علت ریزش دلار چیست؟

نرخ فروش دلار در بازار آزاد تهران یک روز پس از پایان سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران که به گفته او منجر به حصول توافق در خصوص چارچوب همکاری‌های فنی با مقامات ایرانی شده، به پایین‌ترین سطح در 20 روز گذشته رسید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، همزمان با افزایش امیدواری‌ها نسبت به احیای برجام، بهای آزاد دلار در جریان معاملات دیروز یکشنبه تا 50 هزار و 500 تومان پایین آمد؛ نرخی که آخرین بار طی مبادلات 20 روز قبل ثبت شده بود و پس از آن نرخ خرید و فروش دلار در بازار آزاد تهران همواره با قیمت‌های بالاتر از این نرخ انجام شده بود.

بدین ترتیب، نرخ آزاد دلار در مقایسه با رکورد تاریخی ثبت شده در جریان داد و ستدهای 7 اسفند گذشته نزدیک به 11 هزار تومان کاهش یافت.

قیمت آزاد دلار در حالی روز یکشنبه در دامنه 50 تا 51 هزار تومان نوسان کرد که نرخ کشف شده دلار در مرکز مبادله ارز و طلا هم پس از صعود مستمر طی 9 روزکاری گذشته بالاخره کاهش یافت و از ۴۴ هزار و ۸۱۶ تومان به ۴۳ هزار و ۵۷۹ تومان رسید.

در شرایطی که نرخ کشف شده هر یورو نیز روز یکشنبه در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۶ هزار و ۳۹۵ تومان بود، در بازار آزاد تهران بین ۵۴ هزار و ۳۰۰ تا ۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان رقم خورد.

در پی کاهش نرخ ارز، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا هم روز یکشنبه نزدیک به 1.800 میلیون تومان پایین‌ آمد و به 28 میلیون و 400 هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پایین آمد.

گروهی از کارشناسان معتقدند که در صورت احیای برجام و رفع تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، بخشی از کسری بودجه رو به افزایش دولت با تامین بیشتر ارز حاصل از فروش نفت، جبران می‌شود و همین امر می‌تواند قدری از شتاب صعود مستمر نقدینگی و تورم در ایران را که موجب تضعیف پرسرعت ریال می‌شود، بکاهد. آنها همچنان امیدوارند که با افزایش درآمدهای نفتی، رشد اقتصادی ایران نیز به عنوان عامل تقویت ریال، افزایش پیدا کند. 

به باور آنها افزایش امیدواری به احیای برجام در کنار افزایش فروش ارز از سوی بانک مرکزی طی یک هفته گذشته، موجب آغاز سیر نزولی نرخ ارز شده است.  

امیدواری به احیای برجام در حالی همزمان با سفر رافائل گروسی در برخی محافل داخلی و خارجی افزایش یافته که سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ساعتی بعد از کنفرانس مشترک مطبوعاتی مدیر کل آژانس انرژی اتمی و همتای ایرانی اش در تهران اصالت برخی از گزارش ها در مورد توافق دوجانبه را زیر سئوال برده است و همزمان محافل حقوق بشری و دولتمردان کشورهای غربی وضعیت امنیتی بوجود آمده برای دانش آموزان دختر در آستانه نوروز را با دقت دنبال می کنند.

همزمان میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین در حساب توئیتری خود از بررسی برنامه هسته ای ایران در جلسه شورای حکام خبر داده است که از امروز (دوشنبه) شروع می شود. امنیت و ایمنی هسته ای در اوکراین از عناوین دیگر موضوعاتی است که آقای اولیانوف می گوید در نشست شورای حکام به آن ها پرداخته خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید