به گزارش ایرنا، هوشنگ طالبی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: تخصیص ارز برای خرید مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی برای دانشگاه ها از ضروریات است زیرا نمی توان بدون آنها کارهای تحقیقاتی و علمی را پیش برد و انتظار توسعه و پیشرفت داشت.
وی با اشاره به نامه رئیسان دانشگاه های برتر و بزرگ کشور درباره تخصیص ارز دولتی، تصریح کرد: در این نامه از مسئولان خواسته شده است تا فعالیت های دانشگاه ها جزو کالاهای اساسی تلقی شده و ارز دولتی به آنها تخصیص یابد.
رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: همچنین رئیسان دانشگاه های بزرگ و برتر کشور درخواست کرده اند در صورتیکه ارز دولتی به آنها تخصیص نمی یابد، معادل ریالی برای تهیه ارز آزاد تامین و پرداخت شود.
طالبی گفت: در بررسی که در دانشگاه اصفهان صورت گرفت مشخص شد در صورتیکه ناگزیر به خرید مواد و تجهیزات آزمایشگاهی، تامین ارز برای اعزام دانشجویان و استادان به خارج کشور و عضویت در مجامع بین المللی با ارز آزاد باشیم، حدود 36 میلیارد تومان کمبود بودجه خواهیم داشت.
وی افزود: اگر قرار است دانشگاه ها ناچار به تامین ارز آزاد برای این موارد باشند باید معادل ریالی آن موجود باشد در غیر اینصورت دانشگاه ها با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد.
رئیس دانشگاه اصفهان همچنین با اشاره به مهمترین دستاوردها و اقدام های این دانشگاه در یک سال اخیر، گفت: دانش آموختگی چهار هزار دانشجو، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان استعدادهای درخشان، راه اندازی مرکز توسعه عملکرد آموزشی (TDC) و دریافت مجوز پنج رشته تحصیلی جدید از جمله بازی های رایانه ای با همکاری یک دانشگاه از کره جنوبی از جمله این دستاوردهاست.
وی همچنین تاسیس بنیاد حامیان دانشگاه اصفهان، راه اندازی دوره کارآموزی با هدف مهارت آموزی برای همه رشته های تحصیلی، جذب پنج استاد وابسته ایرانی و غیر ایرانی مقیم خارج کشور، فعال کردن دوره پسا دکترا با پذیرش 30 پژوهشگر و افزایش انتشار مقاله های علمی در نشریه های معتبر بین المللی به ویژه در رشته های علوم انسانی را از دیگر دستاوردها و اقدام های این دانشگاه در یک سال اخیر بیان کرد.
طالبی با اشاره به اینکه بر اساس جدیدترین رتبه بندی ها، دانشگاه اصفهان در بین یکهزار دانشگاه برتر دنیا قرار دارد، خاطرنشان کرد: ایجاد ظرفیت های تحقیقاتی جدید با خرید تجهیزات آزمایشگاهی و مبادله استاد و دانشجو با دانشگاه های معتبر خارجی نیز از جمله اقدام های این دانشگاه در یک سال اخیر بوده است.
وی همچنین با بیان اینکه وظیفه دانشگاه ها، ایجاد شغل نیست بلکه تربیت نیروهای کارآفرین است، تصریح کرد: مهمترین مشکل موجود در این زمینه در کشور، تبدیل علم به فناوری و ثروت است که دانشگاهها به تنهایی عهده دار این مهم نیستند و بخش های اقتصادی کشور باید درگیر آن شوند.
رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه این دانشگاه در تلاش برای پیوستن به جمع پنج دانشگاه تراز بین المللی کشور است، گفت: 42 شاخص در این زمینه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعریف شده است که ما در تلاش برای ارتقای آنها هستیم.
وی با اشاره به اقدام های دانشگاه اصفهان در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی از جمله کاهش 30 درصدی مصرف انرژی در سال گذشته نسبت به سال 95، اضافه کرد: ما باید دانشگاه را نسبت به نوسانات بودجه ای و ارزی مقاوم سازی کنیم.
طالبی همچنین با اشاره به فعالیت چهار تشکل دانشجویی سیاسی در این دانشگاه، در پاسخ به سوالی تاکید کرد: هیچیک از دانشجویان دانشگاه اصفهان در جریان نا آرامی های سال گذشته دستگیر یا محکوم نشده اند.
رئیس دانشگاه اصفهان درباره آخرین وضعیت پژوهشگاه شاخص پژوه نیز گفت: با توجه به مصوبه وزارت علوم، دیگر پژوهشگاهی با این نام، مجوز ندارد و منحل شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار و بررسی های وزارت علوم این پژوهشگاه حدود 130 دانشجو داشته است، افزود: عده ای عدد 500 دانشجو را مطرح کرده اند که با آمار رسمی تناقض دارد و اگر این پژوهشگاه اضافه بر ظرفیت قانونی خود دانشجو پذیرش کرده، غیر قانونی بوده است.
طالبی خاطرنشان کرد: وضعیت بیشتر این دانشجویان توسط وزارت علوم، تعیین تکلیف شده است.
وی همچنین از برگزاری همایش هفتادمین سال تاسیس دانشگاه اصفهان و همایش بین المللی مدیریت فضای سبز در سال جاری خبر داد.

*** 250 دانشجوی خارجی در دانشگاه اصفهان
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست از تحصیل حدود 250 دانشجوی خارجی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته رشد 100 درصدی داشته است.
' یوسف شاقول ' افزود: بر اساس شاخص های تعیین شده 2.5 درصد از تعداد کل دانشجویان باید خارجی باشند که ما به این شاخص در دانشگاه رسیده ایم.
وی ادامه داد: اما انتظار وزارت علوم از دانشگاه اصفهان بیشتر از این است و بر اساس برنامه توسعه این دانشگاه، باید تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه اصفهان به 10 درصد تعداد کل دانشجویان برسد.
شاقول همچنین با اشاره به پرداخت یک میلیارد تومان کمک هزینه تحصیلی در سال گذشته در دانشگاه اصفهان به دانشجویان استعدادهای درخشان، گفت: این کمک هزینه بصورت ماهیانه یا خرید کتاب بوده است.
وی با اشاره به اجرای طرح رصد دانش آموختگان دانشگاه اصفهان، افزود: در این طرح میزان اشتغال دانش آموختگان ما بررسی می شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تاکنون حدود 40 درصد از دانش آموختگان ما در سه سال اخیر در این طرح شرکت کرده اند، تصریح کرد: بر اساس رصد صورت گرفته حدود 35 درصد آنها موفق به یافتن شغل شده اند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان هم در این نشست با اشاره به فعالیت 28 واحد فناور در مرکز رشد این دانشگاه، گفت: از بین آنها 15 واحد در زمینه فنی و مهندسی، 6 واحد در زمینه علوم انسانی و هفت واحد در زمینه علوم پایه فعالیت دارند.
' رسول رکنی زاده ' با تاکید بر اینکه رشد این واحدهای فناور در حد انتظارات و سریع نبوده است، افزود: ایجاد پارک علم و فناوری نیز از برنامه های دانشگاه اصفهان است که با مصوبه هیات امنای دانشگاه و تاسیس صندوق سرمایه گذاری حدود پنج میلیارد تومان برای تامین زیرساخت ها و راه اندازی آن در نظر گرفته شد.
دانشگاه اصفهان با حدود 15 هزار دانشجو و 660 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر و بزرگ کشور است.
3011 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.