صدیقه دانیالی روز سه شنبه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه استان البرز که در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار شد، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:نمایشگاه هفته پژوهش مکانی برای ارایه توانمندی های علمی پژوهشی دانشجویان و اساتید و همچنین تبادل اطلاعات و نمایش داشته های علمی است.
وی گفت: طرح های ارایه شده توسط مرکز علمی کاربردی شهرداری کرج با هدایت و راهنمایی مدرسان دانشگاه انجام شده که شاخص ترین آن ها «خودروهای آتش نشانی نور رسان» هستند که برای اولین بار در ایران ساخته شده است.
دانیالی با بیان اینکه در زمان آتش سوزی دید آتش نشانان به دلیل دود کاهش می یابد، افزود: این خودروها می توانند به وسعت 500 متر، 80 درجه نوررسانی کنند.
وی همچنین به ساخت یک خودروی 2 منظوره آتش نشانی اشاره کرد اظهار داشت: خودروهای آتش نشان فقط قادر به آب پاشی یا کف پاشی هستند ولی این خودروی ساخته شده دانشجویی هر 2 حالت را می تواند انجام دهد.
معاون آموزش و پژوهش مرکزعلمی کاربردی شهرداری کرج ادامه داد: این مرکز در 9 گروه آموزشی در حوزه صنعت و خدمات فعالیت می کند که تا کنون پروژه های خوبی با محوریت دانشجوها را آماده کرده ایم تا وارد نمایش های علمی و بعد تجاری سازی شود.
وی یکی دیگر از این طرح های دانشجویی را ساخت کفپوش بتنی بسیار سبک از طریق بازیافت پسماند دانست و گفت: این طرح در استان ما که با معضل بزرگ زباله و پسماند مواجه هست بسیار کارامد بوده و نیاز به حمایت جدی برای تجاری سازی و جذب سرمایه گذار دارد.

***لزوم تبادل اطلاعات در نمایشگاه
دانیالی با تاکید بر اینکه نمایشگاه باید محلی برای تبادل اطلاعات بین دانشگاه ها و مراکز علمی مختلف باشد، افزود: در حالیکه این نمایشگاه فقط محلی برای نمایش دستاوردها شده و هیچ فضایی برای گفتمان بین ایده پردازان و بخش صنعت وجود ندارد.
وی ادامه داد: متاسفانه غرفه های هرکدام به صورت جزیره ای عمل می کنند و در نمایشگاه امکان ارتباط بین غرفه ها وجود ندارد بلکه باید از همین الان برای نمایشگاه سال آینده برنامه ریزی شود تا همگامی و همسویی خوبی بین دستگاه ها و به تبع غرفه ها ایجاد شود.
وی گفت: تا زمانیکه فضای گفتمان مابین فضاهای علمی به وجود نیاید و همچنان فردی گرایی باشد وهمچنان هر کس ساز خود را بزند، تجمیع علم نخواهیمداشت و فقط این نمایشگاه ها تبدیل به مکانی برای شوی دستاوردهای علمی می شود و باید هرکسی بعد از نمایشگاه به کار خود ادامه بدهد.
دانیالی با بیان اینکه انباشت علم داریم ولی تجمیع دستاورد برای برون دادعلمی و تجاری نداریم؛ افزود: دانشگاه ها و واحدهای صنعتی در کنار بخش دانش بنیان و پارک علم و فناوری قرار گیرند تا همراه با رشد علمی، تجاری سازی هم داشته باشیم.
وی تاکید کرد که اقتصاد مقاومتی غول نیست بلکه همین کاری است که مخترعین جوانمان انجام می دهند و خلاء اصلی نبود گفتمان و سرمایه گذار است.
پنجمین نمایشگاه استانی هفته پژوهش و فناوری البرز از 24 تا 28 آذرماه در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی واقع در منطقه حصارک از ساعت 9 صبح تا 16 آماده بازدید علاقه مندان است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.