به گزارش ایرنا، آنطور که شواهد نشان می دهد حرفه بهورزی از مصادیق ایثار و از خودگذشتگی است، انسان های فداکاری که در روستاها و مناطق محروم در کنار مردم هستند تا سلامت آنان به مخاطره نیفتد.
بهورزان را سربازان گمنام عرصه سلامت می شناسند، افرادی که بدون کمترین چشمداشت در محروم ترین نقاط به مردم خدمات بهداشتی درمانی ارائه می دهند.
طی چهار سال اخیر با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش خانه‌های بهداشت، خدمات این قشر دلسوز هم گسترش یافته و این سربازان گمنام، زحمتی مضاعف را به جان خریدند و همواره در مورد خواسته های به حقشان سکوت اختیار کردند.
فعالیت های ارزنده سربازان خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستائیان کشور موجب شد تا
در دوازدهم شهریورماه این قشر مورد تجلیل قرار گیرند.
درخشش چشمگیر نظام سلامت کشور مرهون تلاش های خستگی ناپذیر انسان هایی است که عاشقانه و مخلصانه برای ارائه خدمات پیشگیرانه در دورافتاده ترین مناطق جغرافیایی کشور تلاش می کنند.
خدمات ارزنده بهورزان در حوزه سلامت نه تنها خطیر و گسترده است بلکه در جهت ارتقاء سلامت مردم نقش موثر و ماندگاری دارد.
امروز، روزی برای پاسداشت مقام و منزلت کسانی است که در زمره سربازان خط مقدم نظام سلامت قرار دارند تا به واسطه آنها حداقل امکانات بهداشتی در اختیار مردم روستاها و مناطق محروم کشور قرار گیرد.
شاید در نگاه نخست، اهمیت کار بهورزان چندان جلوه گر نباشد ولی باید این واقعیت را پذیرفت که اگر بهورزان نبودند شاید سلامتی بسیاری از جمعیت ساکن روستاها و مناطق محروم کشور به مخاطره می افتاد.

بهورزان برای انتقال آموزه های سلامتی در کلاس های مختلف آموزشی شرکت می کنند و اغلب آنان نیز از ساکنان بومی همان منطقه هستند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نظرآباد می گوید : بهورز همه فعالیت های مربوط به مراقبت های اولیه شامل واکسیناسیون، بهداشت محیط و کنترل تولد و مرگ را در روستا برعهده دارد.
علی رنجبر اظهارداشت: بهورزان هنگام کار آنچنان مشغول کار می شوند که متوجه گذر زمان نمی شوند و حتی در بسیاری از اوقات ناچارند مسافت های طولانی را برای ارائه خدمات بهداشتی به روستائیان به صورت پیاده طی کنند.
وی بیان داشت: بهورزان وظایف مختلفی چون پایش رشد کودک، بهداشت دوران پیش و حین زایمان، بهداشت تنظیم خانواده، بهداشت دهان و دندان، آموزش تغذیه سالم به مردم روستا، مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، واکسیناسیون، پیشگیری و کنترل بیماری های شایع و بیماریابی رادر جامعه برعهده دارند.
وی جلب مشارکت و همکاری مردم برای پیشرفت برنامه های بهداشتی، بهداشت محیط روستا و مدارس و کمک های اولیه را از دیگر وظایف بهورزان در عرصه سلامت عنوان کرد.
وی ادامه داد: بهورزان، پایه و اساس خدمات بهداشتی در روستاها را تشکیل می دهند و از سرمایه های ارزشمند کشور محسوب می شوند.
رنجبر تصریح کرد: متاسفانه هنوز نقش بهورزان در جامعه شناخته شده نیست و اغلب افراد آنان را با بهیاران اشتباه می گیرند درحالی که بهیاران فقط مسئولیت تزریقات و پانسمان را برعهده دارند اما بهورزان در مناطق محروم، خدمات بیشتر و وظایف سنگین تری را متحمل می شوند.
وی اضافه کرد: در کشور حدود 18 هزار خانه بهداشت داریم که بیش از 30 هزار بهورز در آن ها به مردم خدمات سلامت ارائه می دهند و در ارتقای نظام سلامت در جامعه ایفای نقش می کنند.
وی تاکید کرد: جایگاه شبکه بهداشت کشورو ارتقاء سطح سلامت ، مرهون زحمات طاقت فرسای بهورزان در کنترل بیماری های واگیر در جامعه است زیرا این نیروها قلب بهداشت را تشکیل می دهند.
*** بهورزان نیروهای عاشق عرصه سلامت
حمید برودتی رئیس مرکز بهداشت کرج نیز در این زمینه گفت: بهورزان در پایین‌ترین رده شغلی وزارت بهداشت قرار دارند و دردورافتاده‌ترین مناطق کشو ،عاشقانه به رسالتی که بر دوش دارند برای رفع محرومیت و بهبود وضعیت مردم روستاها انجام وطیفه می کنند در حالی که آنها از برخی امتیازها محروم‌اند.
وی اظهارداشت: این قشر نیاز به توجه و ارتقای جایگاه شغلی با هدف بهبود کیفیت خدمت و ایجاد انگیزه دارند.
وی خاطرنشان شد: طبق آمارهای رسمی بهورزان در ارتباطی صمیمی با مادران و تلاشی گسترده، توانسته اند میزان مرگ و میر مادران را به علت عوارض حاملگی و زایمان در مناطق روستایی و محروم کاهش دهند و همچنین در ارتقاء بهداشت جامعه نقش موثری داشته باشند.
وی ریشه کن شدن بسیاری از بیمارها از جمله بیماری فلج اطفال در کشور و بیماری یابی سریع در جامعه را از نتایج تلاش های بهورزان دانست، و اضافه کرد: ساکنان روستاها بارها فعالیت و خدمات بهورزان را از نزدیک دیده و لمس کرده اند.
وی یادآورشد: امروزه واژه بهورز برای جامعه شهری نام آشنا نیست زیرا عمده خدمات و سال های عمر بهورزان صرف خدمات رسانی به روستاها می شود و تاثیر حضور بهورزان را باید از نگاه و زبان روستائیان دید و شنید.
وی ادامه داد: به سبب فعالیت این قشر در روستاها، باید توجه ویژه ای به این شغل شود تا کار و نام بهورزان که برای محرومیت‌زدایی و سلامت مردم نقاط روستایی در محرومیت باقی نماند.
*** جانفشانی بهورزان قابل ستایش است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ضمن تبریک روز دوازدهم شهریور به همه بهورزان گفت: بهورزان تلاشگران عرصه نظام سلامت در جامعه هستند که جانفشانی آنان در ارائه خدمات به هموطنان قابل ستایش است.
دکتر حمید درفشی بیان داشت : تلاش بهورزان برای رفع مشکلات و نیازهای روستائیان مفید و ستودنی است .
وی خاطرنشان شد: لبخند روستائیان بهترین پاداش برای بهورزان عزیز است زیرا این قشر زحمتکش صدای درد مردم را از نزدیک می شنوند.
درفشی یادآورشد: بهورزان خدمت کردن به مردم را دوست دارند و رفتار مهربانانه آنها با روستائیان نشان از عشق درونی و شغلی این قشر خدوم در عرصه نظام سلامت جامعه دارد.
وی بیان داشت: بهورزی یک شغل عجین شده با عشق است که حق و حقوق بهورز با توجه به فعالیتی که انجام می دهد بسیارکم است.
درفشی اضافه کرد: قرار گرفتن این شغل در ردیف مشاغل سخت و زیان آور از جمله خواسته های بهورزان است که در خانه ملت ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به آن نگاه ویژه ای داشته باشند.
*** بهورزان خدمات خالصانه ارائه می دهند
نماینده مردم کرج ، اشتهارد ، فردیس و آسار در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت : بهورزان در صف اول نظام سلامت کشورقرار دارند که نقشی محوری و اساسی بر عهده دارند.
محمد جواد کولیوند بیان داشت: نام بهورز همواره یادآور تندرستی دادن، زندگی بخشیدن، خدمت خالصانه ارتقای سلامت و افتخار نظام سلامت ایران در سطح ملی و بین‌المللی است.
وی یادآورشد: با توجه به بحث سختی کار، بدی آب و هوا و شرایط ویژه شغل بهورزی، اقدام به قرار گرفتن این شغل در ردیف مشاغل سخت و زیان آور درخواست همه سازمان ها و مجموعه ها است.
وی خاطرنشان شد: در این خصوص مذاکراتی بین دولت و مجلس انجام شد و مقرر شد تا به دلیل چندمحوری نشدن موضوع، این امر توسط 2 وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد مطالعه قرار گیرد و این مطالعه و بررسی به صورت لایحه به مجلس داده شود.
وی اظهارداشت : مجلس و نمایندگان منتظر نتیجه بررسی این 2 وزارتخانه هستند که پس از رسیدن لایحه، این موضوع در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.