الهام عبدالله زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پساب تولیدی یک شرکت داروسازی در استان البرز موجب شد تا کار تحقیقی بر روی پروژه ساخت سیستم راکتور هیبریدی تصفیه پساب صنعتی در قالب پروژه کارشناسی ارشد و دکتری و با همکاری دانشگاه تهران و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج اجرایی شود.
وی افزود: در این پروژه تحقیقاتی بستر بی هوازی لجن با جریان رو به بالا و بیو راکتورغشایی به صورت ترکیبی در تصفیه پساب بکار گرفته شد.
عبدالله زاده گفت: در ایران و جهان برای اولین بار است که از سیستم ترکیبی برای تصفیه پساب اسانس نعنا استفاده می شود.
وی بیان کرد: در قالب پروژه دانشجویی و دکتری این سیستم انتخاب و طراحی و ساخته شد که حدود 7 ماه زمان برای انجام آن صرف شد.
این محقق گفت: نتایج این پروژه نشان داد که سیستم ترکیبی 2 راکتور که روش بایولوژیکی بی هوازی و هوازی است قادر به حذف آلاینده های پساب COD از حدود 20 هزار به زیر 200 میلی گرم بر لیتر است.
وی افزود: همچنین در کنار حذف این آلاینده مقداری بیوگاز هم تولید می شود که می تواند به عنوان انرژی در کارخانه برای روشنایی استفاده شود.
عبدالله زاده بیان کرد که از این پساب برای مصارف کشاورزی و شست و شوی اطراف کارخانه می توان استفاده کرد ضمن آنکه بیوگاز تولیدی این روش برای روشنایی کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی هزینه ساخت این سیستم را یکصد میلیون تومان عنوان کرد و افزود: صنایع غذایی کشور با مصرف بیش از 24 درصد کل آب صنعتی در جایگاه نخست گروه های صنعتی قرار دارند که استفاده از روش جدید
می تواند به کاهش مشکل کم آبی کمک شایانی کند.
پژوهشگاه مواد و انرژی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در مشکین دشت شهرستان فردیس استان البرز مستقر است.
محققان این پژوهشگاه تاکنون دستاوردهای مناسبی در زمینه تحقیقات و اختراعات داشته اند که آب شیرین کن صنعتی و آبگرمکن خورشیدی از جمله دستاوردهای این مجموعه است.
7413/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.