محمد شریعتی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: گسترش شهرها و نفوذ انسان به فضاهای بیابانی و محل زندگی حیوانات، در کنار گرم شدن هوا و حرارت زمین، موجب رخنه مارها به منازل مجاور زمین های کشاورزی شده است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین گزارش ها در هفته های گذشته از رخنه مارها به منازل مردم حکایت دارد، افزود: در چهار ماهه امسال در مجموع 236 حلقه مار توسط نیروهای آتش نشانی اصفهان، گرفته و در طبیعت رها شده است.
شریعتی خاطرنشان کرد: مارها بدلیل گرمای زمین به داخل منازل، خودروها، حیاط و پارکینگ منازل همجواررودخانه زاینده رود و زمین های کشاورزی رخنه می کنند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان افزود: منازل مسکونی واقع در حاشیه شمال، غرب و شرق اصفهان، بیشترین گزارش رخنه مار را به این سازمان اعلام کرده اند.
وی بخش دیگر گزارش های دریافتی را مربوط به رخنه مار به داخل خودروها ناشی از بی احتیاطی سرنشینان در سفرهای گردشی عنوان کرد و گفت: ذات مار خونسرد است به همین دلیل شهروندان هنگام سفر بویژه در فضاهای باز و تفریحی اطراف شهر باید از بسته بودن درِ خودروهایشان اطمینان حاصل کنند زیرا بسیاری از مارها از طریق وارد شدن به خودرو یا از طریق وسایل پیک نیک، به منازل مردم راه یافته اند.
شریعتی به شهروندان توصیه کرد که به محض مشاهده مار با آتش نشانی تماس بگیرند و از انجام کارهای خودسرانه که باعث رفتن مار به مکان‌های غیرقابل دسترس یا مارگزیدگی می شود، دوری کنند.
وی تاکید کرد: مارهای سمی اشکال متنوعی دارند و تنها نمی توان بیضی بودن چشم، رنگ پوست، اندازه و بزرگی آن و مثلثی بودن سر آنها را نشانه سمی بودن مار دانست.
شریعتی با اشاره به اینکه مار یکی از آفریده های مفید خداست و از سم آن در داروسازی استفاده می شود، از شهروندان خواست به هیچ وجه خودسرانه موجب آزار رساندن به این حیوان نشوند و به محض مشاهده آن، مراتب را با نیروهای آتش نشانی در میان گذارند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان در باره نحوه جمع آوری مارها و نگهداری آنها نیز گفت: پیشتر مارها پس از گرفتن به اداره محیط زیست تحویل داده می شد اما بدلیل آمار بالای مارهای گرفته شده در هفته های اخیر، آنها در خارج از شهر و در محیط زندگی واقعی خود رها می شوند.
6027/6994/6027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.