مهدی فارسی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد قابل توجهی از اتباع خارجی به ویژه اتباع افغانستان در کارگاه های مختلفی از جمله کوره پزی در حاشیه شرق و جنوب شرق کلانشهر اصفهان کار و زندگی می کنند اما محل سکونت آنها از شرایط مناسبی برخوردار نیست.
وی با بیان اینکه بیشتر این سکونتگاه ها آب آشامیدنی سالم و سرویس های بهداشتی ندارند ، گفت: بررسی کارشناسان مرکز بهداشت اصفهان مشخص کرد که بیماری هایی مانند هپاتیت آ در این سکونتگاه ها رو به گسترش است.
هپاتیت نوع آ از بیماری های عفونی محسوب و بیشتر از وارد شدن آلودگی آب، مواد غذایی و سبزیجات به انسان منتقل می‌شود.
فارسی تاکید کرد: کارشناسان مرکز بهداشت اصفهان به طور مرتب به این مناطق مراجعه کرده و علاوه بر بررسی شرایط زندگی این سکونتگاه ها، مشاوره ها و خدمات بهداشتی و درمانی لازم را ارائه می کنند.
وی با اشاره به اینکه در این بازدیدها، بیماری هایی مانند سل و حتی جذام بین اتباع خارجی ساکن مشاهده شده است، گفت: شبکه بهداشت متولی اسکان این افراد نیست اما خدمات درمانی و بهداشتی مانند واکسیناسیون را مانند همه شهروندان به آنها ارائه می کند.
کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه این موارد به استانداری و اداره امور اتباع خارجی اصفهان گزارش شده است، گفت: ما از مسئولان اجرایی استان خواستیم تا هرچه زودتر نسبت به ساماندهی این سکونتگاه ها اقدام کنند تا از گسترش تهدیدهای احتمالی از جمله بیماری های واگیر جلوگیری شود.
فارسی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر مرکز بهداشت برای رسیدگی به این وضعیت تنهاست، گفت: جمعیت بسیاری در این مناطق و حتی کلانشهر اصفهان در معرض خطر اشاعه این بیماری ها هستند و لازم است هرچه سریعتر برای ساماندهی آن اقدام شود.
وی افزود: این سکونتگاه ها بیشتر در اطراف کوره های آجرپزی در شرق و جنوب شرق اصفهان از گَوَرت به سمت سگزی و نرسیده به تصفیه خانه فاضلاب و از خیابان آبشار به سمت زیار و روستاهای اطراف واقع شده است.
این کارشناس بهترین و سریع ترین راهکار را در زمان حاضر، ملزم کردن کارفرمایان به فراهم کردن شرایط بهداشتی در محل کار و زندگی این افراد عنوان و اضافه کرد: بهتر است کارفرمایان آب آشامیدنی سالم از طریق تانکرهای استاندارد و سرویس های بهداشتی را در محل کار و زندگی این افراد فراهم کنند.
معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به این موضوع، اعلام کرده است: وضعیت غیر بهداشتی محل زیست شماری از اتباع خارجی به خصوص در ناحیه شرق و جنوب شرق شهر اصفهان، زمینه را برای بروز اپیدمی بیماری های واگیر مستعد کرده است.
در این گزارش آمده است: به دنبال بحران کم آبی در سال جاری، وضعیت اسفبار و غیر بهداشتی محل زیست اتباع خارجی در استان به خصوص در ناحیه شرق و جنوب شرق شهر اصفهان، استفاده از آب شرب ناسالم توسط این گروه و عدم بهره مندی از حمام و توالت بهداشتی، می تواند زمینه را برای بروز اپیدمی بیماری های واگیر در بین این گروه و به دنبال آن در سایر نقاط اصفهان مهیا کند ؛ کما اینکه در سال جاری بیماری هپاتیت A تعدادی از افاغنه در این مناطق را گرفتار کرده است.
مرکز بهداشت اصفهان در این گزارش اعلام کرده است: به همین منظور گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی در جلسه ای با حضور مسئولان اداره اتباع بیگانه، معاونت درمان و مدیران مرکز بهداشت شهرستان اصفهان موضوع فوق را بررسی کردند و درباره پیشگیری از بروز بیماری های واگیر و ساماندهی محل های سکونت افاغنه تصمیم های لازم اتخاذ شد.
بر اساس نتایج سرشماری سال 95 از جمعیت پنج میلیون و 120 هزاری نفری استان اصفهان حدود 183 هزار تبعه کشور افغانستان و حدود سه هزار نفر عراقی هستند که بیشتر آنها در شهرستان اصفهان زندگی می کنند.
در بین استان های کشور، اصفهان پس از تهران و خراسان رضوی میزبان بیشترین اتباع و مهاجران خارجی است و انواع خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به آنها ارائه می شود.
ت/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.