به‌ گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو(پاون) روز سه شنبه بر پایه گزارش شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرد: این چاه غیرمجاز وابسته به یکی از نهادها پس از پیگیری‌ مستمر اداره منابع آب اردستان و با حمایت ویژه رئیس دادگستری و فرماندار این شهرستان، روز بیست و سوم تیر جاری با اخذ حکم قضایی، مسدود و مسلوب المنفعه شد.
این چاه با آبدهی بیش از 30 لیتر در ثانیه و مصرف کشاورزی در دشت ممنوعه بحرانی اردستان بخش زواره، روستای 'چهارمیل'، بعنوان آخرین حلقه چاه با دبی بالا در منطقه بود و سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار مترمکعب آب از آن حاصل می شد.
دشت اردستان یکی از دشت‌های ممنوعه بحرانی است که تمام چاه‌های آن مجهز به کنتور هوشمند آب و برق است و با اعمال قوانین کنترلی، تخلف اضافه برداشت آن به صفر نزدیک شده است.
این دشت بعنوان دشت پایلوت استان اصفهان، تنها دشت کشور شناخته شده که میزان اُفت آب زیرزمینی در آن از سال 1390 بصورت چشمگیر کاهش یافته و سطح ایستابی آب آن در دو سال گذشته بصورت ثابت درآمده است.
به گزارش ایرنا، مسعود میرمحمدصادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، پیش از این، شمار چاه های غیرمجاز در استان را 11 هزار حلقه تخمین زده و گفته بود: هزینه تقریبی مسدود کردن هر حلقه چاه حدود چهار میلیون تومان است.
به گزارش ایرنا، خشکسالی امسال کشورمان در 70 سال اخیر بی سابقه توصیف شده است.
مشکل آب بسیار جدی است و در این وضعیت بغرنج، وجود بیش 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور که 11 هزار حلقه آن در استان اصفهان شناسایی شده، راه توزیع عادلانه این مایه حیات را سد کرده است.
به گفته صاحبنظران، استحصال بی رویه از منابع آب زیرزمینی با حفر چاه های مجاز و غیرمجاز از جمله دلایلی است که باعث شده منابع آب زیرزمینی بشدت کاهش یابد، زمین در بسیاری از نقاط فرو نشیند و تنش ناشی از کمبود آب گریبانگیر بسیاری از نقاط کشور از جمله استان اصفهان را بگیرد که نمونه بارز آن خشک شدن زاینده رود و تالاب گاوخونی به عنوان دو عرصه آبی مهم کشور است.
خشکسالی اکنون 90 درصد از وسعت استان پهناور اصفهان را فرا گرفته است.
شهرستان اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در 118 کیلومتری شمال شرق اصفهان قرار دارد.
6027/6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.