به گزارش ایرنا، هجدهمین روز ماه ذی‌الحجه در تقویم قمری به نام عید سعید غدیر نامگذاری شده است، واقعه ای عظیم که خداوند و رسولش بر فضیلت علی (ع) صحه گذاشتند و کشتی نجات بشریت را در ولایت و امامت معنا کردند.
در این روز خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) ماموریت یافت تا مقصد نهایی دین و سکاندار امت اسلام را مشخص کند، سکانداری که دیانتش اعلی ، سخاوتش بی بدیل و گفتارش سراسر نور و معرفت بود.
غدیر واقعه ای در دل تاریخ که آینده ها را ترسیم کرد و هدایت بشریت را به علی (ع ) و فرزندانش سپرد تا راه رستگاری گم نشود و چراغ هدایت برای همیشه روشن بماند.
پیام غدیر فراسوی زمین بود و ناگفته هایش بی نهایت است چرا که سر غیب را خدا داند و درک آن از توان بشر خارج است.
غدیر سند حقانیت علی (ع) است ، غدیر سند ارجحیت ولایت و امامت پس از رسول الله (ص) است ، غدیر سند سرنوشت دین و بشریت است.
غدیر سرچشمه نور معرفت برای رسیدن به کمال واقعی است و غدیر فرمان خداوند برای بشریت است ، پیام غدیر موضوعی فامیلی و وابستگی نیست بلکه شناسه اش ظرفیت های والای درونی و ایمان راسخ به کل هستی است که علی (ع) را دارای چنین صفاتی می داند.
علی (ع) را گویم ، کسی که رسول الله (ص ) ، شخصیتش را بسیار والا می دانند و عدالتش بر ترازوی حق نشست و هیچ کسی را بر دیگری ترجیح نداد، شیرمرد جبهه اسلام که خشمش برای خدا و احسانش بی بدیل بود.
در تاریخ آمده است که نخستین جشن بزرگ غدیر، جشنی بود که اصحاب غدیر در حضور پیامبر(ص) برگزار کردند و شاعران متعهدی همچون «کمیت اسدی» و «ابوتمام طائی» اشعاری سروده و انشاء کردند.
پس از آنان همه ائمه اطهار (ع) به پاسداشت غدیر پرداختند و در خطابه ها و سخنان خویش از غدیر یاد کردند.
باید گفت که جشن غدیر به طور رسمی و علنی پس از قرن ها ممنوعیت در سال 352هـ.ق در بغداد به توسط «معزالدوله دیلمی» باشکوه بسیار انجام شد و به فرمان وی شهر را آذین بستند و به شیوه اعیاد دیگر، بازارها را در شب بازگذاشتند.
غدیر خط بطلانی بر تفکر جدایی دین از سیاست است چرا که در طول تاریخ همیشه زورمداران به دنبال جدایی دین از سیاست بودند و دین را فقط در معابد و مساجد می دیدند و سیاست را مخصوص خود می دانستند.
غدیر به این طرز تفکر باطل و منحط پایان داد. پیامبر خدا(ص) به دستور حضرت حق مأمور شد با انتخاب حضرت علی(ع) و معرفی آن به مردم خط بطلانی بر تفکر پوسیده و منحط جدایی دین از سیاست بکشد، غدیر نشان داد دین و سیاست از حکومت جدا نیستند و فلسفه وجودی دین برای ایجاد حکومت و اجرای سیاست الهی است.
غدیر تنها یک روز نیست، غدیر کلید خوردن تاریخ است، واقعه ای که واضح تر و پرمنظورتر از تعیین یک رهبر دینی صرف یا یک رهبر سیاسی صرف بود. هدف تعیین چراغی بوده که با تمسک به آن تظلم خاموش شود، در خط غدیر هیچ تشویشی نیست، شکی نیست، تسلیمی نیست، تساهل و تسامحی نیست در این خط طاغوت معنایی ندارد.
حکومت غدیر زیر چتر معنویت است که می توان در آسمان پیشرفت علمی و تکنولوژیک بال زد، در حکومت غدیر چشمه های استعداد علمی با افراد آن متولد می شود و حکومت موظف و مکلف پرورش این استعدادهای مسلمان است؛ پس برنامه ریزی در جهت تولید علم و حمایت از نخبگان علمی و فرهنگی وظیفه حاکم الهی غدیر است.
امروز جهان و ایران در عید غدیر خم خوشحال و شادمان است، گوشه گوشه ایران اسلامی و البرز غرق در نور و شادی است و جشن های ولایت برپا شده است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز با تبریک عید سعید غدیر، گفت: تبیین واقعه غدیر خم که نماد بارز مبارزه با ظلم، خودخواهی، حمایت از مظلوم، صلابت و قدرت اسلام است یکی از وظایف مهم سازمان تبلیغات اسلامی است.
حجت‌الاسلام سید عباس مسعودی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری باید تلاش کنیم تا واقعه غدیر خم را به معنای واقعی به جوانان جامعه بشناسانیم و این امر با برنامه ریزی و اجرای فعالیت های فرهنگی اثرگذار محقق می‌شود.
وی اضافه کرد: به مناسبت این عید بزرگ شیعیان 800 برنامه فرهنگی دینی به مناسبت دهه ولایت و امامت در استان البرز به اجرا درآمده است.
وی اعزام مبلغ و مبلغه به مساجد و حسینیه‌های استان البرز را از جمله برنامه های عید سعید غدیر در استان البرز برشمرد.
وی گفت: مراسم و برنامه های دهه ولایت و امامت در 100 موسسه، 50 کانون فرهنگی دینی، 1800 هیات مذهبی و 800 مسجد این استان با همکاری هیات امنا مساجد و حسینیه‌ها، روحانیون مستقر و مبلغین اعزامی برگزار شده است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی البرز، برگزاری مراسم سخنرانی به منظور تبیین واقعه غدیر خم، کرسی تلاوت قرآن کریم، حلقه صالحین، قرائت خطبه های نهج البلاغه، مولود خوانی، اهدا جوایز به جوانان فعال و بانشاط مساجد استان، مراسم جشن، دیدار روحانیون مستقر باه خانواده‌های شهداء و مدافعین حرم، جشن امامت و ولایت را از اهم برنامه‌های این دهه برشمرد.
2098/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.