گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نماینده وزیر صنعت در اصناف در گفت و گو با جماران:

حدود 120 هزار گوشی همراه وجود دارد که در توقیف گمرک است

ابراهیم درستی گفت: به دلیل نزدیک شدن به ایام عید، معمولاً مصرف گوشی موبایل بیشتر از گذشته می شود، انشاءالله بعد از تعطیلات نوروز بتوانیم بازار بهتری داشته و نیاز مصرف کنندگان را بهتر برطرف کنیم. ضمناً با اینکه چند روز وقفه افتادن بابت ترخیص گوشی های مسافری به شکل سابق، موجب افزایش قیمتی در بازار شده بود اما پس از رفع مشکل و بازگشت به روال سابق، قیمت ها دوباره کاهش پیدا کردند.

ابراهیم درستی در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: امروز اکثر گوشی هایی که در بازار وجود دارد همان گوشی هایی هستند که مسافران وارد می کنند و در دو روز اخیر نیز بحث هایی بر سر ترخیص گوشی های وارداتی توسط مسافرین به وجود آمد که خوشبختانه جلساتی با حضور نمایندگانی از دادستانی، گمرک، ستاد مقابله با قاچاق، وزارت صنغت و معدن و اتحادیه برگزار کردیم و با نگاه مثبت نماینده دادستانی، مصوبه ای اجرا شد که مورد تایید شورای تامین نیز قرار گرفت و مقرر شد که هر مسافر بتواند یک گوشی تلفن همراه با خود به کشور بیاورد و به شیوه سابق آن را ترخیص کند.

وی افزود: مسافرانی که با خود گوشی تلفن همراه می آورند، باید ضمن پرداخت حق و حقوق دولت، نسبت به رجیستری آن نیز اقدام کنند. در چند روز اخیر معضلاتی برای واحدهای صنفی به وجود آمد، ولی باید تشکر ویژه ای از همکاران صنفی خودم در سراسر کشور داشته باشم که با صبوری و همکاری لازم، مانع بروز مشکل در این زمینه شدند. خوشبختانه گوشی های مسافری کمافی السابق ترخیص می شوند و امیدوارم که هم بازار خوبی برای فروشنده و هم خریدار ایجاد کند.

درستی ادامه داد: به دلیل نزدیک شدن به ایام عید، معمولاً مصرف گوشی موبایل بیشتر از گذشته می شود، انشاءالله بعد از تعطیلات نوروز بتوانیم بازار بهتری داشته و نیاز مصرف کنندگان را بهتر برطرف کنیم. ضمناً با اینکه چند روز وقفه افتادن بابت ترخیص گوشی های مسافری به شکل سابق، موجب افزایش قیمتی در بازار شده بود اما پس از رفع مشکل و بازگشت به روال سابق، قیمت ها دوباره کاهش پیدا کردند.

وی با بیان اینکه امیدوارم که وضعیت در سال آینده بهتر شود، گفت: تجار می توانند با ارز نیمایی گوشی های همراه را وارد کرده و با سرعت بخشیدن به واردات خود به عرضه بهتر کالاهای تجاری در بازار کمک کنند، ولی واردات بیشتر گوشی ها در این مقطع از طریق واردات مسافران انجام می شود.

وی با اشاره به مهلت سی روزه ثبت گوشی های مسافری گفت: 30 روز فرصت بنابر مصوبه ای بوده که نمایندگان ستاد برای ثبت و رجیستری گوشی های وارد شده توسط مسافران تعیین کردند. ما با تعیین فرصت و چارچوب های قانونی باید با قاچاق مقابله کنیم. 

ابراهیم درستی  در پاسخ به چرایی این موضوع که در سامانه ثبت گوشی های مسافری گفته شده پول مسافرینی که به هر دلیل گوشی تلفن همراه شان رجیستر نمی شود به آنها عودت نخواهد شد، گفت: این موضوع در صلاحیت من نیست و ارتباطی به ما ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که گمرک ادعا کرده آن چند وقتی که سامانه مسدود شده بود، اقدام ناجا بوده، گفت: نه این مسأله درست نیست و این موضوع توسط گمرک اتفاق افتاده که خوشبختانه رفع شد. 

وی با بیان اینکه تعدادی از گوشی های انبارهای کشف شده در بازار با قیمت ارز نیمایی توزیع شده، گفت: تعدادی از گوشی هایی هم که توقیف شده پس از طی مراحل قانونی در بازار عرضه خواهند شد. به نظر می رسد حدود 120 هزار گوشی توقیف شده وجود دارد که در توقیف گمرک است. 

درستی درباره آن دسته از گوشی هایی که با ارز 4200 تومانی خریداری و توقیف شده است، گفت: باید مابه تفاوت خرید این گوشی ها با ارز نیمایی تعیین و از سوی گمرک به دولت پرداخت شود. 

وی در واکنش به اقدام برخی کسبه تبریزی و بعضی دیگر از شهرها که شعار «مرگ بر رجیستری» سردادند، گفت: ما مرگ بر رجیستری را نمی پذیریم. مغازه دار می خواهد کالای سهم قاچاق خود را در یک چارچوب قانونی تامین کند و آن را بفروشد. هیچ وقت مغازه دار دوست ندارد که کالای بدون شناسنامه بفروشد. یکی از کارهایی که وزیر ارتباطات انجام داد و قبل از او هیچ وزیری نتوانست این کار را انجام دهد همین رجیستری بود. امیدوارم شرکت های واردکننده بتوانند همکاری بیشتری داشته و کالاها را از مبادی قانونی وارد کشور کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.