بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی مقابل ساختمان های این سازمان در شهرهای مختلف تجمع کردند و خواستار اجرای صحیح ماده 96 قانون شدند.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: حدود هشت سال است که بازنشستگان و مستمری بگیران خواستار رسیدگی به وضع معیشتی خود هستند و سعی کرده اند از راه های مختلف مطالباتشان را به گوش مسئولین برسانند.

 فروردین امسال «همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری» با دستور رئیس جمهوری در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس پیشنهاد واگذاری 32 هزار میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی به وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد، هجدهم تیر ماه در هیأت وزیران تصویب شد و بنا به گفته وزیر تعاون از مهر ماه اجرایی می شود.

بر این اساس، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی بین 500 تا 800 هزار تومان افزایش پیدا می کند و بازنشستگان با 30 سال خدمت 2 میلیون و 800 هزار تومان و با 35 سال خدمت، سه میلیون تومان مستمری ماهیانه دریافت خواهند کرد.

اما ظاهرا این موضوع نتوانسته رضایت بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی را  جلب کند تا آنها دست از ادامه اعتراضات و مطالبه گری خود بردارند. این گروه از بازنشستگان و مستمری بگیران در مصوبه فوق نیز رگه هایی از تبعیض را می بینند و به جای همسان سازی آن را «همسان بازی» می دانند؛ چرا که اولا در افزایش حقوقی که مرداد ماه اعمال شده، حقوق و مستمری آنها به میزان اعلام شده افزوده نشده، ثانیا نه تنها حقوق آنها همسان سازی نشده، بلکه در همین افزایش حقوق نیز تبعیض و نابرابری به چشم می خورد.

بر این مبنا، در روزهای گذشته بازنشستگان برخی از شهرهای کشور از جمله ارومیه، بجنورد، تبریز، تهران، رشت، کرج، مشهد و نیشابور مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرها تجمع کردند تا صدای خود را به گوش مسئولین برسانند. آنها تأکید داشتند که مطالباتشان چیزی نیست که قابل حصول نباشد.

برخی اوقات با در دست گرفتن بلاکارد و بنر و گاهی نیز با پهن کردن سفره های خالی می خواستند خالی بودن سفره هایشان را به مسئولینی نشان دهند که شاید به دلیل رنگین بودن سفره خودشان، توجهی به این سفره های خالی ندارند.

اما این بازنشستگان تجمع کننده مقابل سازمان تأمین اجتماعی شهرهای مختلف، مطالبات خود را روی بنرها و بلاکاردهایی که در دست داشتند اعلام می کردند. بیشترین چیزی که در این میان به چشم می خورد، اجرای صحیح ماده 96 و افزایش پایه حقوق همه سطوح مطابق تورم بود. به اعتقاد آنها حق اولاد، حق مسکن و آیتم های دیگر حقوق نیز باید مطابق تورم بالا برود. آنها تعیین مستمری بازنشستگی بر اساس حداقل دستمزد را اعمال سلیقه و غیر قانونی دانستند.

به طور مثال بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور خواستار اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و برخورداری از مزایای کامل بودند. یعنی گروهی از بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور که با کمتر از 30 سال سابقه بیمه تأمین اجتماعی بازنشسته شده اند نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار برخورداری از مزایای کامل بودند.

گروهی دیگر نیز با تأکید بر ضرورت «رفع تبعیض در قبال بازنشستگان تأمین اجتماعی»، خواستار همطراز شدن حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با حقوق و مزایای افراد شاغل شدند و تأکید داشتند عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران هم باید برابر با عیدی شاغلین باشد.

ترمیم دستمزدها و مستمری ها تا بالای خط فقر، نظارت نمایندگان واقعی و منتخب بازنشسته ها بر صندوق ها، پرداخت کامل بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، اجرای صحیح قانون الزام درمان مستقیم، عمل کردن به ماده 69 مصوب در سال 87، پرداخت حق منطقه جنگی به بازنشستگان مطابق شاغلین در مناطق جنگی (بازنشستگان استان کرمانشاه و سایر استان های منطقه جنگی) از دیگر مطالباتی بود که بازنشستگان تجمع کننده مقابل سازمان تأمین اجتماعی خواستار توجه بیشتر مسئولین این سازمان و دیگر نهادهای ذیربط در این خصوص شدند.

آنها در اعلامیه پایانی تجمع خود گفتند که تا حصول نتیجه مطلوب و در خور شأن و منزلت ما بازتشستگان در 15 هر ماه جلوی سازمان تأمین اجتماعی تجمع خواهیم کرد؛ و «تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم»، شعار پایانی آنها بود. این مطلب پیام روشنی برای دست اندرکاران داشت که این بار بازنشستگان برای گرفتن حقوق خود عزم جدی دارند.

اما سیدکریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پس از این اعتراضات مصاحبه ای داشته و با اشاره به پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مجلس برای افزایش مجدد حقوق بازنشستگان در چهارچوب طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان تا سقف 20 درصد، گفت: این پیشنهاد در یکی از جلسات آینده کمیسیون اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
15 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ایرانیه آزرده ۷اطر

    چرا چیزی درباره ی احقاق حق بازماندگان و از کار افتادگی تامین اجتماعی نمی گیر چرا از ظلم ،بی عدالتی و نامردی که در حقتون شده سخنی نمی گید به یادتون بیاد که اینه کارگرهایی بودن که در هنگام کار بودنشون قطعه قطعه شد یا به باهاشون آسیب رسید مگه مسلمان نیستید چرا با دروغ و جفنگ فکر میکنید الان مشوش مردم آروم میشه شما مردم رو چی فرض کردید مردم کشورتون چند تا رگهروزنامه نیستن که ۷وند۶ بشن تمام مردم دارن با درد و رنج فعلا رو تحمل میکنند

    پاسخ
  • ناشناس

    نمایندگان
    کارگران باید در بحث همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی وارد شوند وبه جد جهت احیای حقوق از دست رفته این قشر نهایت تلاش خود را بکنند با حلوا حلوا دهان ما شیرین نمی شود

    پاسخ