به گزارش ایرنا، اتاق بازرگانی اصفهان روز دوشنبه به نقل از هادی فرجوند افزود: شرکت های ایرانی می توانند با حضور فعال در نمایشگاه های این کشور زمینه همکاری بلند مدت اقتصادی را فراهم کنند.
وی که در سمینار آشنایی با بازار کنیا سخن می گفت، افزود: کنیا دروازه ورود به شرق آفریقاست و با صادرات به این کشور می توان به بازار شرق این قاره وارد شد.
فرجوند با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در تعامل اقتصادی ایران با کنیا وجود ندارد، اضافه کرد: نداشتن شناخت از بازار کنیا مهمترین چالش پیش روی شرکت های ایرانی برای حضور بلند مدت در این کشور است.
وی با اشاره به دریافت 2 درصد کارمزد بانک توسعه صادرات برای جابه جایی وجوه نقد بین کنیا و ایران گفت: بانک های کنیا برای این جا به جایی 25 صدم درصد کارمزد دریافت می کنند و این در حالیست که صادر کننده نیز باید ارز حاصله را در بانک به نرخ چهار هزار و 200 تومان تبدیل کند.
فرجوند تصریح کرد: 20 سال گذشته 9 شرکت ایرانی در کنیا مشغول فعالیت بودند که در زمان حاضر به 42 شرکت رسیده است و تا پایان سال به 50 شرکت خواهد رسید.
سفیر ایران در کنیا افزود: تا قبل از سه سال پیش صادرات ایران به کنیا سالانه 38 میلیون دلار بود که در سال 1396 به 136 میلیون دلار رسید و در 6 ماهه اول سال به 76 میلیون می رسد.
وی چای را مهمترین صادرات کنیا عنوان کرد و گفت: شرکت های ایرانی می توانند با خرید چای از کنیا و صادرات آن به سایر کشورهای عربی و آسیای میانه زمینه توسعه همکاری های اقتصادی با کنیا را افزایش دهند.
سفیر ایران در کنیا افزود: کنیا سالانه 5.5 میلیارد دلار صادرات و 16 میلیارد دلار واردات و تراز تجاری منفی دارد.
وی نرخ بیکاری در این کشور را 40 درصد و نیروی کار آن را ارزان عنوان کرد و گفت: تقاضا برای مسکن کوچک و متوسط در این کشور افزایش یافته است.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این سمینار گفت: آفریقا فرصت بدیلی برای شرکت های ایرانی است که خواستار فعالیت بلند مدت در این کشور هستند.
قاسم علی جباری اضافه کرد: برخی از شرکت های استان اصفهان سالهاست در کنیا مشغول فعالیتند و با مسائلی از جمله حمل و نقل و انتقال وجوه بین بانک های دو کشور روبرو هستند.
وی خواستار ارائه تسهیلات ویژه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برای شرکت کنندگان در نمایشگاه های کنیا شد و گفت: برخی از شرکت های استان اصفهان در نمایشگاه های کنیا شرکت کردند و به دلیل شرایط سیاسی نتوانسته اند به موفقیت های دست پیدا کنند.
کنیا کشوری در شرق آفریقا و پایتخت آن نایروبی است؛ زبان رسمی این کشور سواحیلی و انگلیسی و جمعیت آن نزدیک 50 میلیون نفر است.
اقیانوس هند درشرق این کشور قرار دارد و از این طریق به آب های آزاد دسترسی دارد.
بیش از 70درصد مردم این کشور مسیحی، کمتر از 10درصد مسلمان و بقیه پیرو ادیان قبیله ای و محلی اند.
3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.