق به شخص، خانواده، قوم و جمعیت نیست، افزود: آثار تاریخی مربوط به کل ملت ایران و هویت فرهنگی کشور هستند و باید از آنها حفاظت کرد.
وی یادآور شد: در سال های گذشته عده ای سودجو اقدام به تصرف غیرقانونی حریم تپه ها و محوطه های تاریخی در البرز کردند و دراین محدوده ها ابتدا دیوار کشی و سپس ویلا و ابنیه ساختند.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: طبق قانون، سازمان میراث فرهنگی با متعرضان و متجاوزان به حریم ابنیه و محوطه‌های تاریخی برخورد خواهد کرد و کسانی که چنین تخلفاتی را مرتکب می شوند از یک سال تا سه سال محکوم به حبس خواهند شد.
صابری به مشخصات تپه تاریخی موشه لان تپه اشاره کرد و افزود: این تپه یکی از محوطه های ارزشمند تاریخی است که در کاوش های باستان شناسی، آثار ارزشمندی از دل آن بیرون آمده است.
وی ادامه داد: اکنون این آثار در موزه ملی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نگهداری می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در خصوص اظهارات برخی افراد سودجو مبنی بر دریافت مجوز از میراث فرهنگی برای ساخت و ساز در محوطه موشه لان تپه گفت: ما به هیچ کس مجوزی در این زمینه نداده ایم و دستگاه قضایی هم موضوع را به خوبی بررسی کرده است .
معاون دادستان شهرستان ساوجبلاغ نیز اظهار داشت: متاسفانه در این تپه تاریخی تعدادی حفاری غیرمجاز برای غارت آثار تاریخی انجام شده است.
رضا اصغری افزود: حدود یک هکتار از اراضی محوطه موشه لان تپه تصرف عدوانی شده که حسب حکم صادره امروز قلع و قمع شد.
وی با هشدار به زمین خواران گفت: قوه قضاییه با متصرفان اراضی ملی ، میراث فرهنگی و بیت المال برخورد قاطع قانونی خواهد کرد.
اضغری بیان داشت: این گونه تصرفات نه تنها مشمول جزای نقدی خواهد بود بلکه حبس هم به دنبال خواهد داشت.
«محوطه موشه لان تپه مربوط به دوره سفالینه‌ها و آثار معماری هزاره 5 قبل از میلاد است که در روستای اسماعیل‌آباد بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است.»
« این اثر در سال 1356 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.»
9933/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.