پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش جماران درباره تاثیرات دیدار احتمالی اوباما و روحانی بر اقتصاد ایران

سود قطعی اقتصادی نتیجه یک دیدار سیاسی احتمالی

سهراب علی‌اکبری - جماران: در روزهای گذشته اخبار داغ دیدار احتمالی رییس جمهوری ایران و آمریکا بر سر زبان‌ها افتاده است. این دیدار اگر صورت بگیرد اولین دیدار رسمی روسای جمهور دو کشور در سه دهه گذشته است. زمزمه‌های این دیدار روی بازارهای مختلف داخلی تاثیر فراوانی گذاشته است. شاید دلیل این امر سخنان امیدبخش رییس دولت یازدهم و دیپلماسی ظریف ظریف باشد. گزارش حاضر به بررسی تاثیر این رویداد سیاسی بر حوزه اقتصاد می‌پردازد.

کاهش قیمت‌ها ناپایدار است

موسی غنی‌نژاد کارشناس مسایل اقتصادی در خصوص سفر روحانی و تاثیرات آن به «جماران» گفت: سفر آقای روحانی توام با یک دستاورد تازه‌ای به نام تعامل با دنیای خارج است. همین امر روی اقتصاد ایران هم تاثیر گذار خواهد بود. اگر این تعامل صورت گیرد، یک تعامل سیاسی محسوب می‌شود اما اولین تاثیر خود را در اقتصاد می‌گذارد. غنی‌نژاد ادامه داد: برقراری روابط میان کشورها باعث می‌شود قفل تحریم‌ها علیه ایران باز شود. در روزهای پیشین شاهد کاهش قیمت بودیم که این نزولی بودن قیمت از نظر اقتصادی ناپایدار و غیر معقول است. تاثیر روانی عمومی مردم باعث پایین آمدن قیمت‌ها شده است. غنی‌نژاد گفت: در صورت برقراری این تفاهم تحریم‌ها کاهش می‌یابد و نظام بانکی ایران که بیش از همه در تحریم‌ها آسیب دیده است مجددا می‌تواند خودی نشان دهد. بهبود مسایل اقتصادی داخلی با گفتار حل نمی‌شود بلکه باید عملی انجام گیرد تا شاهد اقتصاد پایدار و ثابت باشیم.

سفری امید بخش

حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است. این اجلاس شصت و هشتمین اجلاسی است که در شرف تشکیل قرار دارد. روحانی دیپلماسی دولت خود را ارتباط و صلح میان کشورها دانسته و گفت: دولت چند برنامه را در مدت کوتاه باید انجام دهد که از مهمترین ‌آن‌ها حضور در جمع اندیشمندان آمریکایی، مدیران ارشد رسانه‌ها، رهبران مسلمان، و دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا است. رییس جمهور گفت: دلگرمی اصلی ما در این سفر، پشتیبانی ملت ایران از دولت تدبیر و امید، حمایت‌های مقام معظم رهبری و دعای خیر همه مسلمانان است و امیدواریم بتوانیم در جهت تبیین اهداف نظام و احقاق حقوق ملت ایران گام‌های خوبی برداریم.

بازگشت لبخند به بازار بعد از مدت‌ها

شاید این موضوع از دلایل اصلی کاهش قیمت دلار است که بسیار روی بازارهای داخلی تاثیر گذاشته و قیمت بسیاری از محصولات را کاهش داده است. البته این کاهش قیمت به دلیل روند نزولی بودن آن با کمبود مشتری رو به رو شده است و اکثر افراد هر روز به بازارها مداجعه می‌کنند و محصول مورد نظر خود را قیمت می‌گیرند. با این حال لبخند روی صورت فروشندگان و خریداران دیده می‌شود. عرضه‌کنندگان لوازم خانگی درباره کاهش قیمت محصولات خانگی بر این عقیده هستند که مذاکرات صورت گرفته میان ایران و آمریکا بسیار روی بازار موثر بوده به طوری که در برخی از کالاها تا 30 درصد کاهش قیمت را شاهد بودیم. این روند نزولی بودن از کاهش قیمت دلار نشآت می‌گیرد. به این دلیل که بیشتر این محصولات وارداتی هستند و رابطه مستقیم با قیمت دلار دارند.

امید بازاریان برای تثبیت قیمت

برخی از فعالان بازار امیدوارند که قیمت‌ها با همین روند کاهش یابد و در شرایط ثبات قرار گیرد. به این دلیل که نوسان قیمت و بالا و پایین رفتن قیمت دلار برگشت به زمان قبل (دو سال گذشته) است. در این صورت باز هم شاهد این موضوع خواهیم بود که افراد بسیاری از بازارها به دلیل ورشکستگی خداحافظی کنند.

اعتماد دوباره مردم

آمار نشان می‌دهد در سال گذشته به دلیل تورم زیاد و کاهش قدرت خرید مردم کمترین میزان خرید و فروش را در بازار شاهد بودیم. بازار مدتی به یک گذرگاه عمومی تبدیل شده بودند معاملات به ندرت انجام می‌شد، اما در حال حاضر شاهد رونق بازارهای مختلف هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.