قائم مقام وزارت کار ، رفاه و تامین اجتماعی گفت: انقلابی را که امام رهبری می کردند؛ از منظر ایشان، انقلابی عدالت محور بود که در آن مستضعف وجود ندارد؛ بر طبق این بینش، باید در مبحث تامین اجتماعی دیدگاه های جدیدی مطابق با مقتضیات زمان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، دکتر فیروز آبادی با ذکر اینکه در انقلاب اسلامی ، انسان در کانون توجه قرار گرفت، افزود: البته نگاه انقلاب اسلامی با نگاه مدرنیته متفاوت بود؛ اگر به سخنرانی های امام پس از انقلاب دقت کنید، متوجه می شوید ایشان مهمترین هدف بعثت انبیا را انسان سازی می دانستند و مراد ایشان از انسان، فراتر از تلقی پوزیتیویستی است.

فیروزآبادی گفت: ما در دورانی به سر می بریم که مدرنیته، پارادایم مسلط فکری مردم جهان است و ناگزیر همه چیز در دایره شمول آن گنجانده می شود. از ارکان این پارادایم، انسانِ پوزیتیویست(اثبات گرا) است که از مظاهر آن شهرنشینی و تکنولوژی است. مباحث عدالت اجتماعی و تامین اجتماعی در جامعه مدرن نیز در این راستا قرار می گیرد.

او که در همایش کار و محرومیت در گفتمان امام سخن می گفت، تاکید کرد: گفتمان حضرت امام با شکل گیری انقلاب اسلامی مولد گفتمان های جدید شد. به خاطر ویژگی های گفتمان امام و مصادف شدن با دوران پست مدرن ، کسانی مثل میشل فوکو به انقلاب ما علاقه مند شدند و فکر می کردند ساختارشکنی های گفتمان حضرت امام در چارچوب مدرنیته و به عنوان مکمل آن می گنجد که البته چندی نگذشت که نا امید شدند.

دکتر فیروز آبادی با بیان اینکه نوع نگاه عرفانی و فقهی امام، عام گرا و پایبند به شریعت اسلام بود، افزود: امام به انسان کامل اعتقاد داشت که در دیدگاه ایشان مترادف با معصومین است و قائل به این اصل بودند که انسان مقام خلیفه الهی در زمین دارد و فراتر از احساسات انسان دوستانه، به عنوان یک ماموریت الهی کرامت انسان را یک الزام می دیدند.

قائم مقام وزیر کار در پایان تاکید کرد: مفهوم رفاه در دولت اسلامی با مکاتب سوسیالیستی و لیبرالی متفاوت است و به علت جدید بودن این نظریه هنوز به حد کفایت، تبیین علمی انجام نپذیرفته است. در فقه سنتی، در حوزه اخلاق و عرفان کارهای فراوانی انجام شده است اما در بحث رفاه جای کار زیاد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.